Redactie
Redactie Mama 1 apr 2020

Geef je borstvoeding? Alle handige eet (en drink) weetjes op een rij

Er zijn geen harde regels over wat je wel of niet mag eten als je borstvoeding geeft. Wel zijn er richtlijnen waar je je aan kunt houden om jezelf en je baby’s voeding zo gezond mogelijk te maken. Wij zetten de do’s en don’ts voor je op een rij.

Do’s borstvoeding:

Wat is belangrijk om op te letten qua voeding wanneer je borstvoeding geeft? Wat kan je beter laten staan en wat zou je juist wel moeten eten en drinken?

Genoeg drinken

Door borstvoeding te geven verlies je veel vocht, drink daarom minstens twee liter per dag. Het gaat dan niet alleen om water, thee, frisdrank en sap is natuurlijk ook vocht. Tip: Drink na elke voeding een glas water. Zo vul je gelijk je vochtgehalte aan.

Vitamines slikken

Het is belangrijk voor jou en je baby om genoeg vitamine D binnen te krijgen als je borstvoeding geeft. Slik daarom zelf dagelijks 10 microgram.

Extra calorieën eten

Je lichaam moet hard werken om melk te produceren. Daarom adviseert het Voedingscentrum om, zolang je zwanger bent of borstvoeding geeft, elke dag ongeveer twee bruine boterhammen per dag extra te eten.

Gezond en gevarieerd eten

Het klinkt logisch, maar gezond en gevarieerd eten is heel belangrijk. De smaak van je moedermelk verandert door wat je eet. Je baby leert daardoor wennen aan smaken, dus waarom zou je niet gelijk beginnen met gezonde keuzes voor hem te maken?

Don’ts borstvoeding:

En wat kan je juist beter laten staan wanneer je borstvoeding geeft?

Cafeïne

Teveel cafeïne kan je baby onrustig maken en hem wakker houden. Drink daarom niet meer dan twee tot drie kopjes koffie per dag. Let ook op met cola en thee en minder zodra je merkt dat je baby er last van heeft.

Alcohol

Het is niet verstandig om alcohol te drinken, want de schadelijke stoffen komen via je voeding bij je baby terecht. Kun je de verleiding niet weerstaan? Houd het dan bij maximaal twee glazen per week. Als je na een drankje drie uur wacht met de volgende voeding, dan is de meeste alcohol uit je bloed.

Roken

De schadelijke stoffen uit tabak, zoals nicotine komen via de borstvoeding bij je baby terecht. Daarnaast produceer je minder melk als je rookt en hebben kinderen van rokende moeder vaker huilbuien en darmkrampen.

Vette vis

Er wordt je zeker aangeraden om één keer per week vette vis te eten, maar niet meer dan twee porties per week. In vette vis en roofvis (zoals tonijn en zwaardvis) zitten namelijk schadelijke dioxines. Eet dus niet teveel vette vis en liever helemaal geen roofvis als je borstvoeding geeft.

Diëten

Op een zwaar dieet gaan is geen goed idee. Je lichaam heeft de voedingsstoffen nodig om moedermelk te produceren. Je kunt wel lichte oefeningen doen om strakker te worden. Pluspunt: door borstvoeding te geven, verlies je vaak al wat kilo’s.

Meer lezen over (borst)voeding?

Reageer op artikel:
Geef je borstvoeding? Alle handige eet (en drink) weetjes op een rij
Sluiten