maaike81
Aug 6 2008, 01:30 PM
Ik vind dat soort dingen ook super eng Renee!
Gaan ze gelijk aan het begin van t schooljaar al dan?
Ik zou dr wel mee laten gaan.
Als juf zijnde weet ik gewoon dat ze goed op de kids letten, vooral op de kleinsten ook.
Ze maken vast groepjes en dan heb je als begeleider van zo;n groepje best wel overzicht over de kids in je groepje.
Je kunt altijd je zorgen even uitspreken tegen de juf natuurlijk en je sowieso opgeven als moeder om mee te gaan?
Is t wel de vraag of je dan je eigen kind wel in de groep krijgt..dat verschilt per school..
Hoe is het met de rest?
Renee
Aug 6 2008, 02:06 PM
ze gaan de eerste week van september. Dus al vrij aan het begin. Vind haar nog zo klein hiervoor, net 4

Ik kan idd wel meegaan maar of ik daar nou veel zin in heb. Kan me van mijn eigen schoolreisjes herinneren dat het juist zo magisch was omdat je zonder moeder om je heen daar was. Wil haar ook weer niet betuttelen
maaike81
Aug 6 2008, 04:49 PM
En tis misschien zo dat je als je meegaat bijna niet op je eigen groepje kunt letten omdat je je eigen meisje in de gaten wilt houden.
Dat van dat betuttelen valt vast mee, ze zal het nu nog wel niet erg vinden als jij meegaat.
Tenminste, als ik naar Sven en Tessa kijk, die zouden het echt geweldig vinden als ik meega!!
Realiseer je goed dat de juf ook weet dat ze nog heel jong is en dus echt goed op zal letten als t goed is!
Maar t blijft voor mama's eng, I know!
Renee
Aug 7 2008, 09:55 AM
zag toevallig gisteren een overlijdens advertentie bij ons in de krant een drie jarig meisje wiens naam met een P begint. Ik weet niet of het hetzelfde meisje is van Caro, maar mocht het wel zo zijn, heel veel sterkte Caro, voor jullie en je vrienden
Mireille
Aug 7 2008, 03:10 PM
Caro: lukt het een beetje om alles in je hoofd te kunnen verwerken ?
Renee: kan me je angst heel goed voorstellen, ik zelf gruwel al van de toiletten op Julia d'r school, tijdens de eerste kennismaking (een zgn wisselmiddag), hing er nergens toiletpapier en zag ik ook nergens zeep.
Probleem van een echt hele andere categorie, maar toch.
Ik zou trouwens net als wat Maaike zegt het in elk geval aan de juf voorleggen, vertellen wat je op je hart hebt. En als je de kans hebt: meegaan !
Regendagje hier, ook wel fijn op z'n tijd, goed voor de tuin, en het is ook niet meer zo benauwd buiten. Afgelopen maandag met Julia naar de Efteling geweest, dankzij de airmiles helemaal gratis. Raar wel hoor, met z'n drietjes, Pieter hadden we naar het kdv gebracht.
Julia vond de Efteling geweldig ! Over 2 jaar doen we het weer, maar dan met Pieter erbij, die heeft er dan ook wat aan.
In de herfst willen we al wel met Pieter naar de dierentuin gaan, dus dat wordt een uitstapje met z'n viertjes !
Vandaag heb ik Pieter thuis gelaten, hij is snipverkouden, had gisteravond 38.7 op de thermometer staan en sinds gisteravond diarree.
Benauwd dat ie het heeft, zo sneu joh, hele dag staat z'n mondje open.
Goed in de gaten houden en echt duimen dat het geen ontsteking wordt...............
Volgende week donderdag heeft Pieter als hij dan weer beter is, z'n laatste dag bij het kdv waar hij nu zit. Dan gaat hij over naar een ander kdv van dezelfde organisatie, maar dan veel dichter bij ons huis in de buurt.
Toen ik nog werkte was het heel handig waar hij nu zit, maar als straks in september de studie van mij en de school van Julia begint, dan is het kdv bij ons in de buurt veel handiger.
Heb gisteren z'n afscheidstraktatie afgemaakt: aantal kleurplaten van Nijntje met een bundeltje kleurpotloden er aanvast, kaartje met minifotootje van Pieter erop bij aan gemaakt, doosje rozijntjes erbij, klaar !
carolien74
Aug 7 2008, 10:59 PM
Renee, ja klopt. Althans, ik weet niet of het in de krant stond, maar P. is zondag overleden. Ze wordt morgen begraven.
Renee
Aug 8 2008, 07:49 AM
Caro, dan wens ik julle heel veel sterkte vandaag, vreselijk gewoon.Ook voor jullie vrienden, je kindje. Ik krijg al een brok in mijn keel bij de gedachte. P is nu waar geen pijn meer is en ze kijkt op jullie allemaal neer.
maaike81
Aug 8 2008, 08:21 AM
Och Caro, sterkte vandaag hoor!! Jeetje je moet er idd gewoon niet aan denken zeg!
Inge
Aug 13 2008, 11:41 AM
hallo meiden, ben er weer. We zijn een dag eerder thuis gekomen (zaterdag ipv zondag) ivm de drukte op de weg. En we zitten nu met een ziekenboeg. Begon onderweg al met Sophie die ineens ging spugen, daarna Thomas. Na de overnachting tijdens het ontbijt Sophie weer. En na 4 uurtjes waren we thuis. Daar begon alles opnieuw, Thomas veel spugen en Sophie ook. Daan ook een keer en heeft nu diarree. Vanacht ha laten komen omdat Daan ineens een enorme buikpijn kreeg, gelukkig alleen maar buikgriep, kids zijn gelukkig aan het opknappen. En ik ben ook niet echt lekker, gelukkig niks van het bovenstaande.
De vakantie was wel erg lekker, erg mooi weer, meestal zo'n 35 graden. De kids hebben zich vermaakt en wij ok wel. Al ga ik volgend jaar op zoek naar een andere camping die wat meer ned georienteerd is, want we waren eiegnlijk nu de enige. en jullie willen niet weten hoe de Fransen de wc's achterlaten.......
Wel een prachtige omgeving, dus zeker voor herhaling vatbaar.
Caro, meid, nog gecondoleerd, tis zo verschrikkelijk. Heel veel sterkte. Hoe is het nieuwe huis?
Mireille, wat een prachtige foto's hoor, zucht....... En lekker dus naar de Efteling, durf zelf in geen van de atrakties, was altijd de tassen en jassenoppasser, hihihi.
Maaike,hoe staat het met het huis, wanneer gaan jullie nu over?
Renee,ow dat zou ik ook eng vinden hoor, maar denk idd dat ze kleine groepjes maken zodat het overzichtelijk blijft. ik zou haar lekker laten gaan.
Mireille
Aug 13 2008, 01:51 PM
Caro: gecondoleerd meisje, wat een triest nieuws, iedereen wist natuurlijk wat er zou gaan gebeuren, maar het blijft echt heel verdrietig.
Wat Renee ook zegt, ze heeft het goed nu, en vooral geen pijn meer, voor haar is er echt een eind aan haar lijden gekomen.
Alleen voor alle dierbaren die achterblijven is het ondraaglijk zwaar, heel veel sterkte hiermee meis.
Inge: fijn dat jullie vakantie zo geslaagd was ! Wel jammer dat het afgesloten is met buikgriep, maar de kleintjes zijn gelukkig al aan het opknappen.
Hoop dat jou de ellende bespaard blijft !
Pieter hoest nog wel en snottert nog wat na, maar lijkt weer beter, afgelopen maandag is hij dan ook gewoon naar het kdv gegaan. Deze week de laatste dagen bij het oude kdv, en ook alvast 2 wendagen bij het nieuwe kdv. Gisteren de eerste wendag gehad, ging heel goed. Alleen het afscheid nemen was moeilijk, maar dat was het ook altijd al bij het oude kdv. Hij heeft er heerlijk zitten spelen met duploblokken, autootjes en treintjes, goed fruit gegeten, en zelfs macaroni !
Vanwege de vakantie en dat er weinig kinderen zijn, hadden ze samen met de kinderen van de buitenschoolse opvang (zit in hetzelfde gebouw), macaroni gemaakt. Meneer heeft keurig mee zitten smullen.
Aankomende vrijdag de 2e wendag bij het nieuwe kdv, dan ook met de middagslaap erbij, benieuwd hoe dat gaat...............
Morgen dan de laatste dag bij het oude kdv, gaan we met z'n allen Pieter ophalen, en heb ik daarvoor met Julia een rondje AZU, even oud-collega's en bekenden spreken !
maaike81
Aug 13 2008, 05:48 PM
Vrijdag krijgen we de sleutel, k kan gewoon niet meer wachten, echt heel erg hihi!
MAar ja, nog 2 nachtjes he!
Mireille
Aug 18 2008, 03:22 PM
Maaike: je hebt inmiddels de sleutel, dus nu kan het eindelijk gaan beginnen ! Vanochtend was het ook perfect weer om binnen te klussen !
2e wendag van afgelopen vrijdag met het middagslaapje is ook goed gegaan met Pieter, erg fijn ! Hij heeft ook al een eerste vriendje gemaakt, leuk joh !
Dit weekend hebben we de meubels beneden verplaatst, wat een zee van ruimte hebben we nu, geweldig !
Ooit vervangen we de banken door een hoekbank, dan komt er nog meer ruimte vrij, maar dat doen we wel over een jaar of 6 als de kinderen niet meer zo knoeien en kliederen, de bank is dan tegen die tijd 12 jaar oud, dus dat is dan vroeg zat.
Zometeen Pieter uit z'n bedje halen en dan nog even op de fiets naar de bibliotheek, het is inmiddels droog !
maaike81
Aug 23 2008, 08:19 AM
hoe gaat het hier met iedereen???
Wij zijn natuurlijk mega druk steeds maar het schiet op hoor!!
We hebben nu n week de sleutel en alle muren zijn bijna af!
De zolder is al n stukje verbouwd tot 2 slaapkamers.
Vandaag en maandag/dinsdag de woonkamer afsausen en weer beginnen met behangen.
In onze kamer moet nog 1 muur met n ander behangetje en de logeerkamer nog.
Dan nog 2 muren in de woonkamer met ee motiefje en dan zijn de kamers qua muren af (de zolder niet meegerekend.)
Het gaat echt heerlijk, we doen het lekker met zn 2-tjes en dan heb je gewoon goed overzicht en weet je ook zeker dat het goed gebeurd iig! Beter zelf iets een beetje verknallen dan dat n ander t doet he!
Mark is er nu al weer want ze gaan straten en ik ga ook zo want mn schoonvader is er en die dringt zich altijd zoooooo oppppppp!!!!
Liefssssssssssssssss
Renee
Aug 28 2008, 09:48 AM
He Maaike hoe gaat het nu? Krijgen we nog foto's te zien, ben wel nieuwsgierig hoor.
hoe gaat het met de andere schoolgaande kindjes. Aline begint langzaam te wennen, zo raar eigenlijk, normaal zo spontaan en open en daar.... Maar oke, de ene dag is ze vrolijker dan de andere dag. Gisteren kon ze bijna nietw achten om te gaan en vanochtend moest ik haar de klas in slepen. Klaagt ook vaak over buikpijn en beenpijn en voetpijn. Maar ondertussen eet ze wel 2 sneeen brood en 3 plakken peperkoek tussen de middag

allemaal vage klachten dus.
Quinten zit even in een moeilijke fase, tandjesfase volgens mij, voel onder een hoektandje en zijn hele tandvlees is dik en bobbelig dus ik verwacht meer.
Ingrid, las dat Dinand een broertje krijgt, proficiat, wat een heerlijk nieuws
hoe is het met de rest van de dames, Inge, Caro, Mireille
Renee
Aug 28 2008, 09:57 AM
meiden zie net op Hyves dat Gaya is bevallen van een dochtertje Nova, gefeliciteerd Gaya
maaike81
Aug 28 2008, 01:40 PM
Hoi!
Ik heb een paar foto;s op mn hyves, meer volgt nog hoor

Dus Dinand krijg een broertje! Wat leuk!!!
En Gaya een meisje erbij!! Snel ff op dr hyves loeren hihi!
Nova, wat mooi zeg!
Gefeliciteerd meid!!
Inge
Aug 30 2008, 10:27 AM
Zo zal zo eens op de hyves spieken, maar Gaya meid gefeliciteerd hoor! Bijzondere naam ook. Alles goed gegaan?
Ingrid, wat gaaf een broertje voor Dinand!
Maaike, al klaar met klussen? Hoe vinden de kids het nieuwe huis?
Renee, ik weet het nog niet, Thomas gaat maandag weer naar school, maar wat is hij en mama vooral er weer aan toe, ahhahaha.
Ha tandjes nooit leuk he.
Hier zijn we duidelijk weer toe aan het ritme van school, want man ze maken om alles ruzie geloof ik. Wie er het eerst van de trap mag, wie er nu de blauwe beker krijgt enz.
Sinds een week hebben we er een puppy bij, hij is bijna 9 weken en helemaal zwart, Jip heet hij. Gelukkig gaat het goed met Snoopy, al wil ze vaak niet spelen, logsich als je al 6 bent. De kids en vooral Thomas vinden het geweldig! Vaak op schoot met hem en schattig om te zien. Dus we hebben t druk, want hij moet natuurlijk nog zindelijk gemaakt worden, dus veel naar buiten.
Sophie is inmiddels ook zindelijk, dus dat scheelt weer luiers, alleen voor t slapen smiddags en snachts krijgt ze er nog een. Ze wordt onwijs bijdehand en uitspraken dat je denkt waar heb je ze vandaan?
Verder gata het met mijn zusje erg slecht, niet qua gewicht want ze is weer doorgeschoten naar de andere kant, maar meer qua automutilatie. elke naar het zh is niet normaal natuurlijk, mijn moeder trekt het niet meer. Zit nu tot di uiterlijk in een open kliniek, crisisopvang. Daarna mag ze vanaf do in ieder geval naar dagbehandleing 4 x per week. En we krijgen maandag te horen of ze elders in een kliniek op genomen mag worden. Tis hopeloos kan ik zeggen en t vreet behoorlijk aan ons.
Mireille
Sep 1 2008, 01:57 PM
Maaike: gaaf dat het zo lekker opschiet in jullie nieuwe huis ! Ga zo even de foto's bekijken op hyves, leuk hoor !
Renee: gaat volgens mij wel goed met Aline op school zo te lezen, jullie al weer ruim een week onder de pannen, wij hier sinds vandaag.
Sneu voor Quinten de tanden die doorkomen, Pieter had hier met elke tand en kies er ook zo veel last van, je wist precies wanneer er weer een ging doorkomen.
Bij Julia nooit last van gehad.
Inge: wat rot voor jullie met alles van je zusje, dat kost echt heel veel energie, en die kan je hard gebruiken voor andere dingen toch !
Hoop dat er snel een positieve verandering in komt hoor. Wat goed dat Sophie al zindelijk is ! Heerlijk, dat scheelt ook weer een hoop luiers ja.
Lekker toch dat ze zo eigenwijs is, geeft tenminste leven in de brouwerij.
had op hyves inderdaad al gezien dat Ingrid weet dat de baby nu een jongetje is, leuk hoor een broertje voor Dinand.
En Gaya al bevallen ! Ga ook gauw op hyves even bij haar kijken, da's volgens mij wel eerder dan de uitgerekende datum.
Mooie naam trouwens !
Vandaag is het Julia haar eerste schooldag, spannend best wel hoor ! Maar ze had geen enkele moeite met afscheid nemen, ze vindt het echt leuk ! ha ha ha, is nu nog de eerste dag, kijken of ze het over een tijdje ook nog leuk vindt. Hoe dan ook, vanochtend is het helemaal goed gegaan, dus nu vanmiddag ook maar proberen.
Pieter vond het wel een beetje raar dat we Julia gingen weg brengen in plaats van dat Julia en ik hem gingen weg brengen, dat is hij met de 2 dagen kdv per week zo gewend.
Maar hij had de grootste lol met mij vanochtend.
Heerlijk op de fiets Julia weg gebracht, wat een zaligheid dat ik nu niet meer perse met de auto moet.
Vanochtend in een hoog tempo de benedenverdieping kunnen doen, Pieter heeft echt heel lief zitten spelen ondertussen. Daarna lekker met hem buiten gelopen en toen Julia opgehaald.
O, ja, Pieter heeft een noten en pinda-allergie, de huisarts wil hem officieel nu even liever niet testen omdat hij best nog wel klein is. Dat doen we dan als hij tussen de 3 en 4 is.
Tot aan die tijd alles met noten en pinda's vermijden. Had een tijdje terug een noten-brownie-taart gebakken, echt heel erg lekker, dat vond Pieter ook, alleen zat hij de volgende ochtend van top tot teen onder de vuurrode uitslag, jeuken !!!
Gelukkig na 2 dagen het ergste voorbij, maar zo sneu joh, hadden wel een koelzalf ter verlichting maar dat haalde de jeuk niet echt weg.
Omdat hij alle bestaande kinderziekten met vlekjes of uitslag in deze aard al heeft gehad, hij ook geen koorts had, bleef er nog maar 1 mogelijkheid over, hij reageerde op iets wat hij binnen heeft gekregen via drinken of eten.
Ik kon maar 1 ding bedenken dat anders was dan anders en dat was die taart, binnen echt 15 uur was hij veranderd in een vuurrood gepukkeld mannetje.
Wel sneu hoor, maar nu valt ook wel het kwartje, een tijdje terug had hij witte chocopasta op z'n broodje gehad, de volgende dag zat hij ook onder de pukkeltjes die jeukten, alleen niet zo heftig nu na die taart.
Blijkt er op de pot van de witte chocopasta te staan dat het in een bedrijf wordt gemaakt waar ook noten worden vervaardigd, ahaaa, dus kan er een spoortje noten in de pasta zitten, et voila, meneer zat inderdaad onder de uitslag.
We houden nu ook dagelijks bij wat hij eet en drinkt, zo wordt het makkelijker terug kijken als hij weer eens onder de uitslag zit.
En vanavond ga ik naar school ! Heb er echt veel zin in, vanavond is een introductieavond, morgen echt een lesdag en volgende week maandagavond ook gewoon les.
Ben benieuwd !
Caro, Katinka, Joos, hoe is het met jullie meisjes ?
IngridB
Sep 1 2008, 04:23 PM
Hey Meiden,
Idd Dinand krijgt een broertje, hij is helemaal happy. Met mij gaat ook alles goed ben vandaag 20 weken alweer, het gaat heel snel.
Gaya bevallen ik las het idd op d`r hyves, ben benieuwd naar d`r foto`s!!
Verders geen puf om overal op te reageren. Behalve op caro dat ik haar nog veel sterkte wil wensen, ik heb het verhaal terug gelezen!.
Dinand is vandaag weer naar school geweest, de ochtend was een drama maar de middag is heel goed gegaan. Morgen weer hopelijk...
Liefs Ingrid
maaike81
Sep 1 2008, 05:08 PM
Even snel hoor, ben zo druk, sorry.
Ik vroeg me ineens af hoe t met onze andere Ingrid is!!
Die is toch zwanger van nr 4?
Iemand nog wat van dr gehoord/gelezen?
Renee
Sep 9 2008, 02:37 PM
he meiden
gisteravond een infoavond gehad van Aline haar school, meester heeft wat uitleg gegeven over zijn systeem in de klas en de regels. Was wel leuk om te horen en zien. Hij heeft een heleboel planten en vissen waar de kinderen zelf voor moeten zorgen. Verder werken ze met stoplicht systeem, rood licht betekent niet daaraan komen of niets vragen en groen betekent dat je ermee mag spelen of dat je iets mag vragen. Hij doet niet aan kringgesprekken want hij vind dat 18 kinderen niet zo lang stil kunnen zitten en de kinderen hebben ook geen vaste plekken, bevordert de sociale omgang en flexibiliteit. We hebben wat werkjes bewondert en ik ben al tot de ontdekking gekomen dat aline mijn tekentalent georven heeft, geen talent dus. Hoe zat dat ook alweer met linker en rechterhersenhelften en creatievelingen etc.
verder druk bezig in huis etc, afgelopen week is het hele huis nageisoleerd en komende vrijdag krijgen we nieuwe kozijnen. Het geeft wel troep maar we zijn voor de winter ervan af.
kom straks wwer terug maar verder met werken
carolien74
Sep 12 2008, 11:53 PM
Mrs bee (hyve

) leest jullie hoor. Maar dat wisten jullie natuurlijk wel!
Hier ook weer school. En ik herken een hoop in de verhalen van Renee. Dinsdag mogen wij op appel komen voor een infoavond. Krijgen we te horen wat dit jaar de bedoeling is en zo. En dat tekentalent...haha, zooooo herkenbaar!!!! Meeste kids tekenen al behoorlijk bloemen en poppetjes. Quinten schrijft alleen Q's en tekent strepen en rondjes. Ach ja.
Renee
Sep 15 2008, 11:46 AM
haha Caro, wist je nog hoe alles hier werkt
hoe is het met de rest, Maaike hoe is het met jullie nieuwe stulpje, Trouwens Caro, van jullie stulpje hebben we ook nog geen nieuwe foto's gezien
carolien74
Sep 15 2008, 01:43 PM
Hm ja je hebt gelijk, maar ik moet zeggen dat ik ook niet echt foto's heb gemaakt. O wacht...misschien toch... Ik heb een paar plaatjes geschoten van de kiddies toen we aan het klussen waren. Maar dan is het dus nog heel ON-AF. Moet nog wat foto's maken van hoe het nu is. Nou, ik beloof niks hoor...
Hoe is het met de schoolgaande kids? De nieuwen, bedoel ik. Hier draait Quinten mee alsof hij nooit anders heeft gedaan. Mara hij is natuurlijk voor de vakantie al 7 weken naar school geweest. Dan ben je al aardig gewend. Hij heeft ook al wat vriendjes gemaakt inmiddels. Leuk om de verhaaltjes te horen 's avonds bij het eten. Het zijn wel boefjes bij elkaar, geloof ik. En echt jongetjes; het gaat vaak over politieagenten, boeven, monsters, draken et cetera. Hoewel mijn Quinten zich ook wel eens terugtrekt in de poppenhoek met een leuk meisje....... En op het kdv wordt tegenwoordig afscheid genomen met kusjes. Van verschillende meiden!!!! Lachuh hoor.
Inge, ik las je hartverscheurende berichtje over je zusje. Vreselijk meid. Ik weet niet wat ik moet zeggen. Jullie zijn ten einde raad en er wordt zo weinig hulp geboden. Moeilijk lijkt me dat. Het enige wat ik je kan zeggen is dat ik met je meeleef en je ontzettend veel kracht en sterkte wens. Hopelijk komt er voor je moeder ook snel een vorm van hulp, want dit is verschrikkelijk en een onhoudbare situatie voor haar.
En ik las dat Sophie al zindelijk is... Jeeeee, wat goed zeg. Livia niet hoor. Die heeft geen haast. Ze doet wel heel interessant met potjes en wc, maar structuur ho maar.
Mireille, wat naar dat Pieter een notenallergie heeft. Erg lastig, want dat zit werkelijk overal in. Ik weet hoe het is om etiketjes te moeten lezen; het is niet het end van de wereld maar handig en leuk is het ook niet. Heb je nu voor Pieter altijd een spuitje op zak voor het geval hij in een anafylactische shock raakt? Of is dat in zijn geval (nog) niet nodig?
En hoe is het op school? Ben erg benieuwd hoe je het vindt!
Maaike, hoe gaat het met jou? Is het huisje al af? Ik vind het wel heel erg knap dat jullie zo veel zelf doen hoor. Ik wist niet dat jij zo handig was!
En hoeveel werk je nou op school? En in welke groep?
En hoe is het met de kiddies?
Renee, ook (weer) aan de klus in huis. Een huis is eigenlijk nooit af he. Hier moet de tuin nog gebeuren; dat is 1 wildernis maar ik heb zelf geen puf. Weet niet waar ik moet beginnen zo verwilderd is het.
Hoe is het met jou verder? Gezond en wel? Baan nog steeds leuk? Kids oke? Las dat Quinten wat zat te hannesen met de tandjes/kiesjes...
En ik zag zulke leuke foto's van Aline. Quinten zou op voetbal gaan, maar er is nog geen plek voor hem. Nu doet hij dus even niks. Vind het onzin om het weer op te geven voor de gym; zal je zien dat hij net plek heeft bij het voetbal. Dus dan maar wat vaker zwemmen met papa. Vindt hij ook geweldig.
Met mij gaat het wel oke. Het is wel een zware periode geweest met de verhuizing en het overlijden van P, maar het leven gaat onverbiddelijk door. Moeilijk te 'handelen' soms maar het is zo.
maaike81
Sep 15 2008, 11:38 PM
Hier ben ik inmiddels aardig kapot kan k wel zeggen.
De 2e week alleen nu, Mark is weer vertrokken naar Engeland vanavond.
Maar t gaat wel lekker door in t huis hoor! Maar ben gewoon mega moe, prikkelbaar en wil graag wat RUST hahaha!
Nog even doorbijten, zaterdag willen we er voor t eerst slapen, dat lukt wel.
Morgen komt de vloer, joepieeee!!!!!
Renee
Sep 16 2008, 11:11 AM
gedoe is het he Maaike, op een bepaaldt ogenblik ben je het helemaal zat en zeker als Mark dan ook nog weg is. Maar leuk is het wel dat je je huis steeds meer je eigen huis ziet worden. Alles wat nieuw kwam is net een cadeatje dat je uitpakt.
Caro, met 4 al voetballen?? kan dat?? dacht dat voetballen pas vanaf 6 is. Aline vind het ballet geweldig. Is ook echt zo'n tutje. Ze heeft zelf balletpakje en schoentjes uitgezocht. In het balletklasje zijn er 15 meisjeskleuters allemaal in het rose. En dan moeten zoals een muisje op hun teentjes naar de overkant rennen. Doodschattig om te zien.

haha En aline is zo eentje die dan op de gewone manier naar de overkant rent en dan neervalt van het lachen.
School gaat hier geweldig, ze is helemaal gewend en heeft ook echt haar voorkeuren voor kindjes, Vorige week hebben we de nieuwe klassefoto gekregen en dan wijst ze ook aan, dat is..... maar die is stom, dat is....... en die is wel leuk, dat is .... en die is niet lief want die pest me altijd. Waarop ik meteen zeg, watttt pest die je, kom maar gaan we naar school en dan krijgt hij billenkoek. En dan kijkt ze me eerst ongelovig aan en dan zegt ze, he mama je plaagt me, moet je niet doen. Maar we hebben al speelafspraakjes gehad en nu vraagt ze continu wanneer bepaalde kindjes kunnen komen logeren.
Over de klassefoto trouwens, die was echt heel leuk, Aline met aan 1 kant een vlecht en aan de andere kant de haren los want die vlecht had het niet volgehouden en de haren hingen half voor haar neus. Viel me nog mee dat ze geen snottebel of chocola rond haar mond had. Zusje , broertje foto was ook leuk, Quinten was vreselijk nijdig dat hij bij Aline op schoot moest dus hij heeft nog een halve traan en hij heeft een snoepje in zijn mond om hem stil te houden.
Inge
Sep 16 2008, 11:28 AM
Jemig jullie zijn idd allemaal aan de klus, hahah wij ok hoor. Nog steeds met de zolder bezig, maar dat kan echt pas in de weekenden, vloer leggen maakt nogal wat herrie. Maar t wordt wel erg mooi. En dan heb ik gewoon straks mijn eigen praktijkruimte, wie had dat gedacht, hihii. Mijn opleiding is inmiddels van start gegaan en donderdag de eerste les gehad, erg leuk, intensief en vermoeiend. Was natuurlijk weer de eerste demopersoon hahahaha.
Ook vorige week bij Thomas zo'n info avond gehad, leuk hoor met andere ouders op van die kleine stoeltjes zitten. Ik moet zeggen het gaat heel goed met hem op school, wel moeite met goedemorgen tegen de juf zeggen, maar dat is Thomas. Hij heeft voor t eerst nu tekeningen gemaakt, zo leuk om te zien, dan schrijft hij allemaal T-s. Hij is trouwens echt alles aan het papegaaien, heel irri hoor. Zal wel een fase zijn.
Hij heeft zelfs al tegen een kindje gezegt dat hij mag komen spelen, nou dat is heel wat hoor.
Sophie gaat ok goed op de psz, al zindelijk idd, heel snel gegaan, alleen poepen doet ze nog graag in haar luier.Af en toe weet ik gewoon niet goed wat ik met haar aan moet, ze kan zo krengig zijn tegen thomas maar ok tegen Jip onze pup.
Tja en met mijn zusje is het gewoon heel erg moeilijk, bureaucratie he? Ze had gevraagd of ze bijv nog een aantal keer naar de crisis zou kunnen, maar voor haar kan dat niet, want ze zit bij Psq en die werken samen met bavo en niet met delta. Dus dat kan niet, tsssssssss, tis echt te bizar voor woorden. Ik probeer maar om er afstand van te neme, anders hou ik t niet vol.
ingrid, wat gaat t idd snel zeg zo'n zw.Voel je je goed en hoe gaat t nu met Dinand op school?
Maaike, jemig Mark is ok veel weg he? En dus van t weekend definitief over
Caro, wat leuk op, voetbal, ik heb daar nog helemaal niet over gehad over sport enzo. wil hem over een paar maanden opgeven voor zwemles. Maar ja financien moeten t ok wel dragen.
en leuk he zoals ze dan beginnen met andere dingen op school, en nu al zo'n Don Juan, ahhahah.
Renee, zo nieuwe kozijnen, kunstof of nog hout?
Mireille hoe gaat het met je opleiding, bevalt t een beetje?
Moet nu weer de kids gaan halen, ben weer weg, baaaaaaaaaaaaiiiiiiiiiiii
Renee
Sep 16 2008, 01:08 PM
Meisjes, Inge, meisjes zijn nu eenmaal krengig, en ze pas nog geen drie, geloof me, dat wordt nog veel erger.....
Aline probeert hier ook te schrijven, ze kan de A van haar naam al en deze week kwam ze tot ALI de N en de E wist ze toen niet meer. Ze herkent ze wel maar schrijven lukt dan nog niet. De cijfers herkent ze ook en ze maakt simpele sommetjes. Bij het volgende 10 minuten gesprek wil ik eens vragen wat we zelf kunne doen om haar te leren lezen want volgens mij is ze daar wel aan toe
Heb je trouwens geen foto's van de nieuwe pup?
carolien74
Sep 16 2008, 02:15 PM
O ja hoor, die meiden zijn bits, daar weet ik alles van inmiddels! Typetje hebben we hier ook! Ze kan je soms zo vuil aankijken...
Voetbal kan hier bij een bepaalde vereniging idd vanaf 4 jaar. Van 4 tot 6 is een speciale leeftijdscategorie. Maar voetballen kun je het eigenlijk nog niet noemen hoor. Madeliefjes plukken noemen ze dat!

Maar wel erg leuk voor die jochies (en meiden) om lekker buiten bezig te zijn met een bal. Ik geloof heel erg in teamsport, dus wat mij betreft hoe jonger hoe beter.
Naam schrijven lukt hier al. Maar dan moet je wel rekenen dat het een A4-tje per "QUINTEN" kost. Quinten schrijft namelijk gewoon waar op het papier er plek is en supergroot hahaha. Maar hij kan het en dat is natuurlijk wel iets om trots op te zijn!
Inge, dat goedemorgen zeggen wordt volgens mij door de meeste vierjarigen niet gezegd. Is ook best wel eng, in de kring je mond open doen. Ik weet eigenlijk niet of Q dat inmiddels doet, maar hij heeft me wel verteld dat hij gisteren voor het eerst wat heeft verteld. Hij heeft verteld wat hij dit weekend heeft gedaan. We zijn een weekendje weggeweest, naar Twente, dus daar was wel iets over te vertellen. Q zei alleen dat de juf hem niet had begrepen (waarschijnlijk te onduidelijk gepraat). Alleen dat hij had gezwommen was overgekomen bij de juf. Het hele logeren in een hotel is in de lucht blijven hangen. Was meneer nogal verontwaardigd over geloof ik. Domme juf, zoiets...
Zwemles gaan we pas over ruim een jaar doen. PAPA had Quinten te laat opgegeven....

Maar achteraf geen man overboord, want ik hoor van alle kanten dat het superlang duurt als je vroeg begint. Of je kind moet vreselijk veel talent hebben, maar anders ben je zo meer dan een jaar kwijt. En dan twee keer per week in zo'n zwembad... Brrr, nee, bedankt.
Renee
Sep 16 2008, 02:53 PM
Aline is hier wel al opgegeven voor zwemles maar ik wacht er evengoed nog een half jaar mee, ze kunnen beter wat groter en sterker zijn dan gaat het ook vlotter, Daarbij moeten we eerst maar eens gaan sparen, want die zwemlessen zijn nou niet bepaaldt goedkoop
Aline zegt trouwens ook niet echt goedemorgen hoor, ze vliegt meestal de klas in naar haar vriendinnetjes of richting bouwhoek. Kringgesprek doen ze hier in de klas niet dus daar hoeft ze niet bang voor te zijn
maanlicht
Sep 17 2008, 11:51 AM
Hoi meiden
Ik lees zo nu en dan nog wel mee maar van reageren komt het niet .
Maar las dat Maaike zich afvroeg hoe het met me ging
ik ben 5 september bevallen van een prachtig knulletje Sill 3315 gram en 52 cm lang !
Alles gaat heel erg goed Sill is een heel tevreden mannetje en de andere mannetjes vinden het maar wat prachtig !
Nou meiden ik lees dus nog wel mee hoor !
Ben trouwens ook wel te vinden op hyves voor degenen die dat leuk vinden Ingrid Telega Franeker
carolien74
Sep 18 2008, 12:20 PM
Ingrid, van harte gefeliciteerd met je KWARTET! Mooie naam, Sill!
Ben erg benieuwd naar iedereen, dus als ik tijd heb kijk ik wel ff op hyves.
Inge
Sep 18 2008, 07:23 PM
Ingrid, gefeliciteerd meid, nu heb je 4 boys,w ow wat een groot gezin. voel je je goed?
Nou Caro, op mijn hyves is noiit iets nieuws te vinden eigenlijk, dat hou ik niet bij, hihih.
carolien74
Sep 22 2008, 12:18 PM
Haha, nou op die van mij is ook weinig interessants te lezen. Dit medium is echt niet aan mij besteed! Maar ja, je moet bij blijven he...
Renee
Sep 23 2008, 01:24 PM
ach veel interessants staat er niet op maar ik vind het wel leuk om er dagelijks op te lezen en bij de andere te kijken
Maaike, ik las trouwesn dat jullie verhuisd zijn, super en hoe is het?
Aline kwam gisteren verdrietig thuis: mama meneer zegt dat 1 en 2 tien is en toen heb ik gezegd dat dat niet zo is maar meneer zei dat dat wel zo is. Waarom zegt meneer Nico dat, 1 en 2 is toch geen 10?? Ik heb echt geen flauw benul waar ze het over heeft, kon het vandaag ook niet vragen want ik bracht haar niet, anders donderdag maar eens informeren. Of hij bedoelt 1 en 2 is een team
carolien74
Sep 25 2008, 01:57 PM
En wat was het nou?
Zijspoortje. Discussies monden hier altijd uit in "Mijn papa/mama zegt dat" (hangt ervan af tegen wie hij het heeft, mama of papa) of - erger - "De tandarts zegt het".
Renee
Sep 25 2008, 04:48 PM
haha nou ik heb het niet helemaal begrepen maar de meester zijn uitleg was dat hij zijn 2 handen uitgestoken had, en dat dat (uiteraard) samen 10 is. Aline ging er vanmorgen meteen weer tegen in dat het niet klopte dat 2 handen niet tien is. Toen begon hij haar uit te leggen 5 vingers aan de ene hand, Aline knikt ja, en 5 vingers aan de andere hand, dus aline telt verder en bij 8 kruipt ze beschaamd achter mijn rug.

Moet zeggen dat ik het zelf ook vergezocht vind
balen trouwens, ben een paar weken geleden begonnen met start to run en het begin ging best aardig, ik was al rond die tijd verkouden, maar dat is nu dus uitgemond in een acute bronchitis. Zit te hele dag te hoesten als een gek, ben vreselijk benauwd. ben al 2 keer bij de ha geweest. heb al een ab kuur gehad en gisteren weer eens gebeld en nu 2 inhalators gekregen. Poeh ben er moe van hoor.

Eric is er ook nog niet en vanavond mijn eerste tennisles, om 9 uur!!!

Hoop dat ik dan nog wakker ben, egen die tijd lig ik meestal uitgeteld op de bank
Caro dat van mijn mama zegt dat herken ik wel. Kan trouwens niets geheim houden hier, niet voor Aline en al helemaal niet met aline , ging gisteren naar de apotheek voor eerder beschreven medicijnen > ik wilde net op gepaste fluistertoon vragen wat ik moest hebben toen aline met haar grote kwek ertussen kwam: mijn mmama krijgt geen lucht, mijn mama moet medicijnen om weer lucht te krijgen
goed dat ik niet ging vor een spiraaltje ofzo
Inge
Sep 26 2008, 08:58 AM
hahaha, die aline toch ook.
Wat is start to run? En tennis wow sportief hoor, maar idd laat op de avond dan ben ik meestal al te moe om nog iets te ondernemen.Maar wel vervelend dat je ineens zo benauwd bent.
Caro, hier zeggen ze dat niet echt, maar ik hoor heel vaak mezelf terug in dingen die ze zeggen. Meestal als er vaak iets achter elkaar misgaat, of als ze strontvervelend zijn, weer eens ruzie makne, zeg ik meestal "onvoorstelbaar". en tja dat zei Thomas dus van de week ook ineens toen er wat gebeurde, nou dan kan ik mijn lachen niet inhouden hoor, wijsneus!
Maaike, bedankt voor je verhuiskaartje, al helemaal gewend?
Mireille, hoe is het ermee?
Hier gaat alles zijn gangetje, de zolder vordert al aardig, heb zelfs al een massagetafel staan, ahaha.
Zoek overigens nog testpersonen voor mijn cursus..........dus als je nieuwsgierig bent of iemand anders weet die wel wil, graag. ik moet aan het einde 55 mensen behandeld hebben.
ook wat positief nieuws omtrent mijn zusje, ze kan op 14 okt al opgenomen worden, dus dat si aanzienlijk sneller dan we hadden verwacht.
carolien74
Sep 26 2008, 01:35 PM
Inge, wat een opluchting dat je zusje geholpen kan worden! Heel fijn!!! 14 oktober, nog twee weekjes volhouden dus. Maar heerlijk dat er licht aan het eind van de tunnel te zien is.
En in principe wil ik wel proefkonijn zijn. Wat houdt dat precies in?
En dat napraten gebeurt hier ook zeer frequent. Meestal is het Livia die de absurdste uitspraken doet.
Renee, dat is toch net iets te ingewikkeld voor kleuters denk ik. Of het goede woord is: verwarrend.
En wat is idd start to run? Elke dag joggen op weg naar een beter leven? Zoiets stel ik me voor. In ieder geval niet iets waar ik snel aan mee zal doen haha. Maar dat tennissen wel!!! Hoewel ik negen uur ook wel erg laat vind. Dat is bank-hang-tijd, daar heb je gelijk in!
Oef dat klinkt niet lekker - acute bronchitis. Beterschap! Maar gelukkig wordt er goed voor je gezorgd. Je dochter zal in ieder geval zorgen dat je niks tekort komt!
Maaike, ben je ingestort na al het verhuis- en klusgeweld? Zou ik me goed kunnen indenken...
Leuk kaartje trouwens! THANX!
Mireille, hoe is het bij jou? Lekker aan het studeren?
Inge
Sep 27 2008, 10:03 AM
ow caro dat is fijn hihihi. Tja het enige dat je hoeft te doen is zitten/liggen en het ondergaan.
Dan ga ik dingen bij je testen en evt andere dingen, komende donderdag moet ik weer naar school, dan leer ik er weer wat bij.
We hebben er zeker nog contact over!!
Renee
Sep 27 2008, 04:13 PM
start to run is een trainingsprogramma om te gaan hardlopen. Je begint dan heel rustig met 1 minuut rennen etc en de bedoeling is dat je in de zevende week ongeveer 3 tot 5 km rent. Dat alles uiteraard onder begeleiding van een trainster. vanochtend weer geweest en het ging best aardig, wel gepuft van e voren maar heb toch aardig mee kunnen doen.
Inge wat fijn dat je zusje eindelijk geholpen kan worden. Hoe staat ze er zelf tegenover?
vandaag met de kids naar de kapper geweest, wat een drama met Quinten

huilen, krijsen, snikken. Hij was ook wel moe maar ach arm mannetje. Aline ging keurig die vind het ook leuk. De kapster had haar ook twee mooie knotjes gemaakt en toen was ze helemaal blij
Inge
Oct 6 2008, 05:06 PM
Ik heb morgen sollicitatiegesprek bij de Tuinen. Het is voor 7 uur per week, duimen jullie voor me. Want het lijkt me superleuk.
Daan heeft vrijdag sollicitatie gehad en ging supergoed, hij weet deze week daar meer van. Op dit moment heeft hij ook een gesprek bij een ander bedrijf, daar werd hij vorige week voor gevraagd, we zijn benieuwd!
Inge
Oct 6 2008, 05:13 PM
Renee, heel sportief hoor, ik zou dat echt nooit zien zitten hahah.
Hoe is het verder met iedereen?
Renee
Oct 7 2008, 09:42 AM
hier gaat het goed, mijn verkoudheid is een stuk beter, krijg weer wat beter lucht.
Gisteren onze eerste ouderavond gehad. We vonden het asl ouders toch ook wel spannend

Maar Aline doet het prima. vrolijk en hartelijk kind wat het goed met de andere kindjes kan vinden. Ze maakt alle werkjes prima is erg zelfstandig. Af en toe kletst ze alleen wat veel en moet hij haar waarschuwen dat ze wat stiller moet zijn. Verder kan ze het niet goed hebben als hij haar terecht wijst als ze iets fout gedana heeft, ze schiet dan nogal snel in de ontkenning. Haar poppetjes liggen goed op schema, ze tekent ogen, oren, haren, navels, tepels. De benen en armen zijn geen lijntjes meer maar van die soort rondjes (snappen jullie wat ik bedoel) en ze tekent vingers en tenen. Poppetjesniveau was nu eind groep 1 blijkbaar.
Inge heel veel succes vandaag met je sollicitatiegesprek
Ik maakte me deze week zorgen over de lengte van Quinten, ik kwam thuis met meten uit op een krappe 80 cm, 6 cm kleiner dan Aline met die leeftijd. Gisteren even laten meten op het CB en die komen uit op 84 cm. Dat zou wel goed zijn. Vertrouw het alleen nog niet zo. Als ik ook naar zijn kleding kijk zie ik dat hij niet groeit, de broeken van een half jaar geleden tot driekwart jaar geleden passen allemaal nog. Het meten ging ook erg moeizaam, we moesten hem echt met 2 man neerduwen om gemeten te krijgen. Hij is ook echt heel erg sterk. Maar ja weet niet goed wat te doen nu. Misschien maar gewoon afwachten tot hij 2 is in de hoop dat hij zich dan wel laat meten
Inge
Oct 7 2008, 05:44 PM
Ik geloof dat de sollicitatie wel goed ging. Was helemaal niet zo'n gesprek over goede/slechte eigenschappen.Ze heeft veel verteld over de functie. Moet nog wel een opleiding volgen, geen idee hoeveel dagen dat zijn. Maar moet wel een heel boek doorwerken en daar heb ik op zich een jaar de tijd voor.
Het klonk gewoon erg leuk en sluit natuurlijk ook goed aan bij mijn opleiding. Ik heb al papieren mee naar huis gekregen, want ze wordt volgende week geopereerd en dan is ze 6 weken uit de running. Wil niet meteen zeggen dat ik het wordt zei ze, maar maak wel een grote kans.
He Renee, wat naar dat je je zorgen maakt om Quinten, maar hij is toch zeker niet klein? Ieder kind is anders hoor en ik vind Aline eigenlijk best wel groot. Ik zou me niet al te druk maken, voor het zelfde geld krijgt hij straks een groeispurt. Dan haalt hij Thomas en sophie nog in.
Maar fijn dat aline het op school goed doet. En die poppetjes, pf knap hoor. Thomas maakt alleen maar T's en vandaag een regenboog. Nog geen enkel poppetje.
Wij hebben volgende week maandag oudergesprek.
carolien74
Oct 7 2008, 10:50 PM
Renee, wat vervelend dat je zo'n zorgen maakt om Quinten, maar vast niet nodig. Ik heb even snel gekeken hoeveel mijn Quinten dan was rond die tijd. Was 82 cm. (1 jaar en 7 maanden) En oke, met mijn ventje is natuurlijk wat aan de hand, maar toentertijd was de groei nog in balans. Dus ik denk oprecht dat jouw Quinten het prima doet. En wat Inge zegt, ik zou het niet vergelijken met Aline. Aline is volgens mij net wat langer dan gemiddeld. Is dan natuurlijk wel bloedverwant, maar je hebt ook bij broers en zussen verschil.
En het klinkt alsof Aline haar draai op school wel heeft gevonden! Fijn! Knap dat ze al zo gedetailleerd kan tekenen. Is waarschijnlijk een meisje eigen, want dat zie ik mijn kleuter nog niet doen. Zoals Thomas tekent Quinten de laatste tijd regenbogen... (wat zou dat zijn?!

)
Hier morgen de juf op bezoek. (is bij ons standaard) Ben benieuwd!!!
Inge, wat een leuke baan! Ik hoop dat je 'm krijgt.
En Daan ook in de running oor iets nieuws. Spannende tijden dus bij jullie...
En wanneer heb je me nodig? Je roept maar hoor. Ik vind het wel leuk. Ben heel nieuwsgierig wat er gaat gebeuren. En misschien kan ik wat dingen voor mezelf oplossen. Dat zou mooi zijn!
Renee
Oct 8 2008, 09:03 AM
jullie zijn schatten

ach bebeQ doet het verder geweldig, en de lengte (mocht het toch kleiner zijn dan 84 cm) zal ook wel bijtrekken. En idd. Aline is na haar operatie toen vreselijk de lengte ingeschoten en was en is idd groot. Weten jullie dat er Bij aline in de groep een meisje zit dat bijna een kop groter dan Aline is

, die is wel van november 2003 maar toch.
vind ik trouwens ook zo opvallend, er zitten gewoon kinderen van november en december 2003 bij Aline in de klas, terwijl ik toch altijd begrepen heb dat kinderen gewoon moeten doorstromen. Raar hoor.
grappig wat jullie zeggen over het tekenen, ik vind Aline eigenlijk geen tekentalent, ze is wat onsecuur en kleurt ook nog niet echt erg goed binnen de lijntjes. Poppetjes tekenen dat vind ze wel leuk maar verder..... regenbogen maakt ze trouwens niet. Hier is het poppetjes, le letters A,L en I en dat was het eigenlijk ver.
Moeten jullie kleuters dan geen poppetjes tekenen op school? hier zetten ze daar vrij veel belang bij, de eigen ik leren kennen etc.
Hoe zit dat bij jullie eigenlijk met taakjes, wat moeten de kinderen doen en hoe zelfstandig.
Hier hebben de kinderen iedere week bepaalde dingen die ze moeten doen, knutselen, bouwen, poppenhoek, computers, dat staat in een soort tabel, en als ze die taak gedaan hebben dan zetten ze een kruisje erbij. Nu let meester nog een beetje op vanwege de afwisseling en de voortgang maar over 2 maanbden ofzo moeten ze dat vrij zelfstandig doen. Dus zelf opletten wat ze die week al hebben gedaan en dan door gaan naar het volgende taakje
Inge, wat super dat de sollicitatie zo goed ging, wanneer hoor je iets. Zou wel gaaf zijn als je die baan zou krijgen
meiden we hadden eigenlijk afgesproken dat we nog een keer samen iets zouden doen, een dag Den Bosch ofzo. Hebben jullie daar nog zin in?
Renee
Oct 8 2008, 09:15 AM
Aline heeft trouwens haar eerste diploma, haar smeerdiploma..... Reuzetrots is ze
carolien74
Oct 9 2008, 11:39 AM
JA LEUK, een dagje erop uit!!! Ik ben er altijd voor in! Kom maar op! 
Den Bosch klinkt goed! Gezellig Bossche bollen eten...mjammmie...
Als ik zo je verhaal lees over de kleuters gaat het er hier heel anders aan toe. Quinten zit in een groep 1-2 combinatieklas. (is standaard op zijn school) Kinderen uit oktober 2002 vieren dus nu hun zesde verjaardag in zijn klas! Dus NEE ik vind kinderen uit 2003 helemáál niet gek!
Die horen toch sowieso in groep 1 thuis als ze van na 1 oktober zijn? Dat is altijd zo geweest; je hebt vroege leerlingen en late. Wat dat betreft heeft onze Livia straks echt pech. Die is best vlot voor haar leeftijd, maar ze kan zo mooi wel bijna drie jaar gaan kleuteren.
Weektaken kennen wij hier ook, maar die worden alleen gedaan door de groep 2'ers. En dat zijn dan echt werkjes op de computer of een bepaalde puzzelreeks. Kleien, poppenhoek, zandtafel et cetera vallen onder de normale activiteiten en die worden elke dag onder de kinderen verdeeld met behulp van een kaartjessysteem. De kinderen mogen aan het begin van de dag een kaartje ophangen bij iets wat ze willen doen die dag. Waarbij de juf erop toeziet dat de kinderen niet altijd hetzelfde kiezen. (bepaalde dingen zijn populair - bijv "planken en kisten") En dit wordt versterkt doordat de volgorde van kiezen rouleert. Heb je vandaag als eerste gekozen, mag je morgen als laatste kiezen.
Daarnaast zijn er nog de knutselwerkjes. Die moeten door alle kinderen gedaan worden en dat gaat tussendoor. Die werkjes en de vordering daarin worden bijgehouden in een individueel knutselboek. Dat boek krijg je aan het eind van je kleutertijd pas mee.
En dan zijn er nog de schatkistthema's. Elk thema beslaat een week of 5. Het eerste thema van dit jaar was "boeken" en wordt nu afgelsoten met - je raadt het al - de kinderboekenweek. Het volgende thema gaat oa. over kleding en schoenen. Na de herfstvakantie wordt de zelfgemaakte bibliotheek verandert in een schoenenwinkel (we hebben al ladingen oude schoenen, slippers, laarzen en sandalen moeten aanleveren) en gaan de kinderen hun eigen oude schoenen pimpen naar de laatste modetrend.
Ehm...wat nog meer...oja, er staat ook nog elke periode een bepaalde letter centraal. Dat was de afgelopen weken de letter b. Moesten ze van thuis voorwerpen meenemen met de letter b. Lachen hoor. Die oude kleuters komen dan aanzetten met bouillonblokjes en bruisballen.
Quinten had bedacht dat brandweerauto met de b was en dat vond ik al knap genoeg!
Dat was het wel zo'n beetje. Nou, niet helemaal natuurlijk. Er wordt nog heel veel meer gedaan op school maar dat is dan alles wat er zo seizoensgebonden tussendoor komt. Denk bijvoorbeeld aan herfsttafel, boswandeling, gedichten maken (kinderboekenweek). En de kindjes van groep 2 doen op hun vrijdag alleen nog van alles aan taal en rekenen, maar daar weet ik het fijne niet van.
Bedenk me net dat er op de keukenbar nog een brief ligt over een handvaardigheidscircuit... Tja, dat doen ze dus ook nog!
Wat betreft het tekenen wordt er van de kleuters van 4 nog niks verlangd. Ze mogen alles en waar ze hulp willen, kunnen ze die krijgen. Althans zo werd het door de juf naar mij toe gecommuniceerd. Maar ik merk aan Q dat er wel enige - in ieder geval sociale - druk is om binnen de lijntjes te kleuren en goede poppetjes te maken. Niet dat het veel effect sorteert bij mijn zoon.
Ze hebben trouwens wel zichzelf moeten tekenen, zo zag ik laatst. Iemand had de naam Quinten op een blaadje met krasjes geschreven en boven de hele verzameling blaadjes hing de tekst "Dit zijn WIJ- Quinten, Pietje, Marietje, etc.". Waarbij de Pietjes en Marietjes wel iets hadden getekend wat op een meisje of jongetje leek.
Zo, zijn jullie redelijk op de hoogte van het kleutergebeuren hier! 
Bezoek van de juf ging trouwens erg goed. Quinten was superverlegen, maar heeft wel alles laten zien wat hij op voorhand voorgenomen had om te laten zien. Cd's waar hij graag naar luistert, het piratenschip, de trein. Alleen toen ze weg was, stak er een storm op. Pfff...alle spanning werd op mama afgereageerd!
Renee
Oct 9 2008, 12:13 PM
Nee Caro, daar vergis je je in, Het lang kleuteren bestaat in feite niet meer. Alle kinderen van sept tot en met december moeten in principe gewoon doorstromen en direct naar groep 2. Dat is al een paar jaar zo.
Laat je wat Livia betreft dus niet aanpraten dat die groep 1 moet overdoen want dat mag eigenlijk niet.
Leuk wel om de verschillen te zien, hier hebben ze dus wel die taakjes, ze moeten ook echt oefeningetjes op de pc maken. Knutselwerkjes zijn er uiteraard ook, Aline heeft afgelopen weken een spiegel moeten uitprikken. Thema herfst begint nu ook hier, de week na de herfstvakantie gaan ze een herfstwandeling maken. Wel leuk om haar telkens met verhalen thuis te zien komen
Den Bosch zou wel leuk zijn, ben toch al voor alles in waar ik een dagje ertussen uit mee kan.