Heel veel. Wat wil je specifiek weten? Is er bij de diagnose nog wat meer duidelijk geworden waar zijn autisme het meeste opvalt.
PDD-nos is in feite a-typisch autisme. Kindjes vertonen niet alle zaken van klassiek autisme (syndroom van Kanner) en daarom wordt het ene kindje later gediagnostiseerd dan de ander. Bij ons heeft altijd de zorgen rondom taal-spraak problematiek voor zijn eum, slecht inzicht in sociale contacten (geen oog contact maken, veel in eigen wereld, geen wederkerigheid in sociale interactie). Er is bij onze zoon goed gekeken wat er dominanter was, dat bleek zijn taal- en spraakstoornis te zijn.
Het is wel de moeite waard om verder onderzoek te doen naar iq. Mijn zoontje heeft maar 4 dagen op de basisschool gezeten en heeft na een tijdje thuisblijven/terug naar psz een jaar op een medisch kinderdag verblijf gezeten. Daar hebben ze hem goed in kaart gebracht en we hebben veel zelf in werking gesteld om de boel thuis op de rit te krijgen. Door bv veel te visualiseren, zaken voorspelbaar te maken en ook weten dat het aangeboren is (dus het ligt niet aan de opvoeding) kregen we vat op alles. Je kunt via het mdkv ambulante begeleiding krijgen, ze kijken mee thuis en kunnen jullie als ouders helpen hoe je dingen anders kunt aanpakken. Ik ken de verhalen van jullie... nou ja, je weet me te vinden he?
Boektip om als eerste te lezen:
Sociaal onhandig: de opvoeding van kinderen met pddnos en adhdEr is ook een forum waar je veel kunt lezen:
PDD-nos forum en nog een geweldige site:
PDD-nos info.
Het gaat nu, na bijna twee jaar na de diagnose heel goed met ons kereltje, ja hij zit op speciaal onderwijs in een andere stad en het was behoorlijk pittig om zover te komen. Maar we hebben allemaal rust genoeg in ons hoofd en Kevin is bij ons gewoon Kevin, zijn pdd-nos hoort gewoon bij hem.