Redactie
Redactie Gezondheid 6 jun 2018

8 Tips: boost het immuunsysteem van je kind

In de herfst en de winter kan je immuunsysteem wel een extra boost gebruiken. Wat helpt, naast vers fruit & groenten, nog meer? Hoe blijft je kind gezond?

Zo geef je het immuunsysteem van je kind (en jezelf) een boost.

Tip 1: Fruit

Fruit geeft het immuunsysteem van je kind en van jezelf een echte boost. Fruit bevat veel antioxidanten, die ervoor zorgen dat vrije radicalen worden opgeruimd, die het immuunsysteem verzwakken. Voor een sterk immuunsysteem heb je dus voldoende antioxidanten nodig. Fruit waar veel antioxidanten inzitten, zijn bosbessen, bramen, aardbeien, frambozen, pruimen, sinaasappels, rode druiven en kersen. Zorg er dus voor dat dit fruit onderdeel is van het dagelijkse eetpartoon van je kind.  Maak een smoothie voor een extra power boost.

Tip: Ontdek ook de kracht van kruidenthee om je weerstand een boost te geven! Alles over de kracht van kruidenthee »

Tip 2: Groenten

Kinderen vinden fruit vaak nog wel lekker om te eten, maar groenten eten (en dan vooral gevarieerd) is vaak toch een stuk lastiger. Toch zit er veel vitamine C, een belangrijke weerstandvitamine, in groenten. Haalt je kind z’n neus op voor groenten? Laat dan in ieder geval zien dat jij geniet van groenten. Zorg ook voor een gezond dipsausje waar je kind zijn groenten in kan dopen of verwerk groente in een lekkere smoothie of soep.

Tip 3: Eet yoghurt

Ook het eten van een bakje magere yoghurt is een goede manier om je weerstand te verhogen. In yoghurt zitten goede bacteriën, die je natuurlijke weerstand een handje helpen.

Tip: Maak iedere dag een schaaltje yoghurt met vers fruit klaar voor je kind. Zo vang je twee vliegen in één klap.

Tip 4: Belangrijk! Vitamine D           

Vitamine D is de belangrijkste vitamine die zorgt voor een goede weerstand. Een klein gebrek hieraan maakt jou en je kind al vatbaar voor ziekte. Vitamine D krijg je binnen via vette vis, halvarine en margarine, maar vooral door zonlicht. Ook al is het in de winter kouder, trek er toch op uit. Ga lekker een stuk fietsen en laat je kind voldoende buitenspelen. Van in een boom klimmen, een rondje rennen of hutten bouwen heeft nog nooit iemand griep gekregen.

Tip 5: Genoeg drinken

Voldoende water drinken, zorgt er ook voor dat je immuunsysteem in een goede conditie blijft. Het voorkomt ook uitdroging van je slijmvliezen en die zijn weer belangrijk om virussen te weerstaan. Dus zorg er ook vooral voor dat je kind genoeg drinkt op een dag. Zo blijven jij en je kind gezond!

Tip 6: Handen wassen

Het is goed om je kind te leren zijn handen regelmatig te wassen. Door de handen te wassen krijgen virussen en bacteriën krijgen minder kans om zich te verspreiden. 

Tip 7: Suikervrij

Uit onderzoek is gebleken dat suiker een negatief effect heeft op het immuunsysteem. Bovendien zitten er in suiker nul voedingsstoffen. Wanneer je kind suiker tot zich neemt, heeft zijn lichaam zelfs andere voedingsstoffen en mineralen nodig om de suiker te verwerken. Ook zorgt suiker ervoor dat de witte bloedcellen (die je lichaam nodig heeft om zich tegen indringers te verdedigen) minder goed hun taken kunnen uitvoeren.

Tip 8: Nachtrust

Het lijkt misschien een inkoppertje, maar toch is het goed om nog even te benadrukken hoe gezond een goede nachtrust voor je kind is. Breng je kind op tijd naar bed en laat hem bij voorkeur slapen in een koele en donker kamer.

Tip! Weten hoeveel slaap je kind nodig heeft? Raadpleeg ons slaapschema voor meer informatie.

Reageer op artikel:
8 Tips: boost het immuunsysteem van je kind
Sluiten