Help - Zoeken - Leden - Kalender
Volledige versie: Beetje Gekke Vraag: Dik Onderkantje..
Mama en Zo forum > Zwanger zijn > Gezondheid
LieveMel
Het is eigenlijk beetje genant om het zo te vragen, maarja...ik zie jullie toch niet en om t nu face to face aan iemand te vragen wink.gif

Vrijdagavond kwam ik er per toeval achter...(probeerde t van onder nog beetje bij te werken, in hoeverre t lukt mn buik aan de kant te krijgen laugh.gif, en ineens viel het me op) dat mn ene schaamlip helemaal achterin (dus waar ze samen komen en verder gaan tot de echte achterkant zegmaar) echt super dik was. Ik schrok in 1e instantie en dacht meteen het ergste..Toen ben ik wat gaan voelen en het voelt niet als n bult. Meer gewoon dik en het is goed in te drukken/knijpen...

Waar ik het uiteindelijk aan weet is dat het misschien wel een ader is die aan t eind van een drukke dag (want dat was t en is t eigenlijk bijna elke dag, dat ik weinig zit) gewoon enorm gezwollen is. (heb ook zo'n dik stuk ader onder mn knie zitten)..en nu t kindje aan de onderkant drukt....

Geen idee of deze conclusie een geldige is...volgens mij is t sochtends wel minder, naar wat ik de volgende dag meteen heb gevoeld....Voor de rest is t wel iedere avond bij t douchen weer hetzelfde. Durf er niet goed op te gaan zitten, haha..Heb er ook absoluut geen last van, doet geen pijn, helemaal niks. Het voelt alleen erg raar als ik eraan zit. Maarja, dat is alleen als ik kijk of t nog zo erg is...

Herkent iemand dit, klinkt het iemand bekend? Zou t idd gewoon n gezwollen ader zijn?? Dacht, zal toch es informeren hier...
marjaaa
fijn he zo'n forum waar je dit soort dilemma's neer kan leggen, toch best anoniem wink.gif
ik herken t! geen zorgen, ook ik ging op t laatst van mijn zwangerschap met een spiegel de boel bijwerken en ook ik schrok me kapot. vroeg me even af of t er altijd zo uit had gezien, nooit zo bekeken biggrin.gif
maar na mijn bevalling weer even gespiekt om de schade op te nemen en toen viel t mij allles mee. denk dat t gewoon vocht is door de druk op de onderkant, niet eens echt een ader.
als je t echt niet vertrouwt even aan je vk vragen maar ik denk dat t geen kwaad kan hoor!
Heike
Ik had dit dus ook!! Heel herkenbaar dus, en het werd veel erger als ik gehurkt zat, dan zwol het flink op!
lievemama
herkenbaar hoor, savonds is het vaak wat erger, dus vocht zou inderdaad een goeie verklaring kunnen zijn.
Ook is alles daar beneden goed doorbloed dus ja zal er wel bijhoren...
musemies
hihi, zag je vraag. is idd niet iets wat je zomaar even luchtig gaat vragen hahaha.
ik vroeg het dus wel aan me vk. die zei dat het gewoon de druk van je baarmoeder naar beneden toe is.
aan het einde van je zwangerschap word het ''erger''.
omdat er meer gewicht is in je buik (klinkt ook heel logisch als je het zo zegt).
en het feit dat het iets meer doorbloed is werkt ook mee.
dus het is niet raar ofzo.
(ik schrok er ook van hoor hahahaha en manlief keek me echt aan van, wist je dat niet ?
dat had ik allang al gezien ...)

ach, zo zullen we wel vaker met dit soort gekke vragen komen rolleyes.gif

xx mies
LieveMel
Thnx voor de reacties, hahah smile.gif

Het raarste vond ik alleen dat t aan 1 kant zit...die rechtse is echt zeker 2, misschien wel 3x zo dik..

Maargoed, zoals ik al vermoedde, is t gewoon doorbloeding en vocht...

He enige waar ik soms aan dacht was, als t maar niet gaat springen die ader..dan loop ik de rest van mn leven met n blauwe pruim rond tongue.gif laugh.gif Of als t maar niet nog dikker wordt, want dan past de kleine dr bolleke er dalijk niet meer normaal door...Ach, dat zal wel meevallen..hihi..
Tingeling
Nou hier ook hoor!
De scheerbeurt op zich is al lachwekkend met spiegeltjes en gehurkt.
Maar mijn onderkantje is ook opgezwollen hoor.
Hij ziet er niet meer zo uit als voorheen hoor.
Mij is verteld dat de doorbloeding daar nu heel hoog is, en dan zwelt het op.
Komt helemaal goed hoor!
Missiej_M
ook ik had hetzelfde probleem laugh.gif en ook hier was het scheren altijd een ramp... moest het op een gegeven moment zelfs gokken of het beetje goed was hahaha dan riep k VL ff om te kijken of ik alles goed had gedaan hahahaha haha ja wat je al wel neit over moet hebben tongue.gif
Tingeling
Ik snij me nu ook ineens veeeeeel meer dan vroeger.
Toen kon ik het met mijn ogen dicht, maar dat gaat echt niet.
Je zit zo lekker onhandig te stuntelen...
mariekevh
Hier ook bekend verhaal.
Al een paar weken is het allemaal zo dik en gezwollen dat het eigenlijk niet meer in mijn strings past! Het is niet alleen het achterste deel, maar eigenlijk de hele buitenste schaamlippen!
Echt te erg voor woorden biggrin.gif
Maar ik heb er verder ook geen last van gelukkig.

En scheren is echt niet prettig meer nu inderdaad. Het is ook wat hobberliger en bobbeliger geworden, ik voel duidelijk de aders. Doe ook erg voorzichtig, ben bang dat ik anders misschien toch een ader raak ofzo haha. En ML doet het ook graag voor me. Maar dat vind ik zelf dan weer niet echt geweldig.
Ben als de dood dat hij me per ongeluk snijdt wink.gif
LieveMel
Haha, dat zou ik hier ook nooit voorstellen nee..of Bas me wil scheren. Dan wordt t meteen n besnijdenis ben ik bang...brr...

Maar t kan dus nog erger Mariek wink.gif Dat t bij jou heel de buitenste flappers zijn...Dan mag ik nog niet klagen, haha...Vind t alleen gek dat t maar aan 1 kant is. Als t maar geen kwaad bij de bevalling kan. Dat t hoofdje dalijk de boel doet laten ontploffen door de druk nog es ff flink op te voeren dry.gif
mariekevh
Daar heb ik geen ervaring mee dus ik weet t niet...
Maar zo te lezen hebben vele vrouwen dit, en ik heb nog niet gehoord dat de schaamlippen de geboorte niet aan kunnen.
Misschien de volgende keer toch even aan de vk vragen??
Summer
Hoi, heb het zelf nooit gehad, maar een vriendin wel. Dit kunnen spataders zijn. Hier hoef je geen last van te hebben, maar kan wel. Vriendin van mij moest er voor naar de fysio om het te laten masseren (!). maar zij had er echt heel veel last van. Meteen na de bevalling trekt het iig weer weg.
Hopelijk krijg jij er geen last van....succes ermee!
musemies
hahaha, hmmmmm.... denk ik nou raar, of klinkt daat laatste berichtje wel heeeeel fout !

wegmasseren van spataders op die plek ? ik weet niet waar je een masseur kan vinden die dat doet ???
whahahahaha.....

xx mies
Summer
Whahaha....tja vriendin vond het toendertijd ook niet de leukste afspraak die ze wekelijks had in d'r zwsch.
mariekevh
Mmm ik heb wel heel veel last van mijn schaambotje/ vulva/ 3 hoeks gebied tussen benen en navel zeg maar.
Misschien heeft t daar mee te maken?
Ik ga daar in elk geval volgende week naar een osteopaat. Eens kijken of hij er iets aan kan doen. Dat zere schaambot dan he wink.gif tongue.gif
AL hoop ik niet dat dat ook masseren ofzo wordt hahahaha. Genant zeg!
musemies
sorry, ik moet er zo om lachen steeds.

vrouw vraagt: wat is uw beroep ?
antwoord de fysio: ik ben een kutmasseur !

whahahahaha....

xxxmies
mariekevh
Inmiddels bij de osteopaat geweest. Hij kon wel degelijk wat constateren, in tegenstelling tot de fysio.

Met allerlei bewegingen van mijn benen heeft hij ervoor gezorgd dat mijn beide heupen in elk geval weer beiden even soepel bewegen.
En nu is het afwachten. Als het verbetert is het goed, als het verslechtert moet ik weer bellen.

marjaaa
marieke, klinkt als bekkkeninstabiliteit! wat ik erg prettig vond was op bed liggen, voeten neerzetten en dan knieen uiteen laten vallen, zo gewoon een poosje liggen en ontspannen. deze oefening krijg ik van mijn bekkentherapeut, de oefening helpt het bekken weer in juiste positie te komen.

gut dat wegmasseren door een fysiotherapeut... dan zou ik zeker op zoek gaan naar een vrouwelijke! als ik t al zou laten doen. dat ze dan geen tips geven om t zelf te doen zeg! en ik vond t al genant om in m'n onderbroekie voor die man te staan unsure.gif
mariekevh
Marja
Dat is het inderdaad ook. Door de ongelijkheid kunnen allerlei botjes/ weke delen pijnklachten geven in het bekkengebied. Dus ook je schaambot/ vuvla gebied.
Hij gaf ook een aantal bewegingen mee die ik thuis kan doen, waaronder de knieën opgetrokken en beide benen tegelijk wat heen en weer bewegen waarbij de hakken blijven staan. Klinkt wat gek maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Ja gelukkig is er hier helemaal geen sprake van weg masseren. Kon t me ook niet voorstellen want eraan zitten, laat staan masseren, is enorm pijnlijk ( Gelukkig voor ML en mijzelf loopt dat niet helemaal door tot onderaan! Lijkt me echt heel erg dat je dan samen daardoor samen niet meer kunt genieten van je liefdesleven)
femmel
Bij je schaambot last.. ja dat heb ik helaas ook sinds de bevalling van Janice begin maart. Ik ben naar de fysio geweest en heb ook oefeningen mee gekregen. Ik heb dus ook bekkeninstabiliteit vanaf de bevalling gekregen. Het een best wel pittige bevalling gehad. Heb ruim een uur zitten persen en daarna met de ambulance naar het ziekenhuis gemoeten. Het duurde 20 min. voor dat ze er waren en toen nog 20 min. rijden.. en in het ziekenhuis nog 20 min. geperst. Ik loop nu niet meer bij de fysio, het is nog wel soms pijnlijk als het te veel heb gedaan of te veel heb gezeten.

succes ermee
marjaaa
ik had daar ook de pijn, met name tijdens mijn zwangerschap, van mijn b.i. diie oefening die ik noem helpt wel echt, misschien dus ook wat voor jou op die momenten femmel? ik vind t gewoon een fijne manier om te ontspannen voor t slapen gaan ook.
jouw oefening snap ik niet helemaal marieke... ?
mariekevh
Op je rug liggen, benen optrekken dus je voeten plat op de grond met gebogen knieën en dan je benen gelijktijdig eerst naar links bewegen en dan naar rechts bewegen...
marjaaa
ooh nu vat ik m. die oefening doe ik voor m'n si-gewricht (gewricht tussen rug en bekken) als t maar helpt toch? gaat t al wat beter?

femmel wat balen dat je na je bevalling zo'n last hebt gekregen! dat calculeer je toch niet zo in van tevoren! ik had een paar dagen na mijn bevalling heel veel pijn (2 uur geperst) maar met wat oefeningen is het gelukkig zo goed als weg. alleen nog enorme rugpijn, dus nu daar weer oefeningen voor...
mariekevh
Marja
Nee het wordt alleen maar slechter helaas. Ik red me wel hoor, maar het is soms aanpassen.
We zijn vorige week naar de Efteling geweest, en ik heb vrijwel de gehele dag in de rolstoel gezeten die ik heb gehuurd.
Zondag gaan we naar de Apenheul en ook dan gaat 'ie' mee.
Winkelmomenten laat ik ook liever aan me voorbij gaan. Gaat gewoon niet zonder pijn.
Maar ik betwijfel echt of de osteopaat daar nog wat aan kan doen.

Ik ga maandag bellen, dan is hij terug van vakantie.
Gewoon maar weer advies vragen.

nummertwee
He meiden, die oefeningen om het bekken weer recht te zetten gebruik ik nog steeds (heb helaas nog steeds snel een scheefstand wat pijn oplevert), Heb daarbij veel hulp gehad van het boek Bekkenpijn tijdens en na de zwangerschap. Zelfde als die jij omschrijft Marieke, maar ook bijvoorbeeld in dezelfde positie, met je voeten wandelen op dezelfde plaats, je voeten proberen iets in de grond te drukken. Bij mij is het vaak al voldoende om alleen met mijn rug op een harde ondergrond te liggen en dan knakt alles (of gedeeltelijk) weer op de juiste plaats.
mariekevh
LieveMel

Hoe is het inmiddels met je onderkantje??
Is de ergste zwelling al weggetrokken?

Ik maak me af en toe wel zorgen wat er over zal blijven.
Het is allemaal enorm dik, ook mijn venusheuvel, maar ik heb een paar dikke spataders op de buitenste schaamlippen, die zo vreselijk opgezwollen zijn!
Ik hoop natuurlijk dat het straks allemaal netjes wegtrekt..maar soms denk ik 'wat als dat niet zo is?'

LieveMel
Hey Marieke...nou bij mij was t volgens mij meteen weer normaal hoor smile.gif Dacht er niet meteen aan na de bevalling en bij de 1e douchebeurt...bovendien duurt t bij mij altijd paar dagen voor ik er uberhaupt weer aan durf te komen laugh.gif Maar na paar dagen toch ff gecheckt en kon niks geks meer ontdekken!!!

Ook ik had echt paar dikke aders..weliswaar aan die ene kant, maar wel echt enorm. Kon ze echt onwijs indrukken...maar die zijn dus weg...zou me dus niet teveel zorgen maken..

Moet wel zeggen, dat is wel t enigste wat bij mij opgezwollen was van de onderkant..
mariekevh
Mm dat klinkt goed smile.gif Dank je wel voor de reactie!

Hier zijn de spatadres echt een 'hoopje blauwe aders. Ligt er helemaal bovenop.
Voornamelijk aan de rechterschaamlip.
Ik zal de eerste dagen zelf niet kunnen kijken, maar ik ga GJ zeker even vragen of het al wat bijtrekt dan haha.

mariekevh
Alle zorgen waren voor niks.
De 'boel' ziet er zelfs nog mooier uit dan voor de zw. Ik had behoorlijk last van de kleine schaamlippen. Ik snapte niet waarom ze zo heten wink.gif Fietsen, sporten, sex...ze deden zeer en zaten in de weg tot bloedens toe.
Nu ziet het er veel kleiner uit. Met recht de kleine lippen biggrin.gif. Geen last meer gehad zoals voor de zw smile.gif

Daarbij zijn de aders ook helemaal weggetrokken.
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie te bekijken, Klik Hier.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.