Redactie
Redactie Baby 7 jun 2018

5 tips bij slaapproblemen

Slaapproblemen bij baby's zijn veelvoorkomend. Niet willen slapen of tussendoor wakker worden, zijn voor veel jonge ouders normale kost. Daarom is het goed om te letten op je baby's slaapritme. Wanneer is hij bijvoorbeeld in zijn remslaap? Pedagoge Emmeliek Boost geeft 5 nuttige tips bij slaapproblemen!

Tip 1) Ben je in een vreemde omgeving? Leg je baby vanaf zes maanden dan niet slapend in zijn campingbedje. Leg hem gewoon wakker in zijn bedje, zodat hij de omgeving goed in zich kan opnemen. Zo voorkom je dat hij in zijn diepe slaap wakker wordt en schrikt van de vreemde omgeving.

Tip 2) Maak met je mobiel een filmpje van het middagslaapje van je kind. Je ziet de verschillende slaapfasen en herkent ook hoe lang de rem- en non-remslaap duren. Als je het slaappatroon van je baby in beeld hebt, kun je je aanpak er beter op afstemmen.

Tip 3) Heeft je eenjarige moeite met inslapen? Blijf dan de eerste 10 minuten in de buurt van het kamertje neuriënd of ruim nog wat op. Het hoeft niet stil te zijn. Gewone geluiden zoals stromend water en de stofzuiger zijn bekende geluiden voor je kind, daar wordt hij niet wakker van.

Tip 4) Het is belangrijk om te letten op je baby's remslaap. Stel je wiegt je kind in slaap en legt hem na een half uur in zijn bed, dan is de kans groot dat hij na een kwartier weer huilend wakker wordt! Je hebt hem namelijk vlak voor de overgang naar de remslaap weggelegd: juist als je baby licht slaapt en gemakkelijk wakker wordt.

Tip 5) Wil je meer uitleg en tips over hoe je de ontwikkeling van je kind kunt stimuleren, welke aanpak goed werkt als je baby huilt of niet goed doorslaapt? Schrijf je dan in voor de cursus Babytijd / Goed voorbereid bij de Opvoeddesk in Laren.

Reageer op artikel:
5 tips bij slaapproblemen
Sluiten