6 manieren om je bevalling draaglijker te maken

Natuurlijke trucjes om de bevalling dragelijker te maken? Die zijn er genoeg! Wij sommen er een paar voor je op.

Er zijn vele manieren om de pijn van weeën tijdens je bevalling te verzachten, zoals verschillende soorten medische pijnstilling. Maar medische pijnstilling kan je wel alleen in het ziekenhuis krijgen. Dus wat nou als je thuis wilt bevallen?

6x natuurlijke trucjes om de bevalling een stukje beter te maken

Dan zijn er ook een heleboel natuurlijke trucjes om je bevalling wat draaglijker te maken én alternatieve manieren van pijnbestrijding tijdens de geboorte van je baby. Die kan je waar je dan ook bevalt inzetten! We zetten zes manieren om je bevalling minder pijnlijk te maken voor je op een rij.

1. Stimulatie van tepels of clitoris

Yep, we starten maar meteen af met een manier die niet heel bekend is of waar een beetje een taboe op zit, maar het is gewoon een feit: door je tepels of zelfs clitoris te stimuleren tijdens je bevalling, maak je oxytocine aan. Dit stofje wordt ook wel gelukshormoon genoemd en maakt je bevalling dus draaglijker. Het proberen waard, nietwaar?

2. Scharlei-olie, ook wel muskaatsalie genoemd

Deze etherische olie staat bekend als wonderlijk vrouwenolie, omdat het rustgevend werkt op je geest en daardoor ook op je lichaam. Het kan je zelfs een beetje zweverig maken en daarom is het een fijne olie om te branden in een oliebrander tijdens je bevalling. Of misschien kan je partner je schouders ermee masseren tijdens je weeën.

3. Gedimd licht en stilte om je heen

Het hormoon oxytocine dat heel belangrijk is tijdens je bevalling en dat een gevoel van geluk opwekt, wordt het beste aangemaakt in een kalme omgeving met zacht licht. Ook fijn daaraan is dat je zelf niet wordt afgeleid en je je dus volledig op de geboorte van je kindje kan concentreren.

4. Warmte

Warmte werkt verzachtend tegen pijn, denk aan een warm bad of warme waterstraal van de douche, een warme kruik, een warme doek of een opgewarmde pittenzak.

5. Zingen (of op een andere manier geluid maken)

Je stem gebruiken tijdens pijn kan goed helpen, maar zorg er wel voor dat je ‘m niet te hard gebruikt en energie verspilt, dat zou zonde zijn. Adem bijvoorbeeld mee met geluid tijdens een wee, zing (een klank), neurie of kreun. Houd je stem zo laag mogelijk, dat werkt het beste tegen de pijn.

6. Yoga

Je geest en lichaam werken altijd samen en dat is tijdens je bevalling niets anders. Daarom is yoga zo fijn: je doet ademhalingsoefeningen en maakt je hoofd leeg terwijl je een bepaalde houding aanneemt.

Dit kan je ook toepassen tijdens je de geboorte van je baby en dat werkt goed om je bevalling draaglijker te maken. Wel handig is het om van tevoren een yoga-cursus gevolgd te hebben zodat je weet wat je kan doen en welke houdingen je fijn vindt.

Lees ook:

Positief over bevallen van Milli Hill

Reageer op artikel:
6 manieren om je bevalling draaglijker te maken
Sluiten