Redactie
Redactie Gezondheid 6 jun 2018

7 tips om stress te voorkomen

Je hebt als mama wel duizend dingen waar je aan moet denken. Vaak merk je daardoor pas dat je gestrest bent als het te laat is. Je bent dan moe, prikkelbaar en uit je doen; daar zit niemand op te wachten. Maar hoe voorkom je ongezonde stress? Wij geven 7 nuttige time management tips!

1) Maak tijd voor jezelf

Het klinkt zo simpel, maar toch is het waar. Tijd voor jezelf maken is de nummer één oplossing om stress te voorkomen. Plan elke dag een half uurtje voor jezelf in en maak het onderdeel van je routine. Maak een wandeling, ga in bad, lees een boek of ga op bed liggen; wat je maar wilt (dat is juist het mooie!). Dat kleine beetje quality time per dag, maakt je relaxter en zorgt dat je dichter bij jezelf komt.

2) Leer ‘nee’ zeggen

Vaak zit ‘nee’ niet in je woordenboek als vrouw. Je wilt iedereen tevreden houden en aardig gevonden worden. Voor ‘nee’ zeggen moet je dus een hele goede reden hebben, toch? Nee dus. Als jij ‘nee’ denkt, moet je ‘nee’ doen. Anders loop je jezelf voorbij. Leg uit waarom je nee zegt en niemand zal het je kwalijk nemen.

3) Sport regelmatig

Tijdens het sporten komt er endorfine vrij. Een stofje wat ervoor zorgt dat je rustig wordt en je goed voelt. Maak dus minimaal één avond per week voor jezelf vrij en ga met een vriendin naar de sportschool of volg een dansles. Geen behoefte aan nog meer drukte? Zoek dan de rust op bij een yogales.

4) Leg de lat minder hoog

Stress ontstaat vaak uit angst om niet te kunnen voldoen aan de verwachtingen. Thuis moet je de kinderen opvoeden en het huishouden doen, terwijl je op je werk ook moet presteren. Maar van wie ‘moet’ dit eigenlijk? Natuurlijk moeten er dingen gebeuren, maar vaak leg je zelf de lat te hoog voor jezelf. Vraag je af: is het erg als de afwas een keer blijft staan?

Goed genoeg is écht goed genoeg Als mama moet je honderd dingen regelen en in je hoofd gaat van alles om. Maar niemand zet de druk op jezelf, behalve jij. Je hoeft niet én voetbalmoeder én voorleesmoeder én perfecte huisvrouw en partner te zijn. Goed genoeg is goed genoeg!

5) Stel prioriteiten

Je partner, kind(eren), huishouden, familie, vrienden; je tijd en aandacht verdienen ze allemaal. Maar wat is voor jou nu echt belangrijk? Ga op je gevoel af en kies bijvoorbeeld voor een leuke middag de hort op in plaats van het huis op te ruimen. Doe waar je blij van wordt, dat geeft je rust.

6) Plan leuke dingen

Niemand wordt ontspannen door maar vooruit te buffelen en hopen dat je het einde van de week weer haalt. Plan dingen in om je op te verheugen, zodat die drukke dag of gebroken nacht minder erg lijkt. Ga uit eten met je partner, borrelen met een vriendin of ga lekker in bad met een tijdschrift en oordopjes in.

Plan samen een date Tijd voor elkaar maken is belangrijk. Zo houd je je relatie goed en blijven jullie close. Lees alles over hoe je jullie happy hour inplant in ons artikel ‘Jullie ‘happy hour’!’.

7) Vraag om hulp

Je hoeft echt niet alles alleen te regelen. Maar je moet wel om hulp vragen, want niemand kan gedachten lezen. Praat met je partner en kijk waar hij kan helpen. Geef hem vervolgens ook de ruimte om te helpen, al pakt hij de dingen anders aan dan je zelf zou doen. Je zult zien dat zijn hulp zorgt voor meer rust in je hoofd.

Reageer op artikel:
7 tips om stress te voorkomen
Sluiten