5 tips: kalm & rustig bevallen

Redactie 6 jun 2018 De bevalling

Veel vrouwen zien op tegen de bevalling. Het is spannend en helaas ook pijnlijk. Vooral in de ontsluitingsfase kun je heftige weeën hebben. Het is belangrijk om niet in paniek te raken. Hoe rustiger je bent, hoe beter je de weeën kunt opvangen. Maar hoe blijf je kalm? Lees hier vijf methodes die je kunnen helpen. 

1) Hypnobirthing

Als je bang bent voor de bevalling, kan dat ervoor zorgen dat je lichaam gespannen is en dit zorgt weer voor meer pijn. Bij Hypnobirthing raak je ontspannen door een goed verloop van je bevalling te visualiseren en door positief te denken. Je concentreert je op jezelf en op je kind. Ook de juiste ademhaling speelt hierbij een rol. Hierdoor gaat meer zuurstof naar je baarmoeder en je baby. Doordat je ontspannen bent en je gedachten zo stuurt dat je het aankunt, kan je bevalling een stuk minder pijnlijk zijn. 

Mama en Zo tip: Bij Hypnobirthing ga je positief om met je bevalling. Wil je er meer over weten? Lees het dan hier in het artikel ‘Hypnobirthing: relaxt bevallen’.  

2) Aromatherapie

Wat ook helpt om te ontspannen tijdens je bevalling is aromatherapie. Hierbij staan etherische oliën zoals lavendel en ijzerkruid centraal. Heb je stress door de pijnlijke weeën? Weet dat je kalm kan worden van deze oliën tijdens je bevalling. Door verdamping in een aromalamp krijgt de omgeving een aangename geur. Wat ook kan helpen is een heerlijke massage met massageolie. Denk aan een olie met jasmijn, geranium of mandarijn. 

3) Zwangerschapsyoga

Zwangerschapsyoga kan je ook helpen om je bevalling rustiger te doorstaan. Bij zwangerschapsyoga bereid je je voor op je bevalling. Dat doe je met behulp van lichamelijke oefeningen. Je versoepelt en verstevigt je spieren en leert je concentreren op je bekken– en bodemspieren. Ademhalingstechnieken zijn ook een belangrijk onderdeel van deze yogavorm. Daarbij verbetert zwangerschapsyoga je vochtcirculatie en neemt chronische stress weg. En dat is dan weer goed voor een relaxte bevalling. 

Mama en Zo tip: Er zijn meerdere, alternatieve manieren om de pijn tijdens de bevalling te verminderen. Wil je weten hoe je dat kan doen? Lees het hier in ons artikel ‘Alternatieve pijnbestrijding tijdens de bevalling’.

4) Ademhalingstechniek

Door ademhalingsoefeningen kun je de bevalling ook versoepelen. Je raakt namelijk ontspannen, waardoor je weeën heftiger kunnen worden. En dat kan ervoor zorgen dat je bevalling eerder begint. Er zijn meerdere ademhalingstechnieken. Denk aan puffen, de roosademhaling en de buikademhaling. Je concentreert je dankzij ademhalingsoefeningen niet meer op de pijn tijdens je bevalling. Het is dus een goede afleiding. 

5) Natuurlijk bevallen

Door een combinatie van endorfine en oxytocine kan je lichaam ook ontspannen raken. Hoe meer je lichaam van deze stoffen aanmaakt, hoe voorspoediger je bevalling verloopt. Met deze kennis en ervaring begeleidt Neeltje Voogt-Hoonhout zwangere vrouwen om de bevalling draaglijker te maken. “Ik richt me fysiek gezien zoveel mogelijk op ontspanning door onder andere diep en rustig te ademen en door naar een persoonlijke tekst te luisteren. Die bevat positief geformuleerde zinnen als 'Iedere wee brengt ons kind dichterbij' en 'Ik voel me veilig'. Zo'n tekst beschrijft het bevallingsproces.” 

Meer weten over natuurlijk bevallen? Kijk dan op de site van Neeltje Voogt-Hoonhout.

Reageer op artikel:
5 tips: kalm & rustig bevallen
Sluiten