Als je bekken niet mee willen werken

Redactie 6 jun 2018 Zwanger

Bekkeninstabiliteit is een nogal omstreden ziektebeeld, dat kan optreden tijdens of na de zwangerschap. Vaak worden vrouwen van het kastje naar de muur gestuurd op zoek naar een antwoord op hun klacht. Terwijl je er, als je pech hebt, toch echt veel last van kan hebben.

Bekkeninstabiliteit treedt op tijdens of na de zwangerschap. Tijdens de zwangerschap verslappen of verweken – onder invloed van de zwangerschapshormonen – de banden en het kraakbeen tussen de drie verschillende botdelen van het bekken. Dit is nodig omdat het kind anders uiteindelijk niet via de natuurlijke weg geboren kan worden.

Oorzaak bekkeninstabiliteit

De vraag is waardoor de klachten ontstaan. Er zijn twee redenen te vinden. Ten eerste kan de eerdergenoemde verslapping van de banden in je bekken te extreem worden, door een vroege hormonale vorm die optreedt tijdens de zwangerschap. Hierdoor ontstaat een instabiliteit die pijn kan veroorzaken. Ten tweede kan er na de bevalling een instabiliteit ontstaan. Dit heeft te maken met een latere mechanische vorm, waarbij verrekking en soms scheuring van het kraakbeen en de banden optreedt. Vrouwen die last hebben van bekkeninstabiliteit, krijgen meestal de eerste klachten tussen de derde en zevende maand van de zwangerschap.

Meest voorkomende klachten

De meest voorkomende klacht is pijn in de onderrug, met soms uitstraling naar één of beide benen (het gevoel is een beetje vergelijkbaar met een lichte hernia). Andere klachten zijn een beurs en moe gevoel of pijn rondom de schaambeenverbinding en pijnscheuten bij allerlei dagelijkse bezigheden als traplopen, staan, bukken, zwemmen en autorijden. Er kan een toename van pijn optreden bij een volle blaas, bij het begin van de menstruatie en bij het ophouden van de ontlasting.

Oplossingen

Overleg bij bekkeninstabiliteits-klachten met je huisarts en eventueel de fysiotherapeut en bespreek een oefenprogramma om buik-, bil-, been- en bekkenbodemspieren te trainen. Negeer nooit de pijnsignalen. Deze wijzen erop dat de activiteiten die je ondernomen hebt misschien wel te zwaar waren. Leer je activiteiten te doseren. Pas bepaalde bewegingen en houdingen aan. Wanneer je bijvoorbeeld graag op je zij slaapt, schuif dan een kussen tussen de benen. Wanneer je staat kun je het beste op beide benen staan, eenzijdige belasting is namelijk niet bevorderlijk voor de bekkengewrichten. Vermijd ook draai- en schuifbewegingen in de bekkengewrichten.

Na de bevalling

Bij de hormonale vorm kunnen de klachten na de bevalling snel afnemen, afhankelijk van de ernst van de klachten. Als de klachten tijdens of na de bevalling zijn ontstaan (de zogenaamde mechanische vorm), wordt de eerste tien tot twintig dagen strenge rust aangeraden. Verder blijft de omgang met het probleem en de behandeling ervan vrijwel hetzelfde als tijdens de zwangerschap. Je moet je spieren niet provoceren en in sommige gevallen kan een tijdelijke gezinshulp goed van pas komen. Meestal gaan de klachten binnen enkele weken tot enkele maanden vanzelf over. Er zijn echter vrouwen die heel erg lang klachten blijven houden. Behandeling gebeurt in gezamenlijk overleg met huisarts en fysiotherapeut.

Tip! Mama Tineke kreeg tijdens haar zwangerschap last van bekkeninstabiliteit. Voor Mama en Zo blogt ze over haar leven als moeder met bekkenpijn. 

Reageer op artikel:
Als je bekken niet mee willen werken
Sluiten