Redactie
Redactie Mama 12 jul 2018

5x fruithapjes voor je baby, verrassend, bijzonder en vooral erg lekker!

Als je baby tussen de vier en zes maanden oud is, zal hij meestal proeven van zijn eerste fruit- of groentehapje. Wat een mijlpaal! Vol enthousiasme begin je met het prakken van bananen en peren. En hoewel er natuurlijk heel veel fruit op de markt is, valt het niet mee om altijd maar weer met een nieuwe smaak fruit te variëren.

Ook met bijvoorbeeld bessen, guave en avocado tover je heerlijke prakjes op tafel. Deze vijf bijzondere fruithapjes zijn heel geschikt voor je baby!

Tip: Ook voor het groentehapje hebben we lekkere recepten voor je baby.

Tropische vruchtenpuree

Deze tropische vruchtenexplosie is rijk aan vitamines en geschikt voor baby's vanaf zes maanden.

Wat heb je nodig?

  • een halve mango
  • een stuk papaya
  • één banaan

Hoe maak je het?

  • Schil de mango en papaya en pel de banaan.
  • Snijd het fruit in kleine stukjes en meng het in de blender of met de staafmixer tot een puree.
  • Voeg wat borstvoedingsmelk of water toe en maak het hapje nog wat smeuïger.

Zomers fruitprakje

Deze mix zit vol vitamines en is fris van smaak. Het pérfecte tussendoortje een warme dag!

Wat heb je nodig?

  • een handjevol blauwe bessen, aardbeien en frambozen

Hoe maak je het?

  • Was het fruit goed, verwijder de kroontjes van de aardbeien en pureer het fruit in de blender of met de staafmixer.
  • Om eventuele kleine pitjes te verwijderen, kun je het fruithapje nog even zeven.

Avocado en bananenshake

Avocado en bananen zijn allebei lekker zacht en romig en zitten vol gezonde vetten. Samen met wat Griekse yoghurt of borstvoeding de ideale mix voor een babysmoothie.

Wat heb je nodig?

  • een kwart banaan
  • een halve avocado
  • een paar lepels borstvoeding of Griekse yoghurt

Hoe maak je het?

  • Verwijder de schil en pit van de avocado.
  • Pel de banaan.
  • Mix de avocado en banaan met de staafmixer en voeg de borstvoeding of Griekse yoghurt toe.

Tip: Lust je baby geen avocado, dan kun je deze ook vervangen door papaya.

Baby appelmoes

Van appelmoes blijf je smullen, maar vanwege het hoge suikergehalte is het natuurlijk niet geschikt voor je baby. Met deze babyproof variant kan ook je baby gerust een hapje appelmoes mee eten.

Wat heb je nodig?

  • een halve appel
  • een heel klein beetje kaneel

Hoe maak je het?

  • Breng de appel in een pan met water aan de kook en laat het inkoken tot de gewenste dikte.
  • Pureer het vervolgens met de staafmixer tot een zachte substantie.
  • Voeg eventueel een heel klein beetje kaneel toe voor de smaak.

Wist je dat? Kruiden zijn niet slecht voor de gezondheid van je baby. Bouw het geven van kruiden wel op en begin niet met hele pittige kruiden. Kruiden als kaneel, oregano, basilicum, dille, bieslook en peterselie zijn heel geschikt om mee te starten. Kerrie, paprikapoeder en peper zijn vanzelfsprekend pittiger en dus minder geschikt.

Vers guavehapje

Guave is niet een vrucht die bij iedereen op de fruitschaal ligt. Toch is het heel gezond. Het is rijk aan vitamine A en C en goed voor de weerstand.

Wat heb je nodig?

  • een rijpe guave
  • eventueel een halve kiwi

Hoe maak je het?

  • Snijd de guave doormidden.
  • Verwijder met een lepel de zaadjes.
  • Snijd vervolgens de vrucht in kleine stukjes en doe deze in een pan.
  • Voeg wat water toe, zet de dekstel op de pan en laat de vrucht op zacht vuur gaar koken.
  • Pureer de afgekoelde vrucht en voeg eventueel nog wat water toe.
  • Guave mengt goed met kiwi. Je kunt aan dit hapje dan ook wat kiwi toevoegen.

Wist je dat? Wanneer je je kind een vrucht serveert die hij nog niet of nog niet zo vaak heeft gegeten, is het belangrijk om de hoeveelheid geleidelijk op te bouwen. Sommige vruchten kunnen een allergische reactie bij baby's veroorzaken.

Reageer op artikel:
5x fruithapjes voor je baby, verrassend, bijzonder en vooral erg lekker!
Sluiten