Van babyvet naar té vet

Van babyvet naar té vet

Vertederend hoor; zo'n lieve mollige baby. Maar waar het ene kindje dat laagje babyvet van zich afschudt rond de eerste verjaardag, hebben andere kinderen beduidend meer moeite om van dat puppyvet af te komen. In Nederland is maar liefst één op de acht kinderen te zwaar. In Europa is dit zelfs één op vier! Wanneer is babyvet niet schattig meer, maar gewoon té vet?

Het aantal kinderen met overgewicht is in de afgelopen twintig jaar verdubbeld. En naar verwachting zal dit de komende jaren alleen nog maar toenemen. Verontrustende cijfers, want er kleven behoorlijk wat gezondheidsrisico’s aan overgewicht. Volgens de medici zijn de te zware kinderen van vandaag de hartpatiënten en diabeten van morgen! Een kind met overgewicht heeft namelijk een grotere kans op overgewicht op volwassen leeftijd.

Belemmeringen

Een kind met overgewicht kan allerlei lichamelijke klachten krijgen. Klachten aan de gewrichten, in de knieën, de rug en de benen. Maar ook kortademigheid, hoofdpijn en slaapstoornissen komen voor. Daardoor kunnen ze bijvoorbeeld niet goed meedoen met de gymles. Naast lichamelijke kunnen ook psychische problemen het gevolg zijn van overgewicht. Kinderen met overgewicht worden vaak vreselijk gepest met hun volle lijf. Hierdoor worden ze onzeker, krijgen ze gebrek aan zelfvertrouwen en worden soms zelfs depressief.

Oorzaak

De kans op overgewicht bij kinderen is iets groter wanneer een of beide ouders kampen met overgewicht. Naast de eventueel erfelijke factor zijn ouders ook sterk van invloed op het eetgedrag van hun kind. Daarnaast speelt de mate van bewegen een zeer belangrijke rol in het overgewicht. Er zijn kinderen die niet eens teveel eten, maar voornamelijk te weinig bewegen. Twintig jaar geleden speelden kinderen vooral buiten, lekker rennen, ravotten, boompje klimmen en rolschaatsen. Tegenwoordig zijn ze al vroeg bekend met computerspelletjes en staat de tv de hele dag aan. Aan kinderprogramma’s immers geen gebrek. Sommige kinderen komen nog maar zelden buiten.

Rustige baby’s

Soms vertellen ouders met een kind met overgewicht dat het kind als baby al minder beweeglijk was. Het was tevreden en rustig, het dronk vaak sneller, langer en nam minder rustpauzes tijdens het drinken. Bovendien schijnt het nu dat borstgevoede kinderen minder kans op overgewicht hebben dan kinderen die met flesvoeding worden grootgebracht.

Advies

Als jij het vermoeden hebt dat jouw kind kampt met overgewicht kun je bij het consultatiebureau of de schoolarts informatie vragen. De lengte en gewicht van jouw kind worden gemeten en dan wordt er bepaald of het gewicht bij de lengte van het kind past. Is het kind mollig, is het zwaar gebouwd, heeft het zware botten of is er toch sprake van overgewicht?

Normale gewichtstoename

Peiker niet teveel! Je kunt het gewicht en de lengtegroei van je kindje bijhouden met een gewichtscurve en een groeigrafiek. Wanneer er sprake is van een normale gewichtstoename en een geleidelijke lengtegroei, is er waarschijnlijk niets om je zorgen om te maken. Je kind mag zo’n drie tot vier kilo boven het gemiddelde zitten. Wanneer jouw kind meer dan de helft zwaarder is dan het gemiddelde kind, rekening houdend met zijn leeftijd, lengte en geslacht, is het kind daadwerkelijk te zwaar.

Plan van aanpak

Goed voorbeeld doet goed volgen!! Jouw eigen voedings- en bewegingspatroon vormen de basis van dat van jouw kind. Zorg voor regelmaat, dus drie maaltijden per dag op vaste tijden en twee à drie (gezonde) tussendoortjes. Bewegen is een absolute noodzaak! Ga naar de speeltuin, samen dansen, fietsen naar de kinderboerderij, touwtje springen. Kortom: als het maar leuk is voor je kind. Steun en stimuleer je kind: breng het met de fiets naar school in plaats van met de auto. Geef gezonde voeding: verse groente en fruit, stukje vlees of vis, bruin volkoren brood en zuivel. En beperk de tussendoortjes. Geef bijvoorbeeld een bakje popcorn, stukje fruit, rijstcracker of soepstengel in plaats van een grote candybar of zak chips.

Voedingsadvies voor kinderen van vier tot twaalf jaar

  • Brood – 3-5 boterhammen
  • Aardappelen, rijst, pasta – 1-4 stuk(s), circa 50-200 gram
  • Groente – 2-3 opscheplepels
  • Fruit – 1-2 stuk(s)
  • Melk/ melkproducten – 2-3 bekers (450 milliliter)
  • Kaas – 0,5 – 1 plak
  • Vlees, kip, vis, ei of vleesvervangers – 65-100 gram (rauw)
  • Vleeswaren – 0,5 – 1 plak
  • Boter/halvarine op brood – 5 gram per boterham
  • Boter/ margarine voor bereiding – 15 gram
  • Vocht ( inclusief melk) – 1,5 liter

Uiteraard kunnen de hoeveelheden met een diëtiste worden aangepast aan de behoefte van het individuele kind.

Geschreven door: Redactie

Maak je keuze

Nederlands Vlaams ×

Welkom Vlaamse mama's!

Mamaenzo.nl heeft vanaf nu ook een Vlaams zusje.

Neem een kijkje op mamaenzo.be

Nee, bedankt. Ik blijf op mamaenzo.nl