Bedtijd: Wanneer je peuter pas rond middernacht ein-de-lijk gaat slapen – hoe pak je dat aan?

Denk je de fase te hebben gehad waarin je kleine baby niet wil slapen, heb je nu een peuter die zelf zijn bedtijd beslist. En dan ook nog bepaalt dat rond middernacht gaan slapen een goed idee is, terwijl je hem wel op een fatsoenlijke tijd in bed stopt.

Toch slaagt je kind erin om nog uren wakker te blijven en pas rond middernacht te gaan slapen. Eén troost: je bent niet de enige die deze nachtelijke strijd voert.

Peuters en bedtijden

Peuters zijn meesters in uitstellen, zo kunnen ze nog drie keer vragen naar een verhaaltje voor het slapengaan, nog één keer naar het potje willen, nog wat drinken, een laatste knuffel, noem maar op. Dat zorgt er natuurlijk allemaal voor dat je kind later naar bed gaat dan normaal.

Al dit treuzelen heeft een effect op je kind: het zal moeilijker voor hem worden om in slaap te vallen. We hebben allemaal – zowel kinderen als volwassenen – een natuurlijk tijdvenster om te gaan slapen, en ouders realiseren zich vaak niet dat dat bij kinderen eerder is.

De productie van ‘wakkere’ hormonen

Ons brein maakt namelijk van nature ’s nachts minder adrenaline en cortisol aan, en het slaaphormoon serotonine wordt verhoogd. Voor jonge kinderen gebeurt dat meestal rond 19:00 en 19:30. Maar als je kind zijn best doet om zijn slaapje uit te stellen, reageert hun brein door meer ‘wakkere’ hormonen te produceren. Aha! Dus daarom stuitert je kind nog: hij heeft het belangrijk tijdvenster gemist en is nu weer in de wakker-modus.

Toch houden sommige ouders er een andere theorie op na: hoe later het kind naar bed gaat, hoe later hij in de ochtend wakker zal worden. Als het voor jou (en je gezin) werkt, top! Houd er wel rekening mee dat de diepste slaap vóór middernacht plaatsvindt, en die slaap wordt steeds lichter als het ochtend wordt. Het kan dus zijn dat de slaapkwaliteit van je kind dan wel wat minder is, en dat kan ook weer gevolgen hebben.

Je kind op tijd naar bed?

Er zijn een aantal manieren die ervoor kunnen zorgen dat je kind op tijd slaapt:

Wees duidelijk

Vertel aan je kind wat hij kan verwachten, kinderen houden namelijk van voorspelbaarheid. Als je kind bekend is met zijn routine vlak voor zijn bedtijd, raakt hij automatisch al in slaapstand. Leg ook het belang van genoeg slapen uit aan je kind. Nadat je kind in bad is geweest en zijn pyjama aan heeft, kun je bijvoorbeeld vertellen dat je nog twee verhaaltjes gaat voorlezen, en dat het dan tijd is om te gaan slapen.

Geen elektronica

Het licht van tablets, telefoons en andere schermen bootsen zonlicht naar, waardoor cortisol geproduceerd wordt in de hersenen en je kind wakker zal blijven. Zet de televisie in ieder geval een uur voor bedtijd uit en laat je kind niet meer op de tablet of telefoon spelen. Dat zal het in slaap komen makkelijker maken.

Creëer een rustige omgeving

Voor een optimale nachtrust is het fijn als de slaapkamer van je kleine zo donker mogelijk is. Het moet er ook niet te warm zijn. Een tip: sla slaapliedjes over. Slaapliedjes kunnen kinderen wakker houden omdat het brein van de kinderen onbewust luistert en zoekt naar ritmes. Heeft je peuter een rustgevend geluid nodig? Misschien is white noise een optie.

Sla middagdutjes niet over

Ben je bang dat je kind niet meer moe is, omdat hij middagdutjes heeft gedaan? Nope, kleine kinderen hebben overdag nog steeds negentig minuten tot twee uur rust nodig. Sla deze dutjes dan ook niet over.

Wees consistent

Als je eenmaal hebt besloten dat het bedtijd is voor je kind, houd je er dan ook aan. Als je kind een avond ineens later naar bed mag, zal hij het de volgende avond ook weer proberen. Hij zal de grenzen opzoeken, geloof ons.

Meer lezen over slaap-problematiek bij kinderen?

Reageer op artikel:
Bedtijd: Wanneer je peuter pas rond middernacht ein-de-lijk gaat slapen – hoe pak je dat aan?
Sluiten