Merel Schut
Merel Schut Zwanger 15 dec 2019

Slim: eenvoudige recepten voor eten dat je kunt invriezen voor de kraamweek

Zit jij als kersverse moeder in de eerste kraamweken tussen de luiers en heb je steevast een lege koelkast? Hierbij vijf recepten voor eten dat je kunt invriezen voor de eerste weken na je bevalling. Dat zijn de betere tips voor je kraamweek.

Eten invriezen voor je kraamweek

Als je lichamelijk en geestelijk op krachten moet komen na de bevalling, is het fijn om gezond te kunnen eten. Maar wellicht kom je zelf op dit moment echt niet in de keuken om achter het fornuis te gaan staan. Maak alvast wat aan het einde van je zwangerschap en schuif dit lijstje onder de neus van je partner of visite die vraagt wat voor kraamcadeau je wilt. Zo overleef je in ieder geval die eerste weken met een goedgevulde koelkast. 

1. Lasagne

‘Het allerallerallerbeste kraamcadeau: de grote schaal versgemaakte lasagne die Nynke vanochtend bracht.’ Dat twitterde Marijn de Vries onlangs, die in haar kraamweken zit. Ze brengt het tevens als een bindend advies voor je het geval je nog een kraamcadeau zoekt. Daarom: een makkelijke lasagne.

Culy heeft hét basisrecept voor lasagne. Het voordeel is dat je meteen een grote schaal hebt en je eenvoudig porties eten kunt invriezen na het koken. Wil je de korte route (ja, dat wil je) dan adviseert Culy je om een pot tomatensaus te gebruiken.

Lasagne van Culy
Bron: Culy

2. Courgettesoep

Soep is heerlijk verwarmend en je kunt het makkelijk weken invriezen. Hierbij het recept en bereidingswijze voor een gezonde courgettesoep.

Snijd de knoflook en ui en verwarm in een grote pan een scheutje olijfolie. Fruit hierin de ui en knoflook op zacht vuur. Voeg hierna de gesneden courgettes toe en doe de deksel op de pan. Bak 5-10 minuten mee. Giet hierna de groentebouillon erbij tot alles onder water staat. Breng aan de kook en laat een half uurtje pruttelen. Je kunt de soep op smaak brengen met kerriepoeder, een scheutje kokosmelk of een lepeltje mosterd. Pureer alles fijn met een staafmixer. Bij het opdienen kun je een scheutje room toevoegen.

Ingrediënten:
-Blokje groentebouillon
-2 courgettes
-Room
-Ui
-Teentje knoflook
-Optionele smaakmakers: Kerriepoeder/kokosmelk/mosterd

Courgettesoup in een witte kom
Bron: Unsplash

3. Chinese nasi met kip, spek en groente

Een rijstgerecht is gezond met wat groenten en je kunt dit ook makkelijk invriezen. Culy heeft een fijn nasi-gerecht. Het geheim van dit recept is om de rijst van tevoren al te koken, liefst een dag. De bereiding van de nasi lees je op Culy.

Recept van Culy: Nasi
Bron: Culy

4. Pasta van Jamie Oliver

Een pasta kun je gemakkelijk in de vriezer bewaren. Vaak is het zelfs nog lekkerder als je het na invriezen opeet! De happiness pasta van Jamie Oliver is echt een aanrader om het ultiem comfort food is. De hoofdingrediënten zijn tomaat, aubergine, ricotta, knoflook en basilicum. En natuurlijk (volkoren-)pasta.

In de video zie je hoe deze heerlijke pasta maakt. Let op: je krijgt meteen trek als je hiernaar kijkt.

5. Rijst met kip en kerrie

Ook super simpel en makkelijk invriezen: rijst met kip en een kerriesaus. Voor extra groenten kun je er bloemkool doorheen doen. Geen fan van ananas in een warm gerecht? Dan kun je die weglaten. Invriezen na het koken en je kunt later weer genieten van dit gerecht.

Op Culy lees je hoe je de bereiding aanpakt.

Kip met kerriesaus en kip
Bron: Culy

Lees ook:

Reageer op artikel:
Slim: eenvoudige recepten voor eten dat je kunt invriezen voor de kraamweek
Sluiten