7 simpele manieren om de weerstand van je kind te verhogen

De herfst en winter zijn de seizoenen waarin griep en andere virussen zich vaak razendsnel verspreiden. Zeker als je kinderen op school of het kinderdagverblijf hebt is het regelmatig raak. Hoe graag je het ook zou willen, voorkomen kun je het meestal niet. Maar gelukkig zijn er wel wat simpele manieren om de weerstand van je kind te verhogen.

Minder weerstand

Iedereen is weleens ziek, maar kinderen lijken soms wel chronisch verkouden. Niet zo gek, want kinderen zijn twee keer vatbaarder voor virale infecties. Het lichaam kan namelijk alleen bekende virussen bestrijden. Jij, als doorgewinterde volwassene, hebt natuurlijk al het nodige doorstaan. Kinderen daarentegen zijn door hun jonge leeftijd maar met weinig virussen in aanraking gekomen. Reden genoeg om de weerstand van je kind een boost te geven!

1. Rust en regelmaat

Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar voldoende rust is heel belangrijk voor kinderen. Probeer dus een bedtijd te kiezen en houd je daar ook aan. Breng je kind bij voorkeur naar bed in een koele en donkere kamer. Probeer de rest van de dag ook een vast ritme aan te houden. Met vaste tijden voor het eten, voorlezen, spelen en tv kijken. Dat geeft je kind stabiliteit en zekerheid.

2. Voldoende vitamines

Vitamines zorgen voor een betere weerstand. Onder andere vitamine C is een echte weerstand vitamine. In eerste instantie kun je vitamines halen uit groenten en fruit. Maar wanneer je het idee hebt dat je kind daar niet genoeg aan heeft, zou je kunnen je kiezen voor supplementen. Doe dit liever wel in overleg met een deskundige arts, omdat de inhoud hiervan niet altijd is aangepast op de behoefte van kinderen. Zelfs de speciale kindervitamines niet.

3. Naar buiten

Frisse lucht, makkelijker kunnen we het bijna niet maken. Het is gratis, overal verkrijgbaar en bovendien goed voor het immuunsysteem. Laat je kind dus lekker naar buiten gaan om te spelen, klimmen en rennen. Kleed ze bij kouder weer natuurlijk wel lekker warm aan.

4. Weg met suiker

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat suiker een slechte invloed heeft op het immuunsysteem. Bovendien zitten er in suiker geen voedingsstoffen. Wanneer je kind veel suiker eet, heeft zijn lichaam zelfs andere voedingsstoffen en mineralen nodig om de suiker te verwerken. Ook zorgt suiker ervoor dat de witte bloedcellen (die je lichaam nodig heeft om zich tegen indringers te verdedigen) minder goed hun taken kunnen uitvoeren.

5. Handen wassen

Ook goede hygiëne is belangrijk om te voorkomen dat je kind ziek wordt. Leer je kind daarom om regelmatig zijn handen te wassen. Sowieso na een toiletbezoek en voor het eten. De meeste bacteriën zitten namelijk op onze handen en verspreiden zich zo verder.

6. Laat ze vies worden

Inhakend op het vorige advies, overdrijf niet. Je kind hoeft niet op te laten groeien in een steriele omgeving. Sterker nog, om weerstand op te kunnen bouwen moeten ze juist in aanraking komen met bacteriën. Laat ze dus ook eens lekker buiten spelen in de modder en raak niet in paniek wanneer ze speelgoed van de opvang in hun mond stoppen.

7. Bewegen

Sporten en bewegen hebben ook een positieve invloed op het immuunsysteem. Bewegen helpt niet alleen de witte bloedcellen om virussen te bestrijden. Ook helpt de door het sporten verhoogde lichaamstemperatuur bacteriën te bestrijden. Om dit positieve effect te bereiken, hoef je natuurlijk niet vijf kilometer te gaan hardlopen met je kids. Lekker buiten skaten, steppen of voetballen is prima!

Lees ook: Overzicht: welke voedingsstoffen hebben kinderen wel en niet nodig?

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum

Life as mama

Reageer op artikel:
7 simpele manieren om de weerstand van je kind te verhogen
Sluiten