Slaaptips tijdens je zwangerschap

Redactie 6 jun 2018 Gezondheid

Als je zwanger bent, is een goede nachtrust vaak ver te zoeken. Geen houding ligt meer echt lekker en wat ben je moe! Vooral aan het einde van je zwangerschap kun je aardig last hebben van je bolle buik. Hoe kun je het beste omgaan met je vermoeidheid en wat is de meest comfortabele houding?

Welke slaaphoudingen?

Op je rug
Hoewel veel zwangere vrouwen op hun rug slapen, kan dit erge rugpijn veroorzaken. Ook het ademhalen kost meer inspanning en er rust een behoorlijk gewicht op je ingewanden en bloedvaten. Daarom is deze houding ook niet ideaal voor je spijsvertering, aambeien, bloeddruk en bloedsomloop.

Op je buik
In de eerste maanden van je zwangerschap kun je nog wel op je buik slapen, maar later zal dat niet meer gaan. Je kunt het beste zo snel mogelijk wennen aan op je zij slapen.

Op je zij
Slapen op je zij wordt aangeraden als je zwanger bent. Jij en je baby hebben in deze houding nergens last van en je kunt je buik goed ondersteunen. De linkerzij is het beste om op te slapen, in die houding krijgt je baby de maximale hoeveelheid bloed en voeding. Je ligt het lekkerste met je benen en knieën gebogen en een kussen tussen je benen. (Er zijn speciale zwangerschapskussens waardoor je fijner ligt).

Wist je dat… Vrouwen in het eerste trimester vaak omvallen van de slaap? Of dat ze in het tweede trimester het lekkerste slapen en in het derde trimester de meeste slaapproblemen hebben vanwege hun bolle buik en druk op de blaas?

Andere slaapbehoefte

Voor je zwangerschap had je waarschijnlijk genoeg aan zeven uur slaap per nacht. Maar nu je zwanger bent, is er een grote kans dat je lichaam veel meer slaap nodig heeft. Niet zo gek dus als je per nacht wel tien, elf of twaalf uur wilt slapen. Luister naar je lichaam en pak je rust wanneer je deze nodig hebt, ook overdag.

Tips voor extra slaapcomfort:

  • Gebruik extra kussens ter ondersteuning als je dat fijn vindt. Een kussen tussen je gebogen benen zorgt voor minder belasting op je onderrug. Dit is fijn als je op je zij ligt. Je kunt dan ook een kussen achter je rug leggen, die zorgt ervoor dat je in dezelfde houding blijft liggen.
  • Probeer zoveel mogelijk te ontspannen voor je gaat slapen. Neem een warme douche, doe aan yoga of lees een boek.
  • Slaapproblemen? Let dan op wat je wanneer eet.  Proteïnerijk voedsel zoals eieren, pindakaas en kalkoen houden je bloedsuikerspiegel hoog en helpen bij misselijkheid. Een lauw glas melk helpt je in slaap te vallen, maar drink niet teveel. Dat geeft weer het risico om ’s nachts naar het toilet te moeten.
  • Zorg dat de kamer goed geventileerd is. Met je zwangere buik kun je soms last hebben van kortademigheid. Frisse lucht helpt je hierbij.
  • Blijf je maar piekeren in bed? Leg dan een notitieblok naast je neer en schrijf alles van je af. Zo vergeet je het niet en kun je met een gerust hart in slaap vallen.

Mama en Zo tip: Het liefst focus je de hele dag op je kind dat in je buik groeit, maar helaas draait de normale wereld ook nog door. En dat alles combineren, kan af en toe best stressvol zijn. Lees daarom onze anti-stress tips voor bijna mama’s!

Reageer op artikel:
Slaaptips tijdens je zwangerschap
Sluiten