Aquajoggen

Sporten is als je zwanger bent vaak redelijk zwaar. Want je zeult toch een flink aantal kilo's extra mee. Sporten in het water kan dan een goede optie zijn. Door de gewichtloosheid in het water, heb je van je bollende buik weinig last en ook je spieren en gewrichten worden weinig belast. Dus allemaal het water in om te gaan aquajoggen!

Aquajogging is al enige tijd geleden vanuit Amerika overgewaaid naar ons koude kikkerlandje. Zoals de naam aangeeft, is het eigenlijk gewoon joggen in het water. En het werd meteen ontzettend populair. Terwijl je het doet draag je ook als je zwanger bent een soort drijfriem, wet belt genoemd. Deze riem zorgt ervoor dat je je verticale houding behoudt ook belangrijk dat je hoofd boven water blijft. Aquajogging is geschikt voor iedereen, ongeacht leeftijd, zwemvaardigheid of conditie.

Weerstand van het water

Aquajoggen is een watertraining waarbij tegen de weerstand van het water wordt gewerkt. De basistrainingsvorm is lopen in diep water. Hierbij zweef je verticaal in het water en maak je verschillende soorten loopbewegingen. Het grote voordeel van aquajoggen is dat er geen schokbelasting optreedt, die wel optreedt bij gewoon lopen. Juist deze schokbelasting is verantwoordelijk voor overbelastingsverschijnselen en blessures. Daarnaast is de weerstand in het water hoger, waardoor je meer kracht moet zetten dan bij gewoon lopen. Dat betekent dat aquajoggen in feite een specifieke vorm van krachttraining is. Naast het lopen zijn er oefeningen voor specifieke spiergroepen. Er worden volop materialen gebruikt die de waterweerstand nog meer verhogen. Dit maakt het ideaal om de conditie te verbeteren. De gewrichten, spieren en pezen worden vrijwel niet belast. Met Aquajogging verbruik je bovendien 40% meer caloriën dan met gewoon joggen. Het rendement is drie keer zo hoog, terwijl de hartslag lager blijft. Blessures of spierpijn? Je hebt er met Aquajogging veel minder last van. En het geeft je een energiekick!

De voordelen in het kort:

  • Geen hinder van zwaartekracht.
  • De spieren worden niet overstressed, dus kans op een blessure is nihil.
  • Veilig! De spieren zijn in het water ârelaxed, waardoor zonder pijn gewerkt kan worden.
  • Tijdsbesparend: Door het wegvallen van de zwaartekracht, en de weerstand van het water, is er sprake van een continue mild spiergebruik. Hierdoor staat een half uur aquajoggen ongeveer gelijk aan vijftig minuten joggen op het land.
  • Een hoog calorie-verbruik

Je kunt aquajogging trouwens tot vlak voor de bevalling beoefenen. Na een normale bevalling kun je in overleg met je verloskundige uiteraard de sport na zes tot tien weken geleidelijk hervatten. De lessen worden in vrijwel ieder zwembad gegeven, informeer dus eens bij een zwembad bij jou in de buurt!

Reageer op artikel:
Aquajoggen
Sluiten