Sophie Nortier
Sophie Nortier | LinkedIn Mama 22 december 2019

Bezig met je geboorteplan? Deze 5 bevallingshoudingen kunnen erg fijn zijn

De bevalling komt steeds dichter bij. Waarschijnlijk staat de babykamer al klaar en is je vluchtkoffertje al ingepakt. Maar heb je ook al nagedacht over je geboorteplan en welke bevallingshoudingen jij prettig zou vinden?

Verschillende houdingen

De baby is tijdens de bevalling op zoek naar de uitgang. Logisch. Maar het is dus ook zo dat die kleine in de verschillende fases van de bevalling zich door jou heen beweegt. En net als dat je bij verschillende vormen van discomfort in je buik verschillende houdingen aanneemt (nodig moeten plassen; voorover buigen, last van je darmen; liggend op je zij met een kruikje), zul je daar tijdens de bevalling ook behoefte aan hebben.

Vanaf de eerste wee tot het einde zul je merken dat je lichaam veel verschillende fases door zal gaan. Waar je misschien eerst heel relaxt de weeën lopend opvangt, zul je later in het proces misschien wanhopig van de pijn druk op zoek zijn naar houdingen om het vol te kunnen houden. Dan is het misschien prettig om wat tips op zak te hebben.

Vijf fijne bevallingshoudingen

Daarom van ons voor jou, hierbij vijf fijne bevallingshoudingen. Neem ze vooral ook door met je partner, zodat deze jou eraan kan helpen herinneren, mocht je tijdens je bevalling alles even zijn vergeten (en ga er maar vanuit dat dat gebeurt!).

1. Vooroverhangen

Wanneer je vooroverhangt geef je meer ruimte aan je baby en dat kan ook verlichtend voelen voor jou. Met zijn ruggetje liggend in jouw ronde buik, kan hij zo naar beneden zakken.

Deze bevallingshouding kun je op veel manieren voor elkaar krijgen. Bijvoorbeeld met je armen leunend op het hoofd van het bed, de rugleuning van de bank of de rand van het bad. Of hangend aan de nek van je partner of een sjaal die je bovenaan aan de deur hebt bevestigd.

2. Wiegen en draaien

Deze bevallingshouding kun je het best uitvoeren op handen en knieën, net als bij de cat cow yogapose. Of op je knieën hangend op een bal. Beweeg bijvoorbeeld met je schouders en billen in verschillende richtingen waardoor je een soort draaiende beweging creëert.

Heb je veel last van rugweeën dan kan deze houding heel prettig zijn. Op deze manier verklein je namelijk de druk op je onderrug. Daarnaast geeft het hangende gevoel tijdens een trekkende wee een heerlijk verlichtend gevoel.

3. Staan, leunen of hurken

Wanneer je een verticale houding aanneemt kan de zwaartekracht een gedeelte van het werk van je overnemen. Daarnaast is een staande bevallingshouding ook nog eens een hele krachtige.

Heb je toch wat meer kracht nodig, dan kan het helpen ergens tegenaan te leunen. Op die manier kun je je afzetten en die kracht gebruiken voor het persen. Zorg er wel voor dat je iets door je knieën zakt en je voeten wat uit elkaar zet, met je tenen naar binnen wijzend, dan vergroot je de bekkenuitgang.

Met een hurkende houding creëer je al helemaal de ruimte in je bekkenuitgang. Leun daarbij bijvoorbeeld tegen een muur of natuurlijk tegen je partner die achter je op een stoel zit. Dat letterlijke steuntje in de rug biedt ook kracht.

4. Liggend

Dit is een van de meest bekende bevallingshoudingen die er is; liggend. Ook een favoriet van de verloskundigen, omdat zij op deze manier alles goed in de gaten kunnen houden en er makkelijk bij kunnen als ze moeten ingrijpen.

Lig je op je rug, trek dan je knieën op en houd je schenen vast. Je kunt je ook afzetten met je voeten tegen je partner en de verloskundige.

Je kunt ook in een zijhouding liggen, waarbij je met je borst en schouders op het bed ligt en je een knie optrekt en ondersteunt met een kussen. Het optrekken van de knie is hierbij nodig om je kracht te geven om te persen.

5. Zittend

Of het nou op bed, in bad, op een bal of op een baarkruk is, zorg er bij deze bevallingshouding voor dat je een goede rugsteun hebt waartegen je kunt afzetten. Zet je voeten op het bed of de grond en trek je knieën zo dicht mogelijk naar de buitenkant van je schouders toe om goed kracht te kunnen zetten.

Nadeel van deze laatste houding is dat je stuitje wel wat minder beweegruimte heeft.

Lees ook:

Reageer op artikel:
Bezig met je geboorteplan? Deze 5 bevallingshoudingen kunnen erg fijn zijn
Sluiten