De laatste tijd is er een duidelijke toename in de aanvragen voor besloten fora. Tot nu hebben we, indien hiertoe een gegronde reden voor was, deze altijd toegekend, maar de laatste tijd loopt het uit de hand.
Dit heeft mij doen besluiten de opzet van besloten fora en toekenning ervan anders in te delen. Er komen enkele centrale topics in het besloten deel met elk hun eigen centrale thema. Door de jaren heen is gebleken dat men besloten gaat vanwege bepaalde redenen (een stalkende ex bijv.) of over bepaalde onderwerpen (in scheiding, alleenstaand, ziekte,...). De centrale topics zullen op dit soort onderwerpen inspringen en mocht er behoefte zijn aan een bepaald onderwerp, dan kan deze altijd aangemaakt worden.
Een andere grote verandering is dat deze onderwerpen niet exclusief meer zullen zijn, wat ik hiermee bedoel is dat deze onderwerpen toegankelijk zullen zijn voor ieder die het wachtwoord via een ander forum lid (die al schrijft in het gesloten topic) of via een administrator verkrijgt.
Waarom deze nieuwe opzet?
De belangrijkste reden voor het verdwijnen van exclusiviteit is om te voorkomen dat er teveel "clubjes" ontstaan die schrijven over een bepaald onderwerp, maar vervolgens niemand hier meer tussen laten met dezelfde problematiek (die dus vervolgens een eigen besloten topic willen etc etc.).
Maar..maar..
Kan iedereen zomaar het wachtwoord aan een admin vragen?
Ja en nee, Wat ik hiermee bedoel is dat ik niet zomaar wachtwoorden ga uitdelen aan "Henk" die nog maar 0 berichten op zijn naam heeft staan. Een minimale vereiste voor mij als admin om een wachtwoord te delen is ook een "geschiedenis" op het forum. Dit neemt niet weg dat als een vriendin van je nieuw op het forum is en ergens mee zit niet via jouw het wachtwoord zou kunnen krijgen.
Dit houdt dus ook in dat die vervelende schoonzus niet via jouw aan het wachtwoord komt, maar aangezien ze het meest actieve lid is op het forum wel via mij eraan kan komen. Vervelend? Ja, kan ik mij heel goed voorstellen, maar bedenk dus goed wat je in het (semi) openbaar wil delen met op het forum of dat je het toch beter gebruik kan maken van een mail of PB (of registreer een kloon en schrijf onder die naam).
Is er echt geen andere optie?
Er is natuurlijk best een kans dat iets over het hoofd zie, maar de enige andere optie op het moment voor mij is het opheffen van de besloten fora.
De huidige situatie is niet hanteerbaar en oneerlijk tegenover teveel mensen.
Wat gebeurt er met de bestaande besloten fora?
Die blijven - voorlopig - bestaan. Ik zeg voorlopig want deze worden verwijderd bij enige tijd niet gebruikt te zijn. Het zou natuurlijk helemaal perfect zijn als de bestaande schrijfsters deel gaan nemen aan de fora in de nieuwe opzet.
Mocht je vragen hebben over deze nieuwe opzet? Stel ze gerust