7 tips: zo slaapt je baby de nacht door

7 tips: zo slaapt je baby de nacht door

Gebroken nachten horen er als mama van een baby nu eenmaal bij. Maar gelukkig kun je ervoor zorgen dat je baby sneller een normaal slaapritme vindt. Met onze tips slaapt jouw baby straks de hele nacht door!

Tip 1) Voer een slaapritueel in

Rond de zes à acht weken is je baby oud genoeg om een slaapritueel te herkennen. Begin daarom al vroeg met het invoeren van een ritueel voor het slapengaan. Een ritueel kan bijvoorbeeld bestaan uit: een boekje lezen, pyjama aandoen, een slaapliedje zingen en een kus. Door dezelfde volgorde van handelingen weet je baby dat het tijd is om te gaan slapen.

Tip 2) Introduceer een knuffel

Leg een knuffel, dekentje of speelgoedbeestje bij je baby in bed. Dit biedt rust en veiligheid. Bovendien leert je kind dit te associëren met bedtijd. Veel baby’s gaan rond de zevende maand zich echt hechten aan een knuffel. Dit betekent niet dat een knuffel of doekje voor die tijd geen zin heeft. Slaap een paar nachtjes met de knuffel zodat hij jouw geur krijgt, dit is lekker vertrouwd voor je baby.

Tip 3) Niet gelijk kijken

Probeer niet bij iedere kik gelijk naar je baby toe te gaan. Baby’s maken veel geluid in hun slaap en worden meerdere keren per nacht wakker. De kans is groot dat hij zichzelf weer in slaap sust. Blijft je baby huilen? Ga dan natuurlijk wel naar hem toe. Maar maak hem niet te enthousiast over je komst. Troost hem en ga weer naar bed. Anders ziet hij huilen als een manier om een gezellig nachtelijk onderonsje te creëren. Lees hier meer over het invoeren van slaaptraining »

Tip 4) Maak de kamer donker

Maak de slaapkamer van je kind ’s avonds donker en houdt het overdag licht. Op deze manier ontdekt je baby sneller het verschil tussen dag en nacht. Doe eventueel een nachtlampje aan. Het hoeft echt niet aardedonker te zijn, als het verschil tussen dag en nacht maar duidelijk is.

Mama en Zo tip: Een dag- en nachtritme is iets wat je baby moet leren. Bekijk hier tips bij het ontwikkelen van een 24 uurs ritme »

Tip 5) Houd het ’s nachts kort

Maak de nachtvoeding zo oninteressant mogelijk. Houd de lampen gedempt en praat zo min mogelijk tegen je baby. Speel vooral niet met hem, dan maak je hem actief. Door rustig te blijven is de kans groter dat je baby weer makkelijk in slaap valt. Moet je eruit om je baby te troosten? Ook dan geldt; maak er geen gezellig theekransje van. 

Tip 6) Zorg voor een goed slaapritme

Leg je baby op de juiste momenten in bed. Probeer op de eerst vermoeidheidssignalen te letten, zoals gapen, naar de oren grijpen, wrijven in de ogen of op de vingers sabbelen. Als je je baby te laat op bed legt, is het voor hem een stuk lastiger om in slaap te vallen. Ook is het belangrijk om te weten hoelang een baby ongeveer wakker kan zijn. Zo kun je beter inschatten of het weer tijd is om te gaan slapen. Wil je weten hoeveel slaap je baby nodig heeft en hoelang hij gemiddeld wakker is? Bekijk hier het slaapschema voor jouw baby »

Tip 7) Relax!

Adem in, adem uit... Hoe zwaar die gebroken nachten ook zijn, de uitdaging is om rustig te blijven. Als jij gestresst bent, is je baby dit ook. Je kunt niet alles onder controle houden en soms slapen baby's nu eenmaal niet door. Zorg goed voor jezelf en wissel met je partner de nachten af. Lees hier meer tips om uitgerust de dag door te komen »

Geschreven door: Redactie

Maak je keuze

Nederlands Vlaams ×

Welkom Vlaamse mama's!

Mamaenzo.nl heeft vanaf nu ook een Vlaams zusje.

Neem een kijkje op mamaenzo.be

Nee, bedankt. Ik blijf op mamaenzo.nl