Redactie
Redactie Lifestyle 12 jul 2018

10 Natuurlijke manieren om je energielevel te boosten

Het hebben van kinderen is niet altijd koek en ei. Ze geven je alle energie van de wereld en tegelijkertijd zuigen die kleine vampiertjes het ook zo weer op. De keiharde waarheid. Je bent niet meer vooruit te branden en het voelt alsof er geen einde aan komt.

Tuurlijk, we kunnen altijd een kopje koffie drinken wanneer we moe zijn. Maar jouw energielevel is zo laag dat je tegelijkertijd het idee hebt dat je liters koffie moet consumeren om het slechts een beetje te compenseren.

Gelukkig zijn er nog veel meer andere manieren dan alleen het drinken van een bakkie pleur om je weer up and running te voelen:

1. Verminder je stress

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Stress zorgt ervoor dat je veel energie verbruikt, waardoor je je gerust een hele dag moe kan voelen. Komen die koters er ook nog even bij. Gevalletje teveel prikkels.

Het kan helpen om er hardop over te praten met een vriend of vriendin. Daarnaast is een lesje yoga of mediteren ook zinvol wanneer je kampt met een (te) hoog stresslevel.

2. Ga de zon in!

Een beetje zonlicht doet meer goeds dan je denkt. Vooral wanneer je een hardwerkende mama bent en de hele dag binnen zit. Het zonlicht heeft een grote invloed op je humeur, geeft je energie én een extra dosis vitamine D.

Probeer dus tijd te maken voor quality time in de zon. Ten minste 20 tot 30 minuten doet al wonderen!

3. Slaap niet meer dan nodig

Het beste plan om moeheid tegen te gaan is door te slapen. Een powernap kan op zich geen kwaad. Maar, ben jij vaak nóg vermoeiender na een dutje? Juist ja.

In plaats van dutjes gedurende de dag te doen, kun je bijvoorbeeld proberen ’s avonds eerder naar bed te gaan om vervolgens zonder zorgen én meer energie de volgende dag op te staan.

4. Drink genoeg water

Iedereen weet dat water drinken goed is voor je, dat hoeven we je niet te vertellen. Maar als je erg vermoeid bent kan dit ook een  teken zijn dat je uitgedroogd bent.

Zorg er dus voor dat je de hele dag voldoende water binnenkrijgt.

5. Beweeg genoeg

Genoeg beweging zorgt ervoor dat je je dagelijkse stress eventjes los kan laten, waardoor je dus lekker veel energie krijgt! Het helpt je lekker te ontspannen.

En er zitten nog meer voordelen aan genoeg bewegen. Je valt er bijvoorbeeld ’s avonds sneller van in slaap en je slaapt er ’s nachts ook nog eens beter van! Zo sla je eigenlijk twee vliegen in één klap om je energielevel weer op te krikken: en minder stress én beter kunnen slapen. En dat allemaal dankzij een beetje bewegen.

6. Stop het liefst met roken en drinken

Dat roken en drinken slecht zijn voor je slecht voor je zijn, wisten we natuurlijk allang. Maar wist je ook dat deze twee factoren die reden kunnen zijn dat jij de nachtbraker uithangt? Door nicotine versnelt je hartslag en wordt je bloeddruk verhoogd. Hierdoor blijf je in je hoofd alsmaar actief en ‘waakzaam’ en val je dus minder snel in slaap.

Dat lekkere glas wijn laten staan doet ook veel voor je energielevel. Alleen al door ervoor te kiezen geen alcoholhoudende dranken te drinken, heb je veel meer energie dan wanneer je wel voor een glaasje gaat.

Alcohol heeft namelijk een kalmerend effect. Wanneer je in de late middag alvast aan de borrel begint, heb je al snel het idee dat je ‘inkakt’. Op deze manier heb je de rest van de dag nog maar weinig energie over. Dus misschien dat wijntje bewaren voordat je naar bed gaat?

7. Let op je houding

Iets wat lang niet iedereen door heeft: door verkeerd te zitten of te staan kunnen je hoofd, nek en schouders erg gespannen raken. Dit kan ervoor zorgen dat er minder bloed richting je hersenen gaat. Dit vreet aan je energie en kun je je dus meer vermoeid voelen.

Dus, ga rechtop zitten!

8. Eet iedere twee uur kleine tussendoortjes

Te veel in één keer eten, zoals een paar extra boterhammen tijdens de luncht, kan ervoor zorgen dat je je vermoeid voelt.

Kleine snacks of tussendoortjes die je door de dag heen eet, helpen je hersenen ‘wakker te blijven’. Ga bijvoorbeeld voor een handje noten, gezonde vetten, eiwitten en vezelrijke groenten. We schreven al eerder over hapklare snacks die je daar wellicht bij kunnen helpen!

9. Vervang je bakkie pleur in de avond met groene thee

Wanneer je ’s avonds nog een kop koffie drinkt, kan dit betekenen dat dit misschien wel je 5e bakkie van vandaag is. Misschien niet het beste idee. Vervang dit liever door groene thee. Dit bevat maar een klein beetje cafeïne en geeft je precies de boost die je nodig hebt. Daarnaast heeft groene thee niet zoveel invloed op je slaap als koffie.

10. Maak een ‘realistische’ to-do list

We kennen het allemaal wel: een to-do list waar van alles op staat, maar je kunt nooit alles afstrepen op een dag. Je bordje stroomt op een gegeven moment helemaal over en je hoofd blijft vol. Gevolg? Juist, je wordt er doodmoe van.

Doe niet meer dan je aankan en probeer niet alles door elkaar heen te doen. Een kaars kun je niet aan beide kanten aansteken en als jij helemaal opgebrand bent, ben je verder van huis.

Bron: Mommyish

Reageer op artikel:
10 Natuurlijke manieren om je energielevel te boosten
Sluiten