*komt ook even voorbij*
Zo, alle kleedjes/rommel/vrij markten ook overleefd? Ik heb inmiddels al wat speelgoed anders opgeruimd en het valt mee. Zo heb ik voor 6,50 een hele zwik Dora duplo gevonden waar Susannah heerlijk mee speelt (speeltuin/school/huisjes set).
Mooi is dat he Maike, hoe dan je oudste ook echt dan in de kindfase belandt en er even wat rust is. Gisteren wilde Kevin zo graag ganzenborden en ik hield mijn hart vast omdat hij zo ontzettend fanatiek is. Maar we hebben heerlijk met elkaar gespeeld, grapjes gemaakt zonder die kleuterfrustratie van voorheen. En aw die Gilke, misschien toch eens uitvinden wat ze eng vind aan haar nieuwe kamertje? Susannah heeft net een fase gehad van dat ze dacht dat er spoken waren (waarschijnlijk iets gezien op tv), dus elke avond wilde ze dat ik bij haar bleef omdat ze het zo eng vond. Nu hebben we al zo vaak de spoken naar het verre spokenbos gestuurd dat ze weer rustig in slaap valt. Maar wat een fantasie. Maar die peuterpuberteit pfff, kan Gilke ook zo gillen en melodramatisch zichzelf op de grond gooien? Ik zeg dan dat ze een grote meid is (want ze is de laatste tijd toch wat zwaarder geworden), en dan schudt ze nee: ik ben een kleine meid (en dan geeft ze precies aan wie de allergrootste is, en wie daarna komt en dan Kevin en dan zij. De wijsneus.).
Klussen voor de derde Esther? Ons ledikant staat in de schuur, we doen er niks mee, dus ik denk dat die marktplaats maar eens opgaat. Zindelijkheid gaat zo zo, Kevin is er bijna (yay!) en we oefenen nu op de wc te zitten. Ze geeft het elke keer heel goed aan, maar wil niet op het potje dus we richten onze aandacht op wc-vaardig te worden en op de psz doen ze er geen bal aan (het maakt niet uit hoe vaak ik het aangeef*). Kevin kreeg vandaag een cadeautje omdat hij 2 dagen droog is gebleven (en zonder strijd naar de wc ging wanneer we het hem vroegen) en je zag haar denken zo van hmmmm, dat wil ik ook wel.
Vakantie: we hebben geen cent te makken en de buren willen de coniferen door een schutting vervangen, dus tja... wij blijven weer thuis en bouwen een feestje hier.
Hoe is het bij ons... met Kevin gaat het vrij goed, zijn taalspraak gaat goed vooruit, maar ze kunnen hem moeilijk testen omdat hij op een 1 of andere manier op dat moment snel afgeleid is. Eind februari gaf de lerares toe dat ze het even niet meer wist met hem (ze had het er erg moeilijk mee om het te vertellen) omdat zijn autisme dominanter is dan zijn taalstoornis. Hij is soms moeilijk te sturen enz. Dus we zijn het mogelijk medicatie traject ingestap met het voorbehoud dat medicijnen het laatste is dat we willen proberen. Aanstaande donderdag hebben we een eerste gesprek bij de kinderpsychiater. Maar afgelopen woensdag hoorde ik van de klasse-assistent hoe goed hij het doet en hoe zelfstandig hij is.
We hebben het nodige achter de kiezen met de psz juf die min of meer misbruik maakte van onze open houding om een orthopedagoog naar Susannah te laten kijken. Ik ben enorm boos geworden omdat het ineens om gedrag ging terwijl we niet eens een zorgvraag daarover hebben. Dus flink op de rem getrapt en tijdens het gesprek gingen de ogen van de orthopedagoog goed open die dus signaleerde dat het probleem puur op de psz is. Lang verhaal kort: Susannah vind het heel moeilijk om haar draai te vinden daar, ze durft niet goed dingen uit de kast te pakken en is rusteloos omdat ze toch bang is voor de reactie van andere kindjes. Thuis wil Kevin nog weleens bot naar naar zijn (haar zomaar duwen, aan haar trekken, dingen afpakken) zonder dat er reden voor is, dus daar laat ze haar zelfverdedigingsmechanisme zien: ze weet gewoon niet beter. Laatst zag ik hoe ze dan tekenmateriaal uit de kast had gepakt en lekker zat te tekenen. Er komt een jongetje bij, ze kletsen even en hij maakt een onverwachtse beweging en je ziet haar in elkaar krimpen van angst zo van: nu komt de draai om mijn oren.
Alhoewel Susannah een VVE plekje heeft omdat ze opgroeit in een gezin met autisme heeft de juf geen tijd voor haar (er moeten twee professionele krachten met certificering op de groep staan) en tijdens het gesprek gingen ook de juf's ogen open. Als Susannah weet dat ze veilig is, laat ze het gewenste gedrag zien en doet ze er zelfs nog een schepje bovenop. Ze speelt graag met kindjes die ze vertrouwt en gelukkig zag de orthopedagoog in dat er extra handen op de groep moet komen. Dus hebben we MEE gevraagd om een vrijwilliger (wat ook weer een hoop gedoe was), die dan Susannah kan helpen om vertrouwen in andere kindjes te krijgen. Nu heb ik stagiares gezien die zo'n klein hummeltje gewoon uitlachen en het wel grappig vinden, woest was ik.
Het goede nieuws is dat per 1/9 dus wel 2 gecertificeerde juffen op de groep komen (lekker mosterd na de maaltijd), maar ja, we moeten roeien met de riemen die we hebben... oeps... sorry for de lengte.