Bekkenbodem- en buikspieren

Redactie 6 jun 2018 Beauty

Een zwangerschap is heftig voor je lichaam. Vooral je bekkenbodem- en buikspieren krijgen veel te verduren. Na je bevalling is het dan ook goed om rustig met bekkenbodemoefeningen te beginnen om je spieren weer sterker te maken. 

Bekkenbodemoefeningen zorgen ervoor dat je spieren weer sterker worden, waardoor je blaasproblemen na de bevalling kunt voorkomen. Zo wordt bijvoorbeeld verzakking van de baarmoeder voorkomen. De oefeningen zorgen ook voor een goede bloedsomloop en je hechtingen genezen beter. Vraag aan je verloskundige of kraamverzorgster welke oefeningen je mag doen. Vooral na een keizersnede of als je veel hechtingen hebt, zul je rustig aan moeten doen. 

Tip: Na je bevalling heb je tijd nodig om te ontzwangeren. Welke ontzwangerkwaaltjes kom je tegen?     

Zo train je je bekkenbodemspieren

Je kunt je bekkenbodemspieren overal trainen. De oefeningen kosten nauwelijks tijd! Het gaat er om dat je de spier aanspant alsof je je plas moet ophouden. Dat kun je doen door te zitten of liggen. Je spant de bekkenbodemspieren 5 tot 10 seconden aan en duwt ze in fases iets omhoog. Houd ze telkens even vast. De eerste keer span je ze licht aan en daarna verhoog je de spanning. Tenslotte is het de bedoeling dat je je spieren daarna weer even laat ontspannen. Begin met twee keer per dag en bouw het langzaam op naar bijvoorbeeld vijf keer per dag. 

Reageer op artikel:
Bekkenbodem- en buikspieren
Sluiten