Sherita Jager
Sherita Jager | LinkedIn Peuter 19 nov 2019

Zo komt jouw peuter aan de dagelijkse beweegnorm (want op de crèche lukt dat niet altijd)

Uit onderzoek blijkt dat peuters op de opvang niet aan de beweegnorm komen. Hoe zorg je ervoor dat jouw peuter daar wél aan komt?

Beweegnorm voor peuters

Internationaal is de beweegnorm voor peuters vastgesteld op minimaal twee uur actief en één uur intensief bewegen per dag. De onderzochte peuters op de kinderdagverblijven bewogen nog geen 50% van deze norm.

Dit kun jij eraan doen om ervoor te zorgen dat het jouw peuter wél lukt om voldoende te bewegen op een dag.

Drie uur per dag actief bewegen

Studenten van de Haagse Hogeschool onderzochten vier kinderdagverblijven. Uit metingen met beweegsensoren bleek dat de activiteiten die peuters uitvoeren minimaal zijn. Zelfs tijdens het buitenspelen bewogen de kinderen niet genoeg. Door middel van sensoren op het lichaam konden de studenten de bewegingen meten.

Internationale richtlijnen van de World Health Organisation, de WHO, raden aan om peuters drie uur per dag te laten bewegen: twee uur actief en één uur intensief.

Geen Nederlandse richtlijnen voor peuters

De Nederlandse gezondheidsraad heeft beweegrichtlijnen voor kinderen van vier tot achttien jaar, maar over baby’s en peuters zegt de richtlijn niets. Dit omdat er niet genoeg onderzoek naar is gedaan.

Voor genoeg beweging voor kinderen vanaf vier jaar hanteert de Gezondheidsraad de volgende richtlijn: minimaal één uur per dag matig-intensief bewegen en drie keer per week spier- en botversterkende activiteiten doen. Spierversterkende activiteiten kan rennen, springen of een sport beoefenen zijn. Botversterkende activiteiten zijn activiteiten waarbij het lichaam met z’n eigen gewicht wordt belast. Denk aan springen, wandelen of traplopen.

Zo komt jouw peuter wel aan de norm

Onder andere het Kenniscentrum Sport zet zich in om een beweegrichtlijn te ontwikkelen voor kinderen van nul tot vier jaar. Met deze makkelijk toepasbare tips, komt jouw peuter sneller aan de norm:

  • Organiseer een voetbalwedstrijd in de buurt. Neem het niet te nauw met de regels, en beweeg vooral!
  • Ga naar een speeltuin, het park, de kinderboerderij of een indoor-activiteitencentrum zoals Chimpy Champ.
  • Ga naar het bos en volg speciale routes waar je extra veel kunt klauteren. Meestal zijn dit plekjes voor volwassenen waar ze kunnen sporten, maar ook kinderen kunnen genieten van ‘sportschoolactiviteiten’.
  • Bezoek natuurspeeltuinen waar ze vrij kunnen klimmen, klauteren en spetteren in het water.
  • Maak er een challenge van. Hoeveel stappen zetten jullie normaal? Probeer 1000 stappen meer te zetten door een omweg te kiezen, of door een rondje door het park te lopen.
  • Organiseer een speurtocht
  • Laat de hond van de buren uit
  • Ga naar het zwembad
  • Tover je woonkamer om tot een disco
  • Breng een bezoekje aan een plek met een beweegvloer met educatieve spellen
  • Loop, fiets of ren naar de winkel, en loop een extra rondje door de schappen
  • Zoek een leuke sport uit voor jouw kind. Weet je niet wat leuk is voor jouw kind? Kijk eens op de website van SportKeuzeAdvies voor alle opties en advies
  • Vraag je je af of jij wel aan de norm komt? Doe de test voor kinderen van 4 tot 11 jaar oud.

    Reageer op artikel:
    Zo komt jouw peuter aan de dagelijkse beweegnorm (want op de crèche lukt dat niet altijd)
    Sluiten