Zwanger: energy-boost

Redactie 12 jul 2018 Gezondheid

Je zwangerschap vergt nogal wat van je lichaam en geest. Geen wonder dat je af en toe werkelijk doodop bent. Mama en Zo geeft tien tips voor een energieboost!

Work that body!

Als je uitgeblust op de bank hangt, heb je weinig puf om te gaan sporten. Maar sporten geeft juist energie! Tijdens een het sporten neemt je lichaam meer zuurstof (een broodnodige brandstof voor je lichaam) op. En daarvoor hoef je zeker niet te hijgen en te puffen. De beste workouts voor een aanstaande mama zijn 'low-impact', zoals zwemmen, wandelen of yoga. Door elke dag twintig minuten te bewegen, maakt je lichaam bovendien het gelukshormonen Endorfine aan, waardoor je een stuk lekker in je vel zit.

Energie-eten

Het is een bekend gegeven; chocolade geeft troost. Maar het geeft vooral een korte suikerboost, waarna je vervolgens weer tot niets in staat lijkt. Om je energieniveau de hele dag op peil te houden, kun je beter gezond snacken, zoals fruit, muesli en volkoren boterhammen. De hele dag door kleine beetjes eten, houdt je fit.

Dagdromen

De meeste mensen hebben minimaal zes uur slaap per dag nodig. Maar vooral tegen het eind van je zwangerschap lig je meestal niet meer zo comfortabel. Om nog maar te zwijgen over alle tripjes naar het toilet die je 's nachts moet maken. Doe daarom overdag een lekker dutje. Uit onderzoek aan Harvard University blijkt, dat een powernap goed is voor je geheugen en concentratievermogen. Ook een korte meditatie kan helpen. Een minuutje gedachteloos in de vlam van een brandende kaars staren, zorgt dat jouw kaarsje niet voortijdig uitgaat.

Verwen jezelf

Overdag van afspraak naar afspraak rennen, 's avonds in een kwartier het eten op tafel zetten om daarna nog even snel te kunnen stofzuigen. Vergeet niet in je drukke schema ook wat tijd voor jezelf in te plannen. Bel bijvoorbeeld een vriendin om eens lekker de laatste roddels uit te wisselen. Uit onderzoek van NASA blijkt, dat wanneer piloten praten hun alertheid toeneemt.

Fit in vijf minuten

  • Eet een banaan. Bananen zitten boordevol langzame koolhydraten.
  • Masseer je slapen. Deze acupressuurpunten geven extra energie.
  • Adem in, adem uit. Vermoeidheid is vaak een teken van zuurstoftekort.
  • Scrub. Jezelf van top tot teen onder handen nemen met een scrubhandschoen zorgt  voor tintelende nieuwe energie.
  • Dans en zing. Na een paar minuten gek doen, voel je je weer een kind!
  • Drink genoeg water. Bij tekort aan vocht neemt je productiviteit met 20 % af.
Reageer op artikel:
Zwanger: energy-boost
Sluiten