Redactie
Redactie Gezondheid 6 jun 2018

Bekkenpijn: 10 tips voor mama’s (to be)

Ik heb inmiddels ruim twee jaar last van bekkenpijn ten gevolge van mijn eerste zwangerschap. In het begin had ik geen idee wat me overkwam en daardoor ben ik lange tijd doorgelopen met mijn klachten met overbelasting tot gevolg. Vandaag geef ik 10 tips die ik zelf graag had gekregen toen ik last kreeg van bekkenpijn. Ik hoop dat ik andere moeders enigszins kan helpen.

1. Neem je klachten serieus

Als je pijn voelt in je rug en bekken, neem je klachten dan serieus. Blijf niet doorlopen maar ga op zoek naar bijvoorbeeld een bekkenfysiotherapeut en laat je behandelen. En mocht de behandeling je niets opleveren of voel je je niet serieus genomen, ga dan naar een andere behandelaar toe.

2. Acceptatie

Ook is het belangrijk om te accepteren dat je last hebt van bekkenpijn en dat je daardoor aanpassingen moet maken in je leven. Natuurlijk is dit een proces dat veel tijd kost, maar hoe eerder je ermee begint hoe gunstiger dit zal zijn voor je uiteindelijke herstel.

3. Bekkenfysiotherapie

Een goede eerste stap in de behandeling van bekkenpijn is bekkenfysiotherapie. In de Bekkenbodem App van het Profunduminstituut kan je vinden welke therapeut er bij jou in de buurt werkzaam is.

4. Bekken ontlasten

Het is heel belangrijk om regelmatig te gaan liggen omdat dit de enige manier is om het bekken te ontlasten. Ga bijvoorbeeld op je zij liggen met een kussen tussen je knieën. Overleg met je behandelaar hoe vaak en hoe lang jij moet liggen gedurende een dag.

5. Geen paniek!

Raak niet in paniek. Je hebt misschien de ergste verhalen gehoord over rug- en bekkenpijn in de zwangerschap, maar gelukkig herstelt het grootste deel van de vrouwen vrij vlot na de bevalling van deze klachten.

6. Ups en downs 

Helaas gaan klachten van je rug en bekken gepaard met ups en downs. Je gaat drie stappen vooruit en daarna weer twee terug. Zolang je per maand enige vorm van vooruitgang ziet gaat het de goede kant op.

7. Bewegen en ontspannen

Blijf beweging en ontspanning afwisselen. Ontspanning zorgt ervoor dat je lichaam tot rust komt en beweging zorgt ervoor dat je spieren niet lui worden.

8. Vraag om hulp!

Zoek niet alleen hulp in de vorm van behandeling, maar vraag ook hulp aan mensen in je omgeving. Denk bijvoorbeeld aan iemand die kan stofzuigen, op je kindje kan passen of eten wil koken. Op die manier word jij even ontlast en dat is alleen maar gunstig voor je herstel.

9. Geef je grenzen aan

Het is belangrijk dat je voor jezelf opkomt en goed naar je lichaam luistert. Communiceer met je partner, familie, vrienden en anderen uit je omgeving over jouw nieuwe leven met nieuwe grenzen. Hoe duidelijker je hierin bent, hoe eerder jouw omgeving hier aan gewend zal raken.

10. Geniet!

Het is een enorm cliché, maar probeer te genieten van alle dingen die je wél kunt. Ook al zijn ze nog zo klein. Je leeft nu. Vandaag. In het hier en nu. Geniet van dat eerste lachje. Een knuffel van je kindje. Van de zonnestralen op je huid. Of een mooi liedje op de radio. Soms helpt het om aan het einde van iedere dag alle positieve dingen van die dag op een briefje te schrijven.

Tot slot wil ik benadrukken dat deze adviezen heel persoonlijk zijn en dat voor iedereen weer wat anders prettig kan zijn.

Meer blogs kun je lezen op www.mammatien.nl

Reageer op artikel:
Bekkenpijn: 10 tips voor mama’s (to be)
Sluiten