Redactie
Redactie Lifestyle 7 jun 2018

Anti-stress tips voor (bijna) mama’s

Soms lijkt je hele leven in het teken van je kind te staan. Maar wacht even… de rest van de wereld draait door! Er moet ook nog gewerkt, gewassen en vooral genoten worden.

Met deze tips maak je het jezelf net een beetje makkelijker.

Stop met multitasken

Boterhammen smeren, ondertussen een veter strikken, de krant lezen, een kopje koffie inschenken en je e-mail checken. Multitasken lijkt heel efficiënt, maar stress ligt op de loer. 

Stel prioriteiten

Je kind(eren), partner, en werk vragen – en verdienen – allemaal jouw aandacht. Maar wat vind je nu echt belangrijk? Durf keuzes te maken gebaseerd op je eigen gevoel en niet op de verwachtingen van anderen. Word jij happy van een fulltime baan? Go for it! En als je liever (een tijdje) thuis bij de kids blijft, is dat echt niet zonde van je opleiding.

Leer nee zeggen

Veel vrouwen, hebben moeite met ‘nee’ zeggen. Je wilt niemand kwetsen, boos maken of onaardig gevonden worden. Ook heerst het idee dat als je ‘nee’ zegt je wel een hele goede reden moet hebben. Al die gedachtes zijn helemaal nergens voor nodig. Als jij ‘nee’ denkt, dan moet je ook ‘nee’ doen. Laat niet over je heen lopen!

Zwanger

  • Blijf ook tijdens je zwangerschap vooral bewegen. Van een stevige workout krijg je weer nieuwe energie.
  • Pas op je tellen. Raas op je werk – en daarbuiten – niet in je oude tempo door.
  • Maak af en toe tijd voor een powernap.
  • Houd je agenda in de gaten. Plan tijd voor jezelf én al je afspraken. Babybrain gaat er ongetwijfeld voor zorgen dat je dingen vergeet.
  • Communicatie is het toverwoord. Praat vooral over hoe je je voelt. Met je partner, met vriendinnen, of met aanstaande mama’s op het Mama en Zo Forum.

Durf om hulp te vragen

Je hoeft het echt niet allemaal in je eentje te regelen. Papa’s anno nu nemen graag een deel van het huishouden / de opvoeding over. Je zult er waarschijnlijk alleen even om moeten vragen. Gedachten lezen is nu eenmaal niet zijn sterkste punt. 

‘Me-time’

Geloof het of niet, de belangrijkste persoon in je leven ben je nog altijd zelf. Als er iemand is die tijd en aandacht verdient, ben jij het wel. Een kwartiertje tot een half uurtje per dag voor jezelf is het absolute minimum! Maak een wandeling, sluit je op in de slaapkamer, trek je desnoods met een tijdschrift terug op het toilet. Zorg dat ‘me-time’ onderdeel wordt van je dagelijkse routine. Tussen 20.30 een 21.00 uur wordt mama niet gestoord!

Eet jezelf ontspannen

Een gekookt eitje of een handjevol rauwe ongezouten amandelen kun je gerust eten voordat je naar bed gaat. Ook een banaan voordat je naar bed gaat, helpt je ontspannen. Ook blauwe bessen, druiven en kersen werken ontspannend. Lekker!

Reageer op artikel:
Anti-stress tips voor (bijna) mama’s
Sluiten