Lifestyle 7 jun 2018 Redactie

De kracht van de powernap

Slapen is niet alleen heerlijk, maar ook nodig. Je lichaam komt tot rust en je hersenen verwerken alle prikkels van de dag. Helaas heb je als moeder vaak slapeloze nachten. Gelukkig is er de powernap! Hierdoor blijf je op de been en hang je ’s avonds niet als een vaatdoek op de bank.

Slaapgebrek

Slapen doet iedereen anders. De één wordt wakker aan het voeteneind, de ander ligt erbij alsof het tijd is voor een fotoshoot. Hoe we slapen is voor iedereen verschillend. Wat we gemeen hebben, is vooral te weinig slapen. Drukke baan, een gevuld sociaal leven, kleine kinderen, het liefst alles gecombineerd. Hierdoor slapen we gemiddeld maar zo’n 6 uur per dag en dan heb je nog geluk.

Wondermiddel

In plaats van de dipjes overdag te lijf te gaan met sloten koffie en om 4 uur Cup a Soup is de powernap het wondermiddel. Het fenomeen is niets anders dan een erg efficiënt dutje overdag, waardoor je je weer als herboren voelt.

Dipmoment

Twee keer per 24 uur krijgen de meeste mensen namelijk sterk de neiging om te slapen. ’s Nachts vindt de grootste slaapaanval plaats van elf uur ’s avonds tot drie uur ’s nachts. Overdag komt de aanval vaak tussen twee en vier uur. Met de powernap ben je de aanval voor en schakel je het dipmoment uit. Sommige bedrijven in de Verenigde Staten zweren bij een ‘krachtslaap’ tussen de middag. Iedereen kan er na zijn dutje weer fris tegen aan en je bent er de rest van de dag weer helemaal bij.

Powernap

Een powernap moet niet langer duren dan een half uur. Meestal is een kwartier voldoende. Als je langer slaapt, beland je in een diepe slaap. Wakker worden is dan zeker niet fijn. Je voelt je duf en waarschijnlijk ben je zo chagrijnig als wat. Een kookwekker naast de bank is dus geen overbodige luxe.

Hoe?

Het vraagt overigens wel wat organisatietalent om tijd te maken voor een powernap. Niet dat het ons vrouwen schort aan organisatietalent, maar toch.

  • Zorg voor een rustige kamer met weinig afleiding, 
  • Zorg voor een goed bed, koele temperatuur, voldoende zuurstof en weinig licht. 
  • Doe oordopjes in je oren en een slaapmasker voor je ogen.

Waar?

Gillende kinderen en een luide televisie kunnen er zomaar voor zorgen dat je powernap finaal mislukt. Zorg er daarom voor dat je partner even een kwartiertje met een schuin oog naar de kinderen kijkt. Of doe een powernap als je baby ook in diepe rust is. Veel bedrijven hebben tegenwoordig ook een stilte kamer waar je je even een kwartiertje kunt terugtrekken. En als powernappen in Nederland net zo’n trend wordt als in Amerika, hebben we over een tijdje zelfs slaapcabines op kantoor.

Perfecte powernap

Een perfecte powernap krijg je als je een kop koffie drinkt voordat je een kwartier gaat liggen. Na vijftien minuten is de koffie door je systeem gegaan en doet het zijn werk. Toch is voor iedereen de perfecte powernap anders. Al slapend moet je voor jezelf de beste manier uitvogelen. Wat is bijvoorbeeld het beste tijdstip en welke manier? Wie dit turbo-uiltje uiteindelijk onder de knie heeft, kan er ’s avonds weer tegen aan. Of kan gewoon lekker een filmpje kijken op de bank zonder in slaap te vallen. Ook wel eens fijn.

Ontvang de best gelezen artikelen in je inbox

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang de beste artikelen over de zwangerschap, bevalling en de verzorging van de baby in je mailbox.

Reageer op artikel:
De kracht van de powernap
Sluiten