Redactie
Redactie Kleuter 7 jun 2018

Een voedzaam eetpatroon voor je kind

Omdat je kind volop in de groei is, is het van belang dat hij de juiste voeding eet. Zorg ervoor dat je kind een voedzaam ontbijt eet aan het begin van de dag en een gezonde lunch mee neemt naar school. Natuurlijk is het ook belangrijk dat hij de dag afsluit met een voedzame avondmaaltijd. Maar hoe ziet zo’n voedzaam eetpatroon er eigenlijk uit?

Het ontbijt

De dag begint goed met rustig en voedzaam ontbijten. Tijdens het ontbijt krijgt je kind vitaminen en mineralen binnen, en de nodige energie voor op school. Goede producten voor een voedzaam ontbijt zijn volkorenbrood, muesli, havermout, Brinta en fruit. Deze zijn rijk aan vezels en brengen de spijsvertering op gang.

Volgens het Voedingscentrum hebben kinderen tot tien jaar genoeg aan één tot twee sneetjes brood of 40 gram ontbijtgranen. Voor oudere kinderen is twee tot drie sneetjes brood voldoende of 60 gram ontbijtgranen. Meng de ontbijtgranen met 100 tot 200 milliliter melk of yoghurt. Let op, dit zijn richtlijnen. Het kan zijn dat jouw kind meer of minder nodig heeft.

De lunch

Wanneer je kind op school zit, heb je geen toezicht op wat hij eet. Maak daarom een gezonde lunch voor hem klaar die hij mee kan nemen. Ook de lunch is belangrijk vanwege de energie en voedingsstoffen. Geef volkorenbrood en een stuk fruit of wat rauwkost als snacktomaatjes, komkommer of wortels mee naar school.

Tussendoortjes

Geef je kind niet meer dan vier tussendoortjes per dag en geef hem zo veel mogelijk gezonde tussendoortjes. Zoals fruit en groente. Ook een handje noten, een volkorenbiscuitje, een plak ontbijtkoek, een rijstwafel of een soepstengel zijn goede tussendoortjes. Lees ook het artikel '5 tips voor snoepkonten' »

Het avondeten

Een groot deel van de voedingsstoffen die je kind binnenkrijgt op een dag, krijgt hij tijdens het avondeten. Volgens het Voedingscentrum bevat een gezonde avondmaaltijd aardappelen, rijst of pasta, met groente en een stukje vlees, vis of vleesvervanger. Kies het liefst voor zilvervliesrijst, volkorenpasta en magere vleessoorten. Probeer ook twee keer per week vis te eten, waarvan één keer vette vis. Geef je kind bij de maaltijd ongeveer 150 gram groente per dag. Appelmoes en stoofpeertjes zijn geen goede groentevervangers.  

Tip: Bekijk hier hoe je een gezonde levensstijl stimuleert »

Reageer op artikel:
Een voedzaam eetpatroon voor je kind
Sluiten