Omega-3: belangrijk na je bevalling

Omega-3: belangrijk na je bevalling

Een gezond voedingspatroon is ook na je zwangerschap belangrijk. Goede (onverzadigde) vetten zijn onderdeel van een gezond voedingspatroon. Onverzadigde vetten leveren namelijk belangrijke voedingsstoffen zoals omega 3- vetzuren. Niet voor niets luidt het advies van de Gezondheidsraad om ook tijdens de borstvoedingsperiode minimaal twee keer per week vette vis te eten.

Om je omega-3 vetzuren ook tijdens de borstvoedingsperiode op peil te houden is krillolie een goede aanvulling!

Omega -3, wat is het ook alweer?

Je hebt vast wel eens van omega-3 gehoord, maar wat is het nu eigenlijk? De bekendste omega 3-vetzuren zijn ALA (alfa-linoleenzuur),  EPA en DHA. ALA is een plantaardig omega 3-vetzuur. EPA en DHA staan bekend als visvetzuren. Ons lichaam kan de vetzuren EPA en DHA in kleine hoeveelheden zelf aanmaken. Maar om dit aan te vullen is het belangrijk om óók tijdens de borstvoedingsperiode omega-3 te slikken.

Omega-3, waar is het goed voor?

De hersenen van je baby groeiden tijdens je zwangerschap al enorm hard. Maar ook nu je baby geboren is gaat de ontwikkeling van de hersenen razendsnel. Bij de ontwikkeling van de hersenen speelt het vetzuur DHA speelt een belangrijke rol. DHA is namelijk een belangrijke bouwsteen voor de hersenen – maar ook bij de ontwikkeling van het gezichtsvermogen van je baby.

Omega-3 en krill?

Krill zijn garnaalachtige zeediertjes die zich voeden met plankton en omega-3 rijke algen. Op die manier wordt krill rijk aan EPA en DHA. Grotere vissen voeden zich met krill en komen zo op hun beurt weer aan de visvetzuren.

Verschil vis- en krillolie

Hoewel krillolie rijk is aan omega-3 vetzuren, is het niet hetzelfde als visolie. De vetzuren komen in krillolie in een andere vorm voor dan in visolie. De vorm die voorkomt is krillolie vorm heeft de beste biologische beschikbaarheid. 

Omega-3 tijdens de borstvoeding 

Veel mensen vinden de geur en smaak van vis niet erg aantrekkelijk. Een omega-3 tabletje is dan ook niet heel aantrekkelijk om in te nemen. Krillolie barst van de omega-3 vetzuren maar geeft het geen oprispingen of vissmaak. Zo is krillolie een goed alternatief voor de echte visolie. De capsules krillolie zijn klein en makkelijk door te slikken. Zo krijg je easy peasy toch genoeg omega-3 vetzuren binnen.

De voordelen van krillolie tijdens de borstvoedingsperiode

  • Essentieel! Belangrijke aanvulling van omega-3 visvetzuren EPA en DHA op de voeding van jou en je baby
  • Prettig! licht verteerbaar, geen vissmaak en geen oprispingen
  • Duurzaam! MSC keurmerk: afkomstig van duurzame visserij

Lees meer over Krillolie op de site van Virtuoosmama>>

Maak je keuze

Nederlands Vlaams ×

Welkom Vlaamse mama's!

Mamaenzo.nl heeft vanaf nu ook een Vlaams zusje.

Neem een kijkje op mamaenzo.be

Nee, bedankt. Ik blijf op mamaenzo.nl