10 tips voor een relaxte zwangerschap

Als zwangere vrouw heb je nogal wat te verduren. Niet alleen verandert je hele lichaam, maar ook kun je als mama in spe behoorlijk in de stress raken van alle dingen die je moet regelen. Een paar tips voor je zwangerschap kunnen je dan ook een heel eind brengen.

10 tips relaxte zwangerschap

Stressen is niet goed voor jezelf en je baby. Daarom hebben we tien tips om relaxed je zwangerschap door te komen voor je op een rij gezet.

1. Las een nieuws-stop in

Uit onderzoek blijkt dat zwangere vrouwen hooggevoelig zijn voor ‘slecht’ nieuws en daardoor baat hebben bij een nieuws-stop. Check dus niet constant het nieuws, maar zet af en toe ook een simpele komedie of een leuke serie op en relax!

2. Maak je eigen gezichtsmasker

Je hoeft niet naar een spa om te relaxen en verwend te worden met een gezichtsmasker; Do it yourself en maak gewoon een lekker gezichtsmasker in je eigen keuken. Gebruik blanke yoghurt als gezichtsreiniger en yoghurt met granen als bodyscrub.

Heb je een droge huid? Dan kun je een avocado en twee theelepels olijfolie mixen en op je gezicht aanbrengen. Alle maskers tien minuten laten inwerken en daarna verwijderen met warm water.

Tip: Zin om zelf aan de slag te gaan met verschillende maskers? Zo maak je zelf een gezichtsmasker!

3. Drie minuten klaagregel

Als zwangere vrouw heeft je lichaam veel te verduren en daarover klagen lucht heerlijk op. Maar als je dit de hele dag doet, luistert je omgeving op een gegeven moment niet meer.

Oplossing: stel de drie minuten klaagregel in voor het slapengaan. Als je voor het slapengaan klaagt, ga je heerlijk opgelucht slapen en kun je er de volgende dag weer tegen aan.

4. Neem tijd voor jezelf

Alle deskundigen vinden dat je als zwangere vrouw het recht hebt om lekker voor jezelf te kiezen. Houd een dagboek bij met al je mama-ervaringen en koester die momenten waarop je je beseft hoe bijzonder het is dat je zwanger bent.

Neem ook een dag vrij om lekker te wandelen, naar een vriendin te gaan of een film te kijken. Je zult als je baby er is weinig tijd meer voor jezelf hebben, dus geniet er volop van.

Lees ook: Geef jezelf een me-time dag cadeau met deze self-care ideeën

5. Neem een pedicure

Ook al kun je je voeten op een gegeven moment niet meer zien, ze zullen je dankbaar zijn voor een pedicure. Met mooie gelakte nagels en een voetmassage loop je er een stuk lekkerder bij.

Ga pas na je eerste trimester naar de pedicure en vertel dat je zwanger bent (als dat nog niet duidelijk is). Zo voorkom je een te stevige voetmassage die niet geschikt is voor zwangere vrouwen.

6. Doe ademhalingsoefeningen

Door ademhalingsoefeningen word je rustig en kun je lekker wegdromen. Ga op de bank liggen en begin door diep vijf tellen in en uit te ademen. Als je kalm bent kun je rustig blijven in en uitademen (door je neus in en je mond uit). Probeer zoveel mogelijk door je buik te ademen. Je zult zien dat je er heerlijk relaxed van wordt.

Lees ook: 5x ademhalingsoefeningen om stress te verlichten en jezelf tot rust te brengen

7. Leer ‘nee’ te zeggen

Je wordt dagelijks overspoeld met verzoekjes. Kun jij dit regelen? Kom je nog langs? We zijn zo benieuwd hoe je buik is gegroeid! In plaats van meteen ‘ja’ te zeggen, kun je ook ‘daar denk ik even over na’ zeggen.

Zo heb je rustig de tijd om alleen de dingen te doen waar je zelf zin in hebt en voorkom je dat je alleen maar aan het rennen bent voor anderen.

8. Omring jezelf met leuke dingen

Omring jezelf met dingen die je blij maken zoals je man, vriendinnen, kleding, eten, foto’s en geuren. Als je een drukke dag hebt gehad en je thuiskomt terwijl er kaarsjes branden en je man een lekker hapje klaargemaakt heeft, kan jouw avond vast niet meer stuk. Omhoog dus die voeten en genieten van jouw favoriete dingen in het leven!

9. Date met je partner

Als je zesendertig weken zwanger bent, voel je je waarschijnlijk niet meer zo sexy. Toch is het belangrijk om een gezellige dates met je partner in te blijven plannen. Ga lekker eten, kijk een film of loop een rondje door de stad. Je komt dichter bij elkaar en dat helpt weer om die periode na de bevalling aardig tegen elkaar te blijven.

10. Bedenk je eigen relaxmoment

Uiteindelijk weet jij het beste waar je je relaxed van wordt. Voor sommigen is dat yoga of badderen, maar anderen vinden juist rust in een spelletje op de computer of in een dag shoppen. Het belangrijkste is dat je bewust leert relaxen. Niet alleen je zwangerschap verloopt dan soepel, maar je kunt er ook echt van genieten.

Lees ook:

Reageer op artikel:
10 tips voor een relaxte zwangerschap
Sluiten