Redactie
Redactie Peuter 11 jun 2018

Kind & (over) gewicht

Overgewicht is steeds vaker een probleem bij kinderen. Ze eten niet erg gezond en bewegen minder.  Wanneer is je kind te dik en hoe voorkom je dit?

Ongeveer één op de zeven kinderen tussen de vier en twaalf jaar zijn te dik of bijna te dik. De verwachting is dat dit de komende jaren alleen maar toe zal nemen. Te zwaar wegen is natuurlijk niet gezond voor je kind. Niet alleen nu hij jong is, maar later heeft je kind ook veel meer moeite om de overtollige kilo’s in bedwang te houden. Zorg er daarom nu al voor dat het niet zo ver komt. En als je kind al overgewicht heeft, dat de extra kilo’s er weer snel af gaan.

Wat is te dik?

Of je kind te dik is, hangt af van verschillende zaken. Je moet namelijk rekening houden met de groeifase waar in hij zit. De leeftijd van je kind en het geslacht tellen ook mee. Op de site van het Voedingscentrum staat een leeftijdsafhankelijke BMI-meter. Hier kun je checken hoe het gesteld is met het gewicht van je kind. Voor kinderen tot twee jaar heeft het berekenen van de BMI niet veel zin. Ze maken namelijk nog veel veranderingen mee. Een belangrijke periode qua gewicht is het zesde jaar. Een kind van zes dat te dik is, is meer reden tot zorg dan een kind van drie dat dik is.

“Overgewicht is altijd het gevolg van meer energie tot je nemen dan dat je verbruikt.”

Eet jouw kind genoeg groenten?

Hoeveel groenten eet jouw peuter eigenlijk per dag? Stel zijn menu samen en check of jouw peuter genoeg groenten binnenkrijgt met de handige groenteteller van Nutricia! Ga naar de groenteteller »

Meer bewegen

Als je kind te dik is of als je dit wilt voorkomen, is het belangrijk dat je samen met je kind een gezonde leefstijl aanneemt. Daar heeft je kind de rest van z’n leven profijt van. Beweeg met je kind. Verzin spelletjes in huis en buiten waarbij je kind moet bewegen. Zoek samen een sport uit of een andere leuke hobby waarbij je kind niet op de bank blijft hangen. Breng hem op de fiets naar school in plaats van met de auto. Alle beetjes helpen. Daarnaast is gezond eten natuurlijk erg belangrijk.

Gezonde tussendoortjes

Chips, chocolade en koekjes zijn natuurlijk niet echt gezonde tussendoortjes voor je kind. Word daarom wat creatiever met fruit en groenten. Er gaat wat meer tijd in zitten, maar je kind wordt er minder dik van. Wat dacht je van een lekkere verse smoothie? Of maak een fleurige groenteprikker met tomaatjes, worteltjes en stukjes komkommer.

Zelfverzekerd

Het is niet alleen gezonder voor je kind dat hij niet te dik is, maar een gezond gewicht zorgt ook voor meer zelfvertrouwen. Dikkerdjes vallen helaas toch nog vaak buiten de boot op school. Als je kind meer zelfverzekerd is, maakt hij ook makkelijker contact met zijn leeftijdsgenootjes en kan hij zich beter ontplooien. Dus een gezond gewicht is niet alleen een lichamelijke pre, maar zeker ook positief voor het zelfvertrouwen van je kind.

Reageer op artikel:
Kind & (over) gewicht
Sluiten