Redactie
Redactie Peuter 7 jun 2018

7x supervoedsel voor een vitamineboost

Zorgen dat je kind genoeg eten binnen krijgt, is een hele taak. Laat staan dat het ook nog gezond is. Daarom hebben wij supervoedsel voor je op een rij gezet, waarmee je kind met slechts één ingrediënt de nodige vitamines binnen krijgt. En waarschijnlijk vindt hij het nog lekker ook!

1) Zalm

Vis staat bekend om al zijn goede omega 3-vetten, maar is vaak niet populair bij kinderen. Zalm is niet zo overheersend en daarom goed om je kind te laten wennen aan vis. Stop stukjes (gerookte) zalm door de pasta of maak je eigen vissticks. De voedingsstoffen in zalm beschermen zijn hart, verbeteren zijn humeur en versterken zijn geheugen.

2) Bosbessen

Fruit is natuurlijk een gezonde snack, maar bosbessen hebben net dat beetje extra. De besjes zitten vol vitamines en anti-oxidanten, die je kind zijn lichaam beschermen tegen kanker en zijn geheugen scherp houdt. Handig is dat je bosbessen ook ingevroren kunt kopen. Gebruik ze in yoghurt of een pannenkoek.

Tip! Krijgt jouw kind de juiste groenten binnen? Doe de test »

3) Avocado

Avocado zit vol goede vetten die je hart beschermen. Door de neutrale smaak vinden veel kinderen avocado lekker en kun je het makkelijk door het eten verwerken. Probeer bijvoorbeeld eens guacamole te maken als dip, voor in een burrito of avocado door een salade te gebruiken.

4) Spinazie

Niet alleen Popeye wordt groot en sterk van spinazie. Je kind kan het ijzer, foliumzuur en de calcium goed gebruiken voor sterke botten. Ook zit er veel vitamine A en C in waardoor je kind zijn hersenen beter ontwikkelen. Door de milde smaak kun je het snel door gerechten mixen, gooi het bijvoorbeeld door de soep of in een wrap.

5) Haver

Een bordje havermout klinkt misschien ouderwets, maar is wel heel goed voor je. Het zorgt ervoor dat je kind lang een vol gevoel heeft, beschermt wordt tegen pieken in zijn bloedsuiker en het gaat slecht cholesterol tegen.

6) Zoete aardappel

Deze aardappel heeft, je raadt het al, een lichtzoete smaak. Lekker én handig, want het neutraliseert andere bittere of scherpe smaakjes (zoals tomaat) in een gerecht. Zo kun je je kind langzaam laten wennen aan smaken en krijgt hij tegelijkertijd veel vitamine B, C, E, calcium en goede koolhydraten binnen die helpen zijn vertering op gang te houden.

7) Yoghurt

Veel kinderen vinden yoghurt lekker. Door de neutrale, romige smaak glijdt het zo naar binnen. Maar wist je dat het ook heel goed voor je kind is? Yoghurt zit vol calcium en proteïne, dat helpt om sterke botten en tanden te krijgen. Daarnaast bevat het ook goede bacteriën die de stoelgang een handje helpen.

Reageer op artikel:
7x supervoedsel voor een vitamineboost
Sluiten