wpk-admin
wpk-admin Mama 23 sep 2019

6 slimme manieren om gezond te blijven als je kind ziek is

Zieke kinderen thuis, het komt helaas geregeld voor. Dat kan als ouder behoorlijk aanpoten zijn. Kinderen eisen veel verzorging als ze zich niet goed voelen. Maar hoe hou je jezelf gezond?

Als je kind ziek is, is het van groter belang dan ooit dat jij je wél goed voelt. Toch ligt besmetting op de loer. Met deze tips hou je jezelf in de beste conditie, zodat je er 100% kan zijn voor je kleine patiëntje thuis.

1. Geef je immuunsysteem een boost met een goed ontbijt

Volgens veel diëtisten is ontbijt nóg belangrijker als er een verkoudheid of griepje heerst. Het is belangrijk om vooral tijdens je ontbijt genoeg vetten en eiwitten binnen te krijgen. Deze geven je afweersysteem een boost en helpen na een mogelijke ziekte.

Vooral voedingsmiddelen zoals zuivel, eieren, mager vlees en bonen kunnen wonderen doen voor je immuunsysteem. Daarnaast zal je merken dat je met een uitgebreider ontbijt langer vol zit en langer energie hebt.

2. Vitamine C en Zink als je een verkoudheid op voelt komen

Onderzoek wijst uit dat een combinatie van vitamine C en Zink perfect is voor het voorkomen van verkoudheid. Ben je al verkouden of grieperig? Neem deze supplementen dan alsnog ruim in. Onderzoek wijst uit dat bij voldoende inname, het herstel sneller gaat bij voornamelijk infecties aan de luchtwegen.

Liever geen supplementen slikken? Eet dan extra veel broccoli, spruiten en pepers. Ook héél gezond voor een ziek kind.

3. Probeer eens wat zeewier!

De een vindt het heerlijk, de ander moet er niets van hebben: zeewier of algen. Maar dat ze bijdragen aan een gezonde levensstijl staat vast.
Zeewier bevat veel vitamine C, wat een goede hulp is bij het voorkomen van verkoudheid. Maar daarnaast zit er ook veel vitamine A en D in. Als deze samen worden ingenomen, zijn ze volgens onderzoek dubbel zo effectief in het bestrijden en voorkomen van verkoudheid.

Ga echter niet overboord in je hoeveelheden. Er zijn zeldzame gevallen bekend waarbij mensen een jodium-vergiftiging opliepen bij het teveel eten van zeewier. Probeer niet meer dan 10 gram per dag te eten, en kies zeewier dat voornamelijk biologisch is gekweekt.

4. Hydratatie

Genoeg drinken is altijd belangrijk, maar nu blijkt dat het je lichaam ook sterker maakt. Dit is handig om bacteriēn en virussen buiten te houden. Zodra je per dag een paar glazen extra drinkt als je een ziek kind thuis hebt, is de kans op transmissie volgens onderzoek wat kleiner.

5. Slaap genoeg

Een ziek kind thuis? Breng het vroeg naar bed en ga zelf ook! Uit onderzoek blijkt dat mensen die gemiddeld minder slapen dan 6 uur per dag, 4,2 keer vaker ziek worden dan mensen die langer slapen.
Het maakte in dit onderzoek niet uit of mensen rookten of veel stress ervoeren. Het belangrijkste verschil bleef of de persoon wel of niet 7 uur of langer sliep.

6. Hou alles schoon

Eigenlijk is dit logisch nadenken. Hygiëne is altijd belangrijk, maar als je kind ziek thuis is, nog meer. Je kind dichtbij je houden om het te troosten en te verzorgen, spreekt voor zich. Maar vermijd drinken uit dezelfde bekers of flessen en steek geen spenen in je mond. Was zowel je eigen handen als die van je kind meerdere keren per dag en was kussens en dekens vaker dan normaal. Zorg voor genoeg frisse lucht in huis.

Lees ook:

Reageer op artikel:
6 slimme manieren om gezond te blijven als je kind ziek is
Sluiten