Redactie
Redactie Peuter 6 jun 2018

5x gezond ontbijt voor je kind!

Het is een cliché, maar wel écht waar: het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Toch slaan veel gezinnen het ontbijt over vanwege tijdgebrek. Sta vanaf nu wat eerder op en maak een van de vijf gezonde ontbijtjes voor je kind!

Waarom is ontbijten belangrijk?

Door een gezond ontbijt wordt de spijsvertering op gang gebracht en krijgt je kind alle voedingstoffen binnen die hij nodig heeft. Een ontbijt zorgt er ook voor dat je kind zich beter kan concentreren op school, ook heeft hij minder trek in een tussendoortje. Geef dus het goede voorbeeld en ontbijt iedere ochtend samen met je kind!

Tip 1) Boterhamtaartje

Besmeer een snee bruin brood met een beetje boter. Verdeel de boterham in gedachte in vieren en beleg iedere kant met een andere belegsoort. Denk aan 30+ smeerkaas, 30+ kaas, kipfilet en achterham. Je gebruikt van iedere soort maar een klein stukje. Versier de boterham vervolgens met stukjes tomaat en halve druifjes. Zo lijkt het net een taartje. Dat wordt smullen!

Tip 2) Boterhamfiguurtje

Waar bakvormpjes allemaal niet goed voor zijn! Steek verschillende figuurtjes uit het brood en beleg het bij voorkeur met mager beleg. Je kunt de figuurtjes op elkaar stapelen. Steek er een satéprikker in en versier de prikker met een stukje fruit.

Tip 3) Fruitcocktail

Probeer eens wat anders en gebruik fruit als broodbeleg. Neem een volkorenboterham. Besmeer het met cottage cheese in plaats van boter. Doe vervolgens wat aardbeien op de boterham. Je kunt natuurlijk ook andere soorten fruit gebruiken.

Tip 4) Smiley

Neem een beschuitje en beleg het met een plakje 30+ kaas. Maak een gezichtje op het beschuitje met verschillende soorten rauwkost. Je kind zal met een brede glimlach van het ontbijt genieten.

Tip 5) Zwemfeestje

Als afwisseling kun jij je kind ook eens yoghurt geven met muesli. Maak er een feestje van en doe er verschillende soorten fruit door. Dit ontbijt is makkelijk, snel en gezond! Handig als je een keer minder tijd hebt.

Tip:broodliefhebber

Variatietips beleg

Soms zie je door de bomen het bos niet meer. In de winkel wordt zoveel aangeboden. Wat mag je kind nu wel en wat niet? Onderstaand een handig lijstje met belegsoorten die iedere dag mogen:

  • 20+ of 30+ (smeer)kaas
  • Zoet beleg, zoals gestampte muisjes, vruchtenhagel, jam (light), appelstroop of honing.
  • Mager vleeswaren, zoals kipfilet, ham, ossenworst of rookvlees.

Natuurlijk wil je kind af en toe ook wat anders. Het is vooral belangrijk dat je het ontbijt leuk en gevarieerd houdt. Wissel daarom zelf tussen brood, crackers en zuivel. Zin in iets heel anders? Probeer dan een gezonde smoothie!

Reageer op artikel:
5x gezond ontbijt voor je kind!
Sluiten