Stop het snaaien!

Redactie 7 jun 2018 Gewicht

Koekje bij de koffie, bonbonnetje bij de thee, blokje kaas bij de borrel; het lijkt allemaal heel onschuldig, maar voor je het weet ben je de hele dag aan het “grazen”.  En je weet het: Ieder pondje gaat door het mondje… Stoppen met snaaien doe je zo!

Uit onderzoek blijkt dat 91 procent van de vrouwen een lekker tussendoortje niet kan weerstaan.  Een van de grootste redenen, naast de lekkere trek, is dat we niet voldoende eten tijdens de ‘gewone’ maaltijden.

Wat is gezond?

Belangrijk is dat je geen ontbijt, lunch of warme maaltijd overslaat.  Als je je netjes houdt aan de Schijf van Vijf van het voedingscentrum zijn er voor een vrouw nog ongeveer 300 calorieën over om tussendoor te eten of te drinken. Je moet dan denken aan 3 à 4 tussendoortjes. Het beste kun je die spreiden over de dag. Dus in de ochtend, rond een uur of tien. Aan het einde van de middag en, als je het niet kunt laten, ’s avonds bij de thee. Deze snackmomenten zijn bedoeld voor verantwoorde tussendoortjes en dus geen vrijbrief voor een frikadel speciaal om een uur of vier in de middag.

Tips tegen snaaien

Snoepen doe je om verschillende redenen, maar zelden omdat je echt honger hebt. Merk je dat je snaait omdat je honger hebt? Probeer dan tijdens de hoofdmaaltijden meer te eten zodat je na een paar uur niet al weer echte honger krijgt. Het snoepen kun je dan beperken of voorkomen door de volgende maatregelen.

  • Plan je snackmomenten en verdeel ze over de dag, op de momenten wanneer je ze het meest nodig hebt. Spreek met jezelf af dat je geen snack neemt buiten deze momenten.
  • Schrijf jezelf een beperkte hoeveelheid voor, dus geen zak chips, maar een bakje chips.
  • Krijg je zin in dat stuk chocolade? Leid jezelf af met andere dingen. Ga de was opvouwen, shoppen of bel een vriendin.
  • Zorg er voor dat er geen gevaarlijke tussendoortjes binnen handbereik zijn.
  • Zorg voor voldoende slaap. De universiteit van Chicago onderzocht het verband tussen lekkere trek en slaap. Wat bleek? Een paar slapeloze nachten zorgen ervoor dat je snaaigevoel overdag met 30 procent stijgt.

Snoep gezond

Veel mensen schatten het aantal calorieën van een tussendoortje niet goed in. Een paar dropjes of biscuits worden vaak te laag ingeschat en ijsjes vaak veel te hoog. Gezond snacken doe je bijvoorbeeld  met vers fruit, snoeptomaten, eierkoek, mueslibol, rijstwafels en worteltjes. Aan het einde van de middag is een heldere bouillon (uit een zakje) een prima optie.

Wil je toch een minder gezonde snack? Kies dan in plaats van melkchocolade pure chocolade. En geen vette cashewnootjes, maar geroosterde sojanootjes. Ook chipsmerken hebben vaak een gezondere, geroosterde varianten in plaats van alleen de vette gefrituurde chips.

Puur genieten

Ben je het verantwoorde snoepen even helemaal zat? Geef je dan zo af en toe helemaal ongegeneerd over aan je snaaidrang en geniet! Bak een taart die druipt van de chocolade en lik de beslagschaal helemaal leeg. Neem een grote bak chips en eet die voor de televisie helemaal op, niet zonder een stevige dipsaus natuurlijk. En eet dat pak met lekkere koekjes helemaal leeg bij de thee, geen kruimel blijft gespaard. Je zult zien dat snaaien op zijn tijd zondig genieten is!

Reageer op artikel:
Stop het snaaien!
Sluiten