8x voeding die de zaadkwaliteit ten goede komt – en 5 die beter vermeden kunnen worden!

Als je zwanger wil worden, is het belangrijk om gezond te zijn. Voeding speelt hier in een grote rol. Maar niet alleen voor vrouwen! Ook mannen kunnen met voeding de zaadkwaliteit verbeteren.

Als het aantal levende spermacellen van een man onder de 39 miljoen zit in één ejaculatie, is er sprake van een verminderde hoeveelheid. Het klinkt alsnog als ontzettend veel, maar als je nadenkt over de reis die deze spermacellen moeten afleggen, en de obstakels die ze onderweg tegenkomen, zijn ze allemaal hard nodig!

Het is dus net zo belangrijk voor de man om zijn dieet af en toe eens grondig onder de loep te nemen. Want er zijn wel degelijk bepaalde voedingsstoffen die een positief effect hebben op de hoeveelheid sperma. En helaas zijn er ook een paar te noemen die je partner beter kan laten staan.

Wat je partner wél moet eten voor een goede zaadkwaliteit

Oesters en pompoenpitten

Deze twee voedingswaren bevatten allebei hoge doses zink, wat goed is voor de hoeveelheid en beweeglijkheid van spermacellen.

Sinaasappels

Meerdere onderzoeken laten zien dat vitamine C de beweeglijkheid en vorm van spermacellen ten goede komt. Vitamine C zit ook in ander fruitsoorten en groenten, zoals tomaten, broccoli, spruiten en en kool.

Donkere (blad)groenten

In donkere bladgroenten, zoals spinazie en romaine sla, maar ook in groene groenten zoals spruiten en groene asperges zitten hoge concentraties foliumzuur, in actieve vorm. Dat noem je folaat. Dit zou een gunstig effect hebben op de zaadkwaliteit.

Donkere chocolade

Het is lang niet alleen maar groente dat in deze lijst voorkomt! Deel af en toe gerust eens een reep donkere chocolade op de bank, want uit studies blijkt dat de arginine die daar in zit, op langere termijn de hoeveelheid sperma doet toenemen.

Vette vis

Omega-3 vetzuren hebben een zeer positief effect op de werking van jouw lichaam. En op dat van hem. Zowel kwantiteit als kwaliteit van het sperma zou toenemen, bij het eten van vette vis, zoals zalm, haring, sardines en makreel.

Granaatappel(sap)

Meerdere studies laten zien dat de sap van granaatappels een positieve invloed zou hebben op de testosteronlevels van mannen.

Paranoten

Misschien ken je ze wel, die grote, beetje langwerpige noten. Ze zitten boordevol met selenium, wat goed is voor zowel hoeveelheid sperma, als de vorm en de kwaliteit er van. Eet echter niet teveel paranoten, want een teveel aan selenium kan juist weer een schadelijk effect hebben. Eet niet vaker dan 2 of 3 keer per week een klein handje.

Water!

Hydratatie is voor iedereen belangrijk, dus ook voor jouw partner. Zaadcellen worden tijdens hun reis beschermd door vocht, waar ze in zwemmen. Door goed gehydrateerd te blijven, wordt de leefomgeving van de zaadcellen optimaler.

Het lijkt misschien veel als je de lijst doorneemt. Maar in veel gevallen krijgen mannen bijna alle bovenstaande vitaminen en mineralen wel binnen als ze een gezond en gevarieerd dieet volgen. Er zijn echter ook voedingswaren te noemen die de zaadkwaliteit en kwantiteit juist doen laten afnemen.

Dit kan je partner beter laten staan voor gezonder sperma

Gefrituurd eten

Dat is een inkopper. Gefrituurd eten bevat teveel verzadigde vetten, wat de kwaliteit van sperma niet ten goede komt.

Volle yoghurt of melk

Deze producten bevatten veel dierlijke vetten, waardoor het voor kan komen dat oestrogeenlevels in het mannelijke lichaam te hoog worden. Als deze balans verstoord wordt, kan dit een negatieve invloed hebben op de zaadkwaliteit.

Bewerkt vlees

Bewerkt vlees kan een lagere hoeveelheid sperma tot gevolg hebben. Denk hierbij aan bacon, ham, worst, hotdogs, ingeblikt vlees of vlees in geprepareerde sauzen.

Cafeïne

Meerdere koppen koffie per dag? Pas op! Onderzoeken hebben laten zien dat teveel cafeïnegebruik van zowel vrouwen als mannen in de weken voor bevruchting, kan leiden tot een hoger risico op een miskraam.

Alcohol

Een paar drankjes per week kunnen geen kwaad, maar dit onderzoek laat zien dat de kwaliteit van sperma achteruit gaat vanaf 14 alcoholische drankjes per week. Dan maar één avondje doorpakken en de rest van de week gezond leven? Een ander onderzoek laat zien dat een hogere alcoholconsumptie -5 of meer drankjes in een periode van 2 uur- ook een zeer negatief effect kan hebben op de zaadkwaliteit.

Het aannemen van een gezondere leefstijl kan soms moeilijk zijn. Maar bedenk je dat je oude levensstijl waarschijnlijk toch veel zal gaan veranderen als de kleine er eenmaal is. Door al langzaam aanpassingen te maken in het proces naar ouderschap toe, doe je jezelf, je partner, maar ook je toekomstige kind een groot plezier!

Lees ook:

Reageer op artikel:
8x voeding die de zaadkwaliteit ten goede komt – en 5 die beter vermeden kunnen worden!
Sluiten