Rachelle Weiler
Rachelle Weiler | LinkedIn Baby 3 februari 2020

7 belangrijke reminders rondom veilig eten voor baby’s en peuters

Hartstikke leuk, zo’n nieuw kleintje thuis. Je dagen zijn gevuld met knuffelen, luiers verschonen, eindeloos staren en je baby voeden. Maar nu je moeder bent, zal dat misschien ook gepaard gaan met zorgen. Voornamelijk over de gezondheid en ontwikkeling van je baby.

Het leven van je kleintje helemaal risico-vrij houden, is zelfs als tiger-mom niet te doen. Maar gelukkig zijn er wel een aantal simpele basisregels om je baby zo gezond mogelijk te houden en te wapenen tegen schadelijk invloeden van buitenaf.

1. Vermijd risicovol voedsel

Welk voedsel wel of niet veilig is voor je kind, verandert eigenlijk dagelijks. Maar een handig geheugensteuntje, is dat wat geen veilig eten voor jou was tijdens je zwangerschap, ook niet veilig is voor je baby.
Denk aan:

  • Ongepasteuriseerde zuivelproducten
  • Rauwe eieren, vis en vlees
  • Ongewassen groenten
  • Honing. Dit mag je wel als je zwanger bent, maar baby’s tot 1 jaar mogen dit niet!

Check het Mama & Zo voedingsschema voor meer informatie over voeding in het eerste jaar.

Denk in de keuken ook aan mogelijke kruisbestuiving. Maak geen voedsel klaar op snijplanken waar rauwe producten op hebben gelegen, en was al je groenten en fruit vooraf. Veilig eten zit ‘m ook grotendeels in de bereiding.

2. Koel voeding op de juiste manier

Een inkopper, maar hoe koeler voedsel blijft, hoe beter en gezonder het is. Leg rauw voedsel niet naast gekookt voedsel; leg je eieren ook in de koeling en vries geen voedsel in dat al een keer ingevroren is.

Denk ook aan je babyvoeding. Geopende potjes met vlees kan je in de koelkast één dag bewaren; potjes met alleen groente of fruit, ongeveer drie dagen.

3. Handen wassen!

Gelukkig zijn tegenwoordig veel mensen zich bewust van het belang van schone handen voor het koken. Maar wist je dat deze wasbeurt eigenlijk minstens 20 seconden moet duren, met een goede antibacteriële zeep? Was ook je handen als je tijdens het koken switcht tussen rauwe producten en gekookt voedsel.

Was voor veilig eten ook de handen van je baby of peuter, zodra deze zelf voedsel gaat ontdekken. Zowel voor, als na het eten.

4. Wees slim met leftovers

Het is niet realistisch om elke dag een verse maaltijd op tafel te toveren, zeker als je net een baby thuis hebt. Daarnaast is het weggooien van eten hartstikke zonde! Veilig eten kan ook bestaan uit leftovers. Die kunnen prima nog een dag of twee mee, maar wel onder de volgende voorwaarden:

  • Gebruik altijd een schone lepel in babypotjes als je ze meerdere dagen gebruikt
  • Ontdooi een maaltijd in de koelkast, of in een glazen bak in de magnetron
  • Ontdooi nooit maaltijden bij kamertemperatuur

5. Steriliseer flesjes en bakjes

Zeker als je baby nog echt klein is, zal je merken dat zijn of haar immuunsysteem lang nog niet optimaal werkt. Deze wordt sterker naarmate je kind ouder wordt. Steriliseer daarom altijd goed alle flesjes en bakjes waar je kind uit eet, minstens één keer per week.
Steriliseren kan je doen met kokend water, flesjes met water in de magnetron zetten, of de flesjes in de vaatwasser doen op een hoge temperatuur, rond de 60 graden. Lees meer over het steriliseren van flesjes in dit artikel.

6. Wees alert op allergieën

Het is van belang dat je baby rond de leeftijd van 1 jaar al blootgesteld is aan voeding waar hij of zij mogelijk allergisch voor is. Denk aan eieren, zuivel en pinda’s. Als je een nieuw soort voeding integreert in het schema van je kind, wees dan alert. In dit artikel lees je meer over het testen van voedselallergieën bij je kleintje.

7. Let op verslikken en verstikken

Als je baby wat ouder wordt, zal je gaan merken dat hij of zij de wereld met de handjes gaat ontdekken. En met de mond! Snijd daarom ‘finger food’ altijd in zodanige grootte dat je kleintje zich er niet in kan verslikken. Zorg ervoor dat je altijd aanwezig bent als je kind eet, en zorg dat hij of zij goed rechtop zit tijdens een maaltijd of snack. Leer je kind dat veilig eten ook rustig en bewust eten is. Nog steeds onzeker? Dan zou een EHBO cursus over wat te doen bij verstikking je kunnen helpen.

In dit artikel lees je meer over wat te doen als je kind zich verslikt.

Reageer op artikel:
7 belangrijke reminders rondom veilig eten voor baby’s en peuters
Sluiten