Merel Schut
Merel Schut Zwanger 2 nov 2020

Blauw voor jongens en roze voor meisjes: waarom eigenlijk?

Genderneutraal is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Toch zijn we nog gewend aan het stereoptype van blauw voor jongens en roze voor meisjes. Waar komt dit gebruik eigenlijk vandaan? Wij zochten het uit. Wist je bijvoorbeeld dat jongens vroeger juist roze babykleding droegen?

Witte babykleding: lekker genderneutraal

De Australische website Babyology vertelt waar dit stereotype vandaan komt. Tot aan de jaren veertig van deze eeuw werden alle baby’s in het wit gekleed. Of het nou een jongen of meisje was; een klein kindje werd aangeduid als baby en droeg tot een jaar of zes witte babykleding.

Voornamelijk omdat witte kleertjes in die tijd goed tegen veel zeep konden en omdat je wit makkelijk kunt bleken. Maar ook omdat ouders niet de behoefte hadden om te benadrukken of er een jongen of meisje in de kinderwagen lag. Eigenlijk is genderneutraal dus heel ouderwets.

Jongens roze, meisjes blauw

Halverwege de twintigste eeuw veranderde er wat. Elektriciteit en de opkomst van wasmachines maakten de weg vrij voor het dragen van andere kleuren dan wit. Het Amerikaans onderwijs- en onderzoeksinstituut The Smithsonian deed onderzoek naar de stereotypering van kleding bij meisjes en jongens.

In een publicatie uit 1918 over babykleding is te lezen dat het toen algemeen geaccepteerd was dat jongens roze kleding droegen. Meisjes kregen juist blauwe kleren. De reden: roze is een sterke en uitgesproken kleur. Blauw is delicater en sierlijker, dus passender voor meisjes. Dat zou je niet denken, he?

Kleur roze verdween in de jaren zestig

Tot halverwege de jaren tachtig bleef genderneutrale kleding populair, tot er een keerpunt kwam. Er verschenen roze en blauwe luiers in de winkel. Zwangere vrouwen konden rond die tijd een echo laten maken en prenatale screening deed de intrede. Zo wisten aanstaande ouders of er een meisje of jongen op komst was. Ouders gingen dus specifiek op zoek naar babykleding en spulletjes voor een zich aandienende zoon of dochter.

Kassa voor marketeers

Marketeers zagen hun kans schoon. Het was handig om de seksen een ‘eigen kleur’ te geven. Want wat als ouders eerst een meisje kregen en daarna jongen? Dan moesten ze voor de tweede alle babykleding en uitzet weer opnieuw kopen. Kassa! Voor jongens werd alles blauw en voor meisjes alles roze.

En kinderen zelf? Smithsonian magazine haalt in het rapport experts aan die beweren dat kinderen zich pas bewust van hun sekse zijn tussen drie en vier jaar. Pas als ze zes of zeven jaar zijn realiseren kinderen zich dat hun geslacht onveranderlijk is.

Lees ook:

Reageer op artikel:
Blauw voor jongens en roze voor meisjes: waarom eigenlijk?
Sluiten