5 redenen waarom een zwangerschapsmassage goed is voor jou én de kleine

Dat zwanger zijn een topsport is, hoeven we je waarschijnlijk niet te vertellen. Je lichaam verandert, maar ook mentaal kan je te lijden hebben onder de gierende hormonen. Een zwangerschapsmassage kan verlichting bieden.

In dit artikel geven we je vijf ultieme redenen waarom een zwangerschapsmassage goed is voor jou én je baby, en waarom je er zo snel mogelijk eentje moet boeken.

1. Bevordert de aanmaak van zwangerschapshormoon en endorfinen

Op het moment dat je gemasseerd wordt, zet dit veel processen in je lichaam in werking. De aanmaak van het zwangerschapshormoon HCg wordt bevorderd, maar denk ook aan je gelukshormoon! Je lichaam maakt meer endorfines aan, waardoor je minder pijn ervaart.
De voordelen van een massage werken ook de andere kant op. Door een behandeling neemt de hoeveelheid stresshormoon in je lichaam af. Dus ervaar je soms angst of stress tijdens je zwangerschap? Laat je dan regelmatig masseren!

2. Het ontlast de belaste spieren

Als je al wat langer zwanger bent, zal je merken dat dit z’n tol gaat eisen van je lichaam. Je gewrichten en spieren komen meer onder druk te staan. Vooral in je rug, heupen en benen. Maar ook in het eerste trimester kan je last hebben van spierspanning en pijntjes. Deze worden dan vooral veroorzaakt door de toenemende HCg in je lichaam.
Een zwangerschapsmassage kan deze klachten verlichten, waardoor je lichaam beter in staat is om te ontspannen. En dat is weer veel beter voor je baby!

3. Het verbetert de doorbloeding

Door de lange, rustige bewegingen van de masseur over je lichaam, krijgt je doorbloeding een boost. Dat betekent dat je bloed sneller en effectiever door je lichaam stroomt, met alle voordelen van dien. Zuurstof en voedingsstoffen worden hierdoor beter van kwaliteit. En dat is een goede opsteker voor je (groeiende) placenta! Ook spierkrampen komen vaker voor als je je lichaam minder goed doorbloedt is. Heb je daarom dus last van krampen in bepaalde probleemgebieden? Geef dit dan duidelijk aan.

4. Je houdt minder vocht vast

Nog zo’n klassiek kwaaltje als je al iets langer zwanger bent. Je lichaam houdt meer vocht vast, wat je soms merkt in je voeten, handen of gezicht. Door de drukgevende bewegingen die je masseur maakt, wordt je lichaam gestimuleerd om dit vocht beter af te voeren. Ook hier ligt weer een betere doorbloeding aan ten grondslag.

5. Je slaapt beter

Zwangerschap en slaap; misschien wel de grootste tegenstelling die er is. Enerzijds ben je vaak ontzettend moe, maar anderzijds kan goed slapen als je zwanger bent, een uitdaging zijn. In de eerste fase kan misselijkheid je behoorlijk wakker houden, maar na verloop van tijd is dat je groeiende buik. En dat terwijl het zo belangrijk is om als aanstaande moeder goed uitgerust te zijn!
Door een zwangerschapsmassage ontspan je je beter, waardoor je ook later op de dag makkelijker in slaap zal vallen.

Check ook: De Mama & Zo Zwangerschapskalender: alles over jouw zwangerschap per week!

Zwangerschapsmassage; let hier op:

Het eerste trimester

Hoewel het niet bewezen is, zal je merken in je zoektocht naar een goede masseur, dat lang niet alle therapeuten je zullen masseren in het eerste trimester. De kans op een miskraam is dan nog wat groter, en veel masseurs willen het risico niet nemen om dit op welke manier dan ook te stimuleren. Veel masseurs geven pas een zwangerschapsmassage vanaf het tweede trimester.

Een ervaren masseur

Kies altijd voor iemand die ervaring heeft met het geven van een zwangerschapsmassage. Over het hele lichaam zijn er verschillende drukpunten te vinden die in direct contact staan met je baarmoeder. Het is belangrijk dat je therapeut weet waar die zitten, en dat deze worden vermeden. Activatie van deze drukpunten kan namelijk soms weeën opwekken.

De juiste positie en goede communicatie

Liggen op een tafel met een uitsparing voor je borsten en buik, of misschien juist op je zij? Probeer uit wat het beste werkt voor jou en overleg met je masseur. Soms is het lastig om één positie voor een langere tijd aan te houden. Laat dit dan weten en draai bijvoorbeeld op de helft op je andere zij. Blijf goed communiceren en geef het aan als bepaalde plekken gevoelig zijn, of als je het opeens sneller koud of warm krijgt.

Lees ook:

Reageer op artikel:
5 redenen waarom een zwangerschapsmassage goed is voor jou én de kleine
Sluiten