Redactie
Redactie Peuter 6 jun 2018

5 tips: zo eet je peuter wél gezond

Met een moeilijke eter in huis, word je soms verplicht om creatief te denken. Je wilt natuurlijk dat je peuter toch alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Wij hebben 5 slimme tips waarmee je je kind gezond laat eten (zonder dat hij het doorheeft!).

Tip 1) Verstop de groenten

Hocus pocus pilatus pas… Groenten kun je heel goed verstoppen in ander eten. Verwerk groenten, zoals paprika, courgette of champignons in een pastasaus door ze heel fijn te hakken of te pureren. Of meng aardappelpuree met doperwten of gekookte worteltjes. Reken maar dat je peuter dit sneller eet dan wanneer er een stronk broccoli op zijn bord ligt. Lees hier tips & trucs om een moeilijke eter aan te pakken »

Tip 2) Soep = lekker

Pureer de groenten tot een lekkere en gezonde soep. Deze tip werkt misschien niet voor alle peuters, maar is het proberen waard! Alle soorten groenten gaan er zo een stuk makkelijker in. Wat dacht je van zoete aardappel-wortelsoep of wortel-courgettesoep? Bovendien handig om je peuter aan nieuwe smaken te laten wennen.

Tip 3) Fruit en groenten als broodbeleg

Plakjes banaan of aardbei op de boterham vallen geheid in de smaak. Maar ook avocado en tomaat kunnen heel goed dienen als broodbeleg. Bovendien zitten ze vol vitamines! Ook lekker, maar wat meer tijdrovend: zelfgemaakte sandwichspread of een smoothie. Bepaal zelf welke groenten of fruit je toevoegt en je peuter heeft, zonder dat hij het zelf doorheeft, toch de juiste voedingsstoffen te pakken.

Tip 4) Snack eens met groenten of fruit

Weigert je kind tijdens het avondeten zijn groenten op te eten? Groenten of fruit uit het vuistje werkt vast beter! Geef overdag een stukje komkommer, cherrytomaatjes, worteltjes of reepjes paprika. Op deze manier ligt er wat minder druk op het eten van groenten en krijgt je peuter toch alles binnen wat hij nodig heeft. Het helpt ook om samen gezond te snacken, zo ziet je kind dat het heus niet vies is – mama eet het tenslotte ook! 

Tip 5) Samen blijven proberen

Uit onderzoek is gebleken dat blijven aanbieden tóch een goede – al dan niet de beste – oplossing is. Geen borden vol, maar telkens een plukje groente zou er uiteindelijk toe moeten leiden dat je kind vanzelf went aan de smaak. Eten doe je samen en ook al eet je kind dus bijna niets, blijf aan tafel dineren en niet met het bord op schoot. Laat je kind lekker aanrommelen en kliederen en biedt hem dagelijks wat groente aan. Met de tijd (en dat duurt soms héél lang) gaat je kind vanzelf weer (een paar soorten) groente leren eten.

Bekijk hier nog meer tips om je peuter beter te laten eten »

Reageer op artikel:
5 tips: zo eet je peuter wél gezond
Sluiten