De zwaarste periode van de zwangerschap? Met deze 8 tips overleef jij het eerste trimester

Yes, je bent zwanger! Na de zwangerschapstest vier je samen met je lief een, heel geheim, feestje. Maar dan begint het, de – door velen ervaren als – zwaarste periode van je zwangerschap; het eerste trimester. Met deze acht tips kun jij je erdoorheen slepen.

Eerste trimester

In het eerste trimester van je zwangerschap gebeurt een heleboel. Zo vindt de bevruchting plaats, daarna de innesteling, maar ook het uitgroeien van de samengesmolten ei- en zaadcel tot een volledig lichaampje met oogjes, vingertjes en teentjes. Geen wonder dus dat je lichaam en geest in deze eerste weken het zwaar te verduren krijgen. Deze tips kunnen je hier zeker een handje bij helpen.

1. Houd een zwangerschapsdagboek bij

Soms is het lastig hier de tijd voor te vinden, maar probeer het desondanks. Je zult in het eerste trimester namelijk een hele hoop veranderingen tegenkomen, zowel fysiek als mentaal, en wanneer je het een en ander op papier zet kan dit helpen bij het verwerkingsproces.

2. Kies een vertrouwenspersoon

De zwangerschap is in het eerste trimester nog zo pril, dat de meeste mensen ervoor kiezen het nieuws nog niet met iedereen te delen. Er kan nog zoveel mis gaan dat ze de eventuele teleurstelling liever voor zichzelf houden. Maar juist omdat er zoveel mis kan gaan, is het ook prettig als je met iemand kunt praten over wat je meemaakt en wat je angsten zijn. En dan het liefst iemand die het zelf al een keer heeft meegemaakt en begrijpt waar je mee te dealen hebt. Je lief is hartstikke lief, maar niet altijd in staat je hierin te begrijpen.

3. Mental support

Er zijn ontzettend veel boeken en sites waar je informatie vindt over wat er fysiek met je gebeurt en hoe je hier het best mee om kunt gaan. Maar vergeet niet dat je ook mentaal wat input en support kunt gebruiken. Zoek daarom ook naar boeken of sites die zich bezig houden met de psyche. Je kunt natuurlijk specifiek zoeken naar bronnen rond de psyche tijdens zwangerschap, maar mindful leven in het algemeen is natuurlijk op elk moment goed toe te passen. Ook tijdens je zwangerschap.

4. Gember

Ja, het is een specifieke smaak en velen vinden het een lastige, maar gember kan een grote redding zijn in het eerste trimester. Vooral vanaf week vier van je zwangerschap kan dit voedingsmiddel goed van pas komen. Dat is namelijk het moment waarop voor de meesten de zwangerschapsmisselijkheid begint. En gember verzacht de misselijkheid een beetje.

Stop het bijvoorbeeld in je thee of eet een stuk gemberkoek. Of slik gembertabletten als je de smaak niet goed verdraagt.

5. Crackers

Ondanks dat de misselijkheid hormonaal bepaald is, heeft het er ook mee te maken of je een lege maag hebt of niet. Het is dan ook een enorme aanrader om in het eerste trimester altijd een pakje crackers bij je te hebben. Dit is een neutrale en makkelijke manier om je maag even te vullen en de ergste misselijkheid te beperken.

6. Investeer in een comfortabele BH

Een van de eerste signalen dat je zwanger bent is de overgevoeligheid van je borsten. Heb je last van PMS zal het probleem je al bekend voorkomen, maar voor de rest zal het enorm opvallen; je kunt geen hobbel over fietsen zonder dat het pijn doet. Een oncomfortabele BH zal je dag dan ook niet bevorderen. Ga daarom eens naar een betere lingeriezaak en laat je goed adviseren. Let er wel op dat je borsten, ook na het eerste trimester, nog enorm kunnen groeien. Dus een rekbaar stofje, of een beugelloze BH, is aan te raden.

7. Bestel de boodschappen

Een van de andere zwangerschapskwaaltjes in het eerste trimester is de enorme vermoeidheid die je vaak plots overvalt. Het idee dat je na je lange werkdag ook nog eens die drukke supermarkt in moet om een hele lijst (zware) boodschappen te halen en mee te zeulen, is dan ook niet heel aantrekkelijk. Maak het jezelf gemakkelijk en bestel je boodschappen lekker thuis. Er zijn tegenwoordig genoeg diensten die dit, ook met elektrische wagentjes, op een door jouw uitgekozen moment komen bezorgen.

Naast Picnic, doen tegenwoordig ook de bekende supermarkten Jumbo, Plus en Albert Heijn aan thuisbezorging. En je kunt natuurlijk ook denken aan een maaltijdbox die ook geschikt is voor zwangeren.

8. Comfy kleding

Een opgeblazen gevoel in een strakke spijkerbroek… Niet echt comfortabel, toch? Doe het jezelf dan ook niet aan en ga gewoon voor een paar lekkere stretchy broeken, rokken of jurken. Je hoeft niet direct een hele nieuwe garderobe te kopen, want er hangt al een heleboel bruikbaars gewoon in je kast.

Lees ook:

Mothermag

Reageer op artikel:
De zwaarste periode van de zwangerschap? Met deze 8 tips overleef jij het eerste trimester
Sluiten