Lisa
Nov 12 2011, 11:40 PM
Mooi!!
Tipje: zou de stof nog wat meer onder de billen richting jullie buiken trekken en even z'n beentjes omhoog duwen zodat hij met z'n knieën nog iets hoger komt....
poema
Nov 13 2011, 12:05 PM
Mooi hoor, staat jullie leuk!
Tinke
Jan 10 2012, 01:40 PM
Hoi, ik heb een mooie donkergrijze ringsling gemaakt, met antraciet kleurige alu ringen, perfecte stof gevonden en heb m nu met veel plezier en gemak in gebruik.
Nu heb ik meteen genoeg stof en ringen gehaald om er nog een te maken, dus mocht iemand hier interesse hebben... P.s. Ik kan m nog met een stofje pimpen, dat was ik voor mezelf wel van plan, maar zo helemaal grijs vond ik m zo mooi dat ik m zo heb gelaten.
poema
Jan 11 2012, 03:30 PM
Ik heb mijn geweven doeken op het dragen en voeden forum MP gedeelte gezet, dacht ik gooi ze er hier ook even op!
Omdat mijn dochter toch echt steeds minder gedragen wil worden verkoop ik mijn doeken.
Misschien dat ik nog een mooie wompat koop, maar daar moet ik nog eens goed over nadenken.
Hier samen, de girasol folia en hoppediz delphi.

Delphi:

in actie:

Girasol Folia:

Close up:

In actie:

Ik heb beide doeken hier via dit forum gekocht.
Er zitten geen foutjes aan.
De delphi is door de vorige eigenaar netjes verkort (weet de originele mt niet meer).
Precieze afmetingen kan ik voor je nameten.
Voor de girasol folia mt 6 zou ik graag 80 euro willen hebben (excl)
en voor de Hopp delphi heb ik geloof ik 30 euro betaald en dat zou ik er ook wel weer voor terug willen (anders maak ik er denk ik een MT van).
esther_emile
Jan 13 2012, 12:13 PM
Mooie doeken hoor Poema. maa rben goed voorzien nu.
Heb wel een vraag. het is al eersder voorbij gekomen, maar had er toen nog geen interesse voor.
Mijn zusje is nu 10 week zwanger en gaf aan dat ze ook wel een babydrager wilde. Ze zei zelf de babybjorn, maar daar heb ik er vanaf gepraat ivm ergonomie ed.
Nu had ik hier dus gelezen over de manduca en de bondolino. Welke zouden de ervaren gebruiksters hier aanraden. En waar kan ik die het beste kopen?
Alvast bedankt maar weer.
LieveMel
Jan 13 2012, 08:54 PM
Idd mooie doeken Barbara, vind ze beiden erg mooi! Tis dat ik zelf die rozige heb gekocht en deze nog amper gebruikt heb...anders had ik er graag eentje van je overgenomen!
Volgens mij maken die 2 niet heel veel verschil, Esther...Ikzelf had de bondolino besteld, toen ik nog twijfelde over een ergonomische drager...Erg leuk kado trouwens!!
Hier ben ik er ook weer over aant denken...Vind die doek fijn dragen en nog erg fijn, maar dan meer voor dagjes uit en mooi weer..

Zit nu toch weer te twijfelen om niet toch een ergodrager aan te schaffen. Vind het toch makkelijker voor als ik de honden uit ga laten of de winkel in...Niet al dat geknoop...
didi
Jan 13 2012, 09:17 PM
Ik heb de manduca, en ben er echt heel blij mee! Yana zit erin vanaf ik denk 4 maanden (?), omdat ik de ringsling te zwaar vond worden voor langere stukken. En ze zit er zooooo lekker in! Als ik een uur haar gedragen heb, merk ik het nog niet, hij zit heel lekker. Je hoeft hem maar 1x af te stellen, en daarna past hij dus altijd, niets geen gehannes meer.
Maar ik heb Yana alleen nog op mijn buik gedragen, en de banden heb ik kruislings. Hoe het is op je rug, of op je buik en dan de banden niet gekruist, dat weet ik niet, maar denk dat het wel ongeveer hetzelfde zal zijn.
LieveMel
Jan 18 2012, 11:20 AM
Zoals ik al schreef twijfel ik over een ergodrager.
Zit nu ff te kijken tussen een bondolino of een mei tai. Kan iemand mij een aanraden? Of het grootste verschil aangeven in dragen ofzo..
Tinke
Jan 18 2012, 11:28 AM
Hoi mel, ik heb geen ergo drager, alleen n doek, ringsling en mei tai. Mt bevalt me super, vooral ook makkelijk met op de rug dragen. T grootste voordeel van n mt is denk ik dat ie klein op te vouwen is??? En hij draagt ook fijn, ik heb m met gevulde schouderbanden.
LieveMel
Jan 18 2012, 11:30 AM
is t enigszins te vergelijken met de bondolino?? qua dragen zegmaar..?
Tinke
Jan 18 2012, 11:54 AM
Geen idee, heb geen draagervaring met n bondolino... Ik vind t comfi, zeker genoeg, en zelfs met n 13 kilo wegende peuter op mijn rug zeer goed te doen, denk omdat ze zo dicht tegen je rug zitten?! Zijn vast anderen hier die met beide ervaring hebben, denk ik.
poema
Jan 18 2012, 02:52 PM
Ik vind een MT prima te dragen, maar Billie word nu te groot voor die ik heb en ik merk dat ik die lange banden toch een beetje " gedoe" begin te vinden.
Ik ben nu voor mezelf een SSC aan het maken, alla wompat. Ben ontzettend benieuwd hoe dat gaat dragen (en of het uberhaupt lukt). Dat is dus een drager met gespen.
Anders moet je eens kijken op dragen en voeden punt ennel

Daar zijn ook weleens "meetings" waar je uit kunt proberen hoe of wat.
Of een oproepje zetten of je eens bij iemand in de buurt mag komen proberen?
Tinke
Jan 18 2012, 04:06 PM
Poema, die vriendin die een doek zocht heeft iets gevonden. Ze had n extra lange nodig vandaar. Dan weet je ervan.
poema
Jan 18 2012, 04:12 PM
Oh goed Tinke!
Dat komt dan mooi uit want ik heb vandaag de schaar in mijn mt6 gezet!
Tinke
Jan 18 2012, 04:18 PM
Oh vind je dat niet zonde?
Ga je daarvan die ssc proberen te maken? Ben heel benieuwd of die wordt!
LieveMel
Jan 18 2012, 04:38 PM
Maar is een MT ook fijn als ze nog zo klein zijn? Ik wil t voornamelijk gaan gebruiken als ik de honden enzo uitlaat..Maar een MT is wel wat dunner, of niet? Die ik op zo'n site zie zijn wel dikkere, maar die stoffen van jullie denk ik niet??
Heb je dr niet nog 1 liggen Poema, die je niet gebruikt
Tinke
Jan 18 2012, 07:22 PM
Wil er wel een voor je maken?!
Ik ben m bij dl pas met 1 jaar gaan gebruiken omdat ik haar op mijn rug wilde hebben. Ik denk dat ie niet heel voor babies geschikt is, maar misschien wel vanaf 4 maanden ofzo?
LieveMel
Jan 20 2012, 10:02 AM
Das lief van je Tinke, maar dat hoeft niet. Kan er eventueel eentje van Poema overnemen. Al neig ik, zo met die jonge leeftijd, denk ik toch nog naar zo´n andere, wat luxere zegmaar....
Ik pieker nog ff door, haha...
Tinke
Jan 20 2012, 10:28 AM
Misschien even op t dragen en voeden forum lezen naar de ervaringen met ergonomische dragers? Denk dat deze vraag al vaker gesteld is daar??
LieveMel
Jan 20 2012, 01:47 PM
Vast wel! Heb er zelf ook al vaker naar gegoogled hoor..geloof dat de bondolino ook goeie recenties heeft...t ligt gewoon aan mezelf..blijf altijd overal over twijfelen
Tinke
Jan 20 2012, 02:15 PM
Hm, das heel herkenbaar hoor, die lastige eigenschap heb ik ook, en dan vooral lastig voor je zelf, vind je niet?
Ik ben wel heel benieuwd waar je op uitkomt, ik heb ook heel erg de neiging om zoiets erbij te kopen, gewoon uit nieuwsgierigheid, maar tja ik heb al drie dragers, vind ml vast erg overbodig...
LieveMel
Jan 20 2012, 03:07 PM
O herkenbaar dus, haha! Ja vooral vervelend/lastig voor mezelf... (alhoewel Bas daar vast anders over denkt

)
Maar ik koop m niet echt voor erbij, ik doe t echt uit praktische overweging...die doek vind ik voor nu gewoon teveel gedoe met t koude/natte weer...en als ik de honden ofzo uitlaat bv, kan ik maar 1 weg pakken met die kinderwagen...met die drager kan ik dan weer es lekker de bossen intrekken...
Denk dat ik ergens de beslissing al heb gemaakt. Vind die 'echte' dragers, itt de stoffen mei tais die jullie hebben er wat beschermender uitzien...Maar denk dat als ze groter is ik wel overstag ga..want vind ze erg leuk!
Tinke
Jan 20 2012, 03:19 PM
Weet je ook al welke van de ergo dragers je wilt? Ik ben ook van t drager in t bos inderdaad, heerlijk die vrijheid!
LieveMel
Jan 20 2012, 03:30 PM
Ik neig denk ik, toch naar de bondolino. Dat klittenband lijkt me wel heel fijn eigenlijk..
Tinke
Jan 20 2012, 03:31 PM
Wat is t geoteverschil met n manduca?
LieveMel
Jan 20 2012, 03:40 PM
naar wat ik net las kan je de manduca volgens mij ook op je heup dragen. En die is met gespen te verstellen en de bondo met klittenband (dacht ik)..
Toch vind ik deze ook wel weer goed, stevig ogen:
Kan alleen niet goed zien of deze hoptye echt stevig materiaal is, of 'gewoon' stof...Heb haar even gemaild..
Tinke
Jan 20 2012, 03:50 PM
Ik gok dat t n mt van hoppediz is en dus van stof. Als je iets van ander materiaal wilt, waarvan ik me afvraag aan de ervaringsdeskundigen hier, of t ook meer stevigheid geeft?, dan zou ik geloof ik ook voor n bondolino gaan. Klitteband lijkt me ook wel snel en handig en ze zien er mooi uit.
LieveMel
Jan 20 2012, 03:51 PM
en zo blijven we maar twijfelen haha...Lees namelijk net dat bij de bondolino alleen bij je buik klittenband zit. Je moet evengoed de schouderbanden over je nek werpen en hem onderin knopen..
Tinke
Jan 20 2012, 03:57 PM
Wat wil je daar niet aan?
Haha, heel bekend, dus ik denk gewoon gezellig met je mee... Aj, dl wordt wakker, einde chatsessie ben ik bang
didi
Jan 20 2012, 04:02 PM
Ik ben zelf echt tevreden over de manduca melanie. Je stelt hem 1 keer af, daarna hoef je alleen elke keer 3 (of 4) gespen vast te maken. Het enige wat hier wat onhandiger aan is, is dat ik ze nu heb afgesteld voor mij met een warm vest aan. Als ik mijn jas aan zou doen, dan moeten ze wat losser, en als ik zonder jas of vest ben juist weer wat strakker (omdat ik met jas dikker ben dan met vest, en zonder vest weer dunner ben). Maar zo vaak switch je niet daarmee, ik gebruik hem alleen buiten, en nu is het echt koud, dus afgesteld op jas, en in het voorjaar doe ik hem weer op vest, en in de zomer op zonder iets. (je snapt denk ik wel wat ik bedoel). Hij is dus echt zo omgedaan eigenlijk.
LieveMel
Jan 20 2012, 04:07 PM
Thnx Didi! Is idd makkelijk, dat aandoen gaat t me om...Al kies ik toch voor de conculega van de manduca, de bondolino

En jij weer aan de zorg, Tink, haha..
Geeft niet, ook voor nu even einde chatsessie, wat ben er uit! (..............denk ik, haha...voor nu!

)
Nee serieus, had net al een mega lang, helder, duidelijk antwoord terug van die site en al mn vragen waren in 1 keer beantwoord. Ik weet wat ik moet weten en wat t verschil dus is van een bondo en die HT.
Het wordt de bondolino..Heeft lekkere gevulde schouderbanden (niet vervelend met die 2 joekels van mij, die behoorlijk krachtig zijn), makkelijk aan en af te doen en comfortabel voor Juna..
HT vind ik ook nog steeds mooi, maar was dus idd stof van een draagdoek en evengoed nog knopen..En t ging me juist om t aan en af doen..
Tinke
Jan 20 2012, 05:17 PM
Wat had ie allemaal geantwoord... Kan ik ook weer wat wijzer van worden!
LieveMel
Jan 20 2012, 05:38 PM
Is het erg als ik de mail kopieer? Of zou dat niet netjes zijn?
poema
Jan 21 2012, 12:45 AM
Zoals ik al eerder zei Mel, lekker dragen voor wat voor jou goed voelt.
Dragen op zichzelf is al super, al is dat in een MT , geweven doek, Bondolino of weet ik het wat.
Ik ben voor mezelf nu een Wompat aan het maken. Klikgespen, gevulde heup en schouderbanden.
Ben ik ook enorm benieuwd naar, ervaringen laat ik jullie weten!
X
Tinke
Jan 21 2012, 10:43 AM
Poema, en fotos ben ik ook heelbenieuwd naar! Vul je ze gewoon met van dat vulspul?
Mel, denk dat t wel kan, t is tenslotte een informatieve mail, maar als t niet goed voelt moet je t niet doen, of pben, kan ook?!
LieveMel
Jan 21 2012, 10:57 AM
thnx bar! en ben benieuwd naar je nieuwe experiment

zal m es kopieeren tink!
mijn bericht:Goedemiddag, Ik ben aan het overwegen een ergonomische drager aan te schaffen. Een doek heb ik eind vorig jaar gekocht, maar ben bang dat ik toch een mooi weer drager ben, met een doek betreft. Nu uit praktische overweging dus aan t denken aan een ergo-drager..Ik neig erg veel naar een bondolino, omdat deze mij erg comfortabel doet overkomen. Daarnaast lijkt me HopTye me ook wel iets. Nu heb ik uiteraard de informatie gelezen die erbij staat, toch zou ik graag van u nog horen wat de grootste verschillen erin zijn...Ik wil er voornamelijk mee de honden gaan uitlaten, lekker in het bos of gewoon voor de makkelijkheid met winkelen ofzo...Welke is warmer, zachter, comfortabeler (dochtertje is bijna 5 mnd), weersbestendiger, steviger.. Sorry, een boel vragen, maar hoop dat ik zo eindelijk de knoop kan gaan doorhakken. Vriendelijke groet, Melanie
Antwoord:Heb je problemen met het knopen van een doek? Want de Hop-Tye heeft lange banden, welke je op verschillende manieren kunt binden. Als je dat niks vindt valt de Hop-Tye bij voorbaat af.
Hierbij denk ik ook aan een modderig bos (lastig). Maar knoop je bijv. op een verharde parkeerplaats is dit in principe geen enkel probleem.
Qua comfort; de Bondolino heeft gevulde schouderbanden en draagt heerlijk, zeer comfortabel zowel voor het kindje als voor de drager. Je kunt er eenvoudig mee buik- en rugdragen.
De Hop-Tye heeft ongevulde schouderbanden. Dit zou je als onprettig kunnen ervaren maar er zijn ook juist mensen die het wél prettig vinden. De Hop-Tye is gemaakt van draagdoekstof en komt daardoor heel dicht bij de draagdoek. Moet je even bij jezelf nagaan of je snel druk op je schouders voelt.
Is er ook een partner die gaat dragen? Zo ja, veel mannen stappen zó de deur uit met de Bondolino maar hebben veel problemen met de lange banden van de Hop-Tye.
De Bondolino is er in verschillende soorten:
http://www.dragenenzo.nl/c-720295/bondolino-babydrager/“Gewoon” en “Das Leichte”. De das leichte is qua stof iets lichter maar het is niet heel anders dan de gewone. Het voelt iets zachter aan, en er zijn wat andere kleurtjes te kiezen.
Maar nu is het niet zo dat de gewone bondolino hard aan voelt hoor! Daar zit je kindje heerlijk in.
Wat weersbestendigheid betreft; als ze nat worden zijn ze allebei nat J
De Bondolino heb je sneller om en af. Dat zou een verschil kunnen maken.
Met beiden draag je comfortabel en indien gewenst uren lang, zolang je kindje het ook prettig vindt en het voelt voor jou goed mag je zo lang dragen als je wilt.
Heb ik je vragen zo een beetje beantwoord? Wil je meer weten hoor ik dat graag.
Tinke
Jan 21 2012, 12:15 PM
Ik word er helemaal nieuwsgierig door haha! Vooral naar de bondolino!
Lisa
Jan 21 2012, 05:50 PM
Nog vragen?
LieveMel
Jan 21 2012, 08:44 PM
Ik niet Lisa

Had tijdens t lezen van de mail mijn keuze al gemaakt..
Staat nu trouwens een blauwe bondo op mp...voor 65euro (+ dan nog vk natuurlijk)..Twijfel of ik dat zal doen. Staat bij dat ie nauwelijks gebruikt is...Scheelt toch weer paar tientjes..toch? Of zouden jullie dat niet doen?
Tinke
Jan 21 2012, 08:57 PM
Ik had m gezien idd, waarom niet?! Of die beige met die beenwarmers? Of is die al verkocht?
LieveMel
Jan 21 2012, 10:11 PM
die heb ik ook in mn favorieten staan ja, die beige....maar vind de kleur niet zo...

en is ook vrij besmettelijk natuurlijk...
Lisa
Jan 21 2012, 11:40 PM
Veel dragers op marktplaats zijn echt weinig gebruikt. Mensen kopen heel enthousiast. Doen kind er in, kind gaat janken: zie je wel, mijn kind is niet geschikt voor dragen..... (waarom zou je je kind even de tijd gunnen om te wennen aan iets nieuws)
Kim
Mar 10 2012, 08:33 AM
Hoi allemaal,
De vraag is vast eerder gesteld, maar kan het zo snel niet terugvinden.
Ik heb hierboven de pluspubten van een bondolino gelezen, en nu twijfel ik tussen die en een manduca.
ik zal de drager vooral gebruiken om baby straks in te dragen als ik bijv even de hond uitlaat of snel even alleen met de kinderen boodschappen ga doen en dus geen twee wagens mee kan nemen.
wat raden jullie aan?
Jolan
Mar 10 2012, 04:29 PM
Bij mijn weten is een Manduca niet geschikt om een pasgeborene in te dragen.
De Bondolino wel. Of een mei tai - achtige, zoals de Hop-tie van Hoppediz.de (fabrikant van de bondolino)
Tinke
Mar 10 2012, 04:54 PM
Is n bondolino ook die met klitteband vast zit, de heupband?
didi
Mar 10 2012, 08:55 PM
In de nieuwe variant van de manduca zit een extra "lapje", de zogenaamde insert, en die is voor pasgeboren baby's. Maar zou persoonlijk denk ik niet een kindje van een week oud erin doen. De eerste tijd had ik een ringsling, kun je zelf maken, en vond ik erg praktisch de eerste maanden. Makkelijk om te doen! Een doek leek me zo'n gehannes, maar dit was echt appeltje eitje. Eventueel ook nog een idee voor je?
LieveMel
Mar 12 2012, 11:18 AM
QUOTE(Tinke @ Mar 10 2012, 03:54 PM)

Is n bondolino ook die met klitteband vast zit, de heupband?
ja dat is die! Heb er laatst 1 geleend in de doekenbieb...vond m wel fijn! Door omstandigheden uiteindelijk maar 1x geprobeerd, maar vond t systeem makkelijk
Kim
Mar 13 2012, 12:07 AM
Ja de bondolino heeft n heupband met klitteband en de andere banden moet je knopen.
Ringsling is voor t begin wel n idee, maar een drager vanaf t being zou t meest ideaal zijn
Tinke
Apr 9 2012, 09:09 PM
Kim, ben benieuwd of je uiteindelijk nog n drager ofzo hebt gekocht, of niet, en zo ja welke?
Mel, heb je na t lenen van de bondolino die ook gekocht?
Poema, jij ging toch van n doek een wompat maken, ben zo benieuwd hoe die is geworden, kun je misschien n foto plaatsen? En heb je ook n patroontje, zit er aan te denken ook een te maken, vandaar!
En nog een vraagje: heeft iemand ervaring met een tula babycarrier (zie ooiebeest website)? Die zien er best comfi uit, en mooi, vraag me af of ze goed zijn en of ik zoiets ook zelf zou kunnen maken (poema?)? Of dat de bondolino's fijner zijn?
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie te bekijken,
Klik Hier.