Redactie
Redactie Lifestyle 11 jun 2018

Baas in eigen brein!

Wie kent het niet? Dagen loop je te stressen,  nachtenlang lig je te piekeren  en uiteindelijk komt het allemaal vanzelf goed. Bespaar je deze onrust en leid je gedachten in goede banen. Zo draaf je niet door!

Je gedachten staan nooit stil en af en toe slaan ze echt helemaal op hol. Met piekeren, onrust en stress tot gevolg. En de hele dag dagdromen is ook niet bevorderlijk voor je functioneren. Leid je gedachten daarom in goede banen en creëer rust in je hoofd. Maar hoe pak je dat aan? Iedereen wil wel een piekervrij leven!

Geef je gedachten de ruimte

Als je ergens mee zit, stop het dan vooral niet weg. Als je niet aan je problemen denkt, betekent dat niet ze er niet zijn. Je slaapt slechter en gaat piekeren op de momenten waarop je concentratie juist ergens anders nodig is. Laat daarom die gedachten toch komen, maar plan ze!

Plan je piekermoment

Door je piekermomenten of juist je dagdromen te plannen, creëer je rust.  Het klinkt gek maar het werkt echt! Zo werkt het: Pak een  papiertje en schrijf je ‘hoofdgedachte’. Denk je aan meerdere dingen, schrijf die dan allemaal op andere papiertjes. Vouw deze dubbel en stop ze in je zak of achter in je agenda. Spreek met jezelf een tijd af wanneer je aan de dingen op het briefje mag denken, bijvoorbeeld vanavond om 8 uur. Bepaal voor jezelf ook een tijd. Bijvoorbeeld een half uurtje voor grote dingen en een kwartiertje voor kleinere zaken.

Nu even niet!

Je parkeert je gedachten als het ware op papier. Wees streng voor jezelf! Alleen op die tijden mag je je aan de zaken op het briefje denken. Laat de rest van de dag die gedachten los, zodat er ruimte komt voor andere dingen. Het geeft rust, omdat je weet dat je er over gaat denken, maar nu gewoon nog even niet.

Oefen jezelf

Natuurlijk gaat het niet vanzelf. Het duurt een tijdje voordat je helemaal de controle hebt over je gedachten. Oefen jezelf en houd dit stappenplan met tips bij de hand:

  • Luister naar je gedachten en verstop ze niet.
  • Schrijf ze op een briefje.
  • Plan de tijd wanneer je aan de dingen op het briefje mag denken.
  • Laat de gedachten de rest van de dag los.
  • Geniet van het moment waar in je leeft, heel simpel van het broodje dat je eet tijdens de lunch.
  • Negeer de gedachten als ze opborrelen tot de geplande tijd.
Reageer op artikel:
Baas in eigen brein!
Sluiten