Zwangerschapscursussen

Zwangerschapsgymnastiek, zwangerschapsyoga, zwangerschapszwemmen… Wat houdt dat nu eigenlijk allemaal in? En welke cursus past bij jou?

Vrijwel alle zwangerschapscursussen besteden niet alleen aandacht aan het lichamelijke aspect van je zwangerschap, maar ook hoe je ervoor zorgt dat je lichaam gezond en sterk blijkt met een groeiende buik. Ook word je voorbereidt op de naderende bevalling. Bovendien is contact met andere zwangere vrouwen, of dat nu in de wachtkamer of tijdens een groepsles is, natuurlijk altijd gezellig. De meeste cursussen beginnen rond de 24e week van de zwangerschap, maar het is verstandig om je op tijd in te schrijven.

Caesartherapie

Caesartherapie, ook wel Cesartherapie genoemd, is vooral een houdings- en oefentherapie. Het is ontwikkeld om ondanks je dikke buik een optimale houding en een goede manier van bewegen te vinden. Zo voorkom je zoveel mogelijk klachten. Deze cursus volg je alleen en dat doe je vanaf de vierde maand van de zwangerschap.

Mensendieck

Doel van Mensendieck-therapie is verandering van je houding en beweging tijdens de zwangerschap. Zo kunnen bepaald zwangerschapskwalen worden voorkomen. Ook leer je de weeën op te vangen door middel van ademhalingsoefeningen. Een cursus bestaat uit zo'n tien lessen, die je samen met je partner volgt. Je begint met Mensendieck-therapie rond de 26e week van je zwangerschap.

Samen Bevallen

Het doel van een cursus Samen Bevallen is jullie samen zo ver voor te bereiden op de bevalling dat deze zo natuurlijk mogelijk verloopt, zonder onnodige angst, spanning of pijn. Je zult je na deze cursus een stuk zelfverzekerder voelen tijdens de bevalling. Je begint met deze cursus tussen de 24e en de 28e week. De cursus omvat zo' n tien lessen van twee uur.

Psychoprofylaxe

Met psychoprofylaxe leer je samen met je partner positieve invloed uit te oefenen op de bevalling. Als je deze cursus hebt gevolgd, weet je als het zover is allebei wat er gebeurt met je lichaam en dat zal een hoop angst en pijn bij de bevalling voorkomen. Je begint vanaf de 25e week van de zwangerschap. Jullie volgen zo'n acht lessen van twee uur.

Zwangerschapsgymnastiek

Bij zwangerschapsgymnastiek leer je ademhalings- en ontspanningstechnieken. Ook krijg je oefeningen die helpen de spieren te versterken die het meest belast worden tijdens de zwangerschap en de bevalling. Deze cursus kun je samen met je partner volgen. Je begint hiermee in de zesde maand van de zwangerschap. Zo'n cursus bestaat uit tien lessen van een uur.

Zwangerschapsyoga

Met zwangerschapsyoga help je je lichaam soepel en ontvankelijk te maken. Je leert omgaan met pijn, naar je lichaam luisteren en erop te vertrouwen. Je start met deze cursus vanaf de vierde maand van de zwangerschap en dat kan samen met je partner. Met deze cursus kun je doorgaan tot de bevalling.

Zwangerschapszwemmen

Zwemmen tijdens je zwangerschap zorgt voor spierversterking en een beter uithoudingsvermogen. Het warme water, dat lekker op temperatuur wordt gebracht, werkt ontspannend op je zwangere lijf. Deze cursus volg je zonder partner. Vanaf het begin tot het einde van de zwangerschap kun je deze cursus volgen, natuurlijk afhankelijk van op welke tijden het dichtstbijzijnde zwembad bij jou in de buurt deze lessen geeft.

Reageer op artikel:
Zwangerschapscursussen
Sluiten