Merel Schut
Merel Schut Mama 5 nov 2019

9 x fruit waar mama’s de vruchten van plukken tijdens borstvoeding

Als kersverse moeder kun je wel wat extra energie gebruiken, helemaal als je borstvoeding geeft. Het eten van fruit geeft je dat extra zetje voor je herstel en bovendien plukt je kleintje er ook de vruchten van. Voor deze mama’s tippen we 9 fruitsoorten die de borstvoeding een boost geven.

1. Groene papaya

In deze groene fruitsoort zitten galactagogues. Dit stofje helpt om de melkproductie omhoog te brengen. Diëtist Brigitte Zeitlin adviseert om een half kopje van de groene papaya door je smoothie te doen, met bijvoorbeeld wortelen of spinazie. Doe er een beetje ongezoete amandelmelk bij en een half kopje Griekse yoghurt en je hebt een perfect ontbijtje.

2. Blauwe bessen

Blauwe bessen bevatten antioxidanten, die je tijdens borstvoeding doorgeeft aan je kleintje. Die antioxidanten helpen je baby om ziektes af te weren.

3. Aardbeien

Een powerhouse aan vitamine C, zo wordt dit fruit omschreven. Diëtist Brigitte Zietlin vertelt dat aardbeien ook water bevatten, die hydratatie bevorderen. Op zich zal een gebrek aan water in je lijf niet per se invloed hebben op je melkproductie, maar je wordt wel moe als je te weinig vocht in je lichaam hebt.

4. Abrikozen

Dit kleine fruit bevat fyto-oestrogenen, dat de activiteit van oestrogeen nabootst. Deze fyto-oestrogenen helpen de hormonen die je melkproductie op gang houden. Ook bevatten abrikozen calcium, vitamine C en A en kalium.

5. Sinaasappels

In sinaasappels zit veel vitamine C, waar borstvoedende moeders veel behoefte aan hebben. Zelfs meer dan tijdens je zwangerschap, zegt diëtist Brigitte Zeitlin op de website Romper.

Bij mama’s draagt vitamine C ook bij aan herstel en groei van weefsel. Kersverse moeders zouden streven naar 120 mg. vitamine C per dag, dat zijn ongeveer twee kleine sinaasappels.

6. Bananen

Kalium is, zoals eerder gezegd, super belangrijk tijdens je zwangerschap maar ook als je borstvoeding geeft. Je hebt er dan zelfs meer van nodig. Een banaan per dag helpt je ongeveer aan de juiste hoeveelheid kalium. Kalium haal je trouwens ook uit aardappelen.

7. Avocado

Avocado’s bevatten nog meer kalium dan bananen. Ook bevat het proteïne en aminozuren. Dat is weer belangrijk voor de celgroei van jou en je kleintje.

8. Sapodilla

Dit Mexicaanse fruit heeft een smaak die aan karamel doet denken. In Nederland worden ze vaak vanuit Suriname geïmporteerd. Het fruit bevat veel calorieën, die kersverse moeders vaak verbruiken tijdens het voeden! Ook bevat de sapodilla veel vezels, waarmee je obstipatie kunt voorkomen en sneller een vol gevoel hebt.

9. Cantaloupe

Deze meloen bevat 50 gram vitamine C, ongeveer de helft van je dagelijkse behoefte als borstvoedende moeder. De cantaloupe voorziet kersverse mama’s ook van vocht. Dat laatste is goed voor hydratatie om moeheid te voorkomen.

Lees ook:

-5 manieren om je immuunsysteem een boost te geven als je zwanger bent
-Voedingswijzer voor tijdens de zwangerschap
-Welke voedingsstoffen hebben kinderen wel en niet nodig?

Romper

Reageer op artikel:
9 x fruit waar mama’s de vruchten van plukken tijdens borstvoeding
Sluiten