Redactie
Redactie Baby 6 juni 2018

Feiten & fabels: babyvoeding

Wat weet jij eigenlijk over de voeding van je baby? Krijgt hij wel alle nodige bouwstoffen binnen? Lees hier alle feiten en fabels over babyvoeding.

5 Fabels

1) Spinazie is de belangrijkste bron voor ijzer
Van spinazie word je geen Popeye. Sterker nog spinazie bevat wel veel ijzer, maar uit onderzoek blijkt dat dit niet zo goed wordt opgenomen door het lichaam. Baby’s en peuters die borstvoeding of flesvoeding krijgen, krijgen vaak voldoende ijzer binnen. Gaat je kind over op vaste voeding dan zijn appelstroop, abrikozen, vokorenbrood goede ijzerbronnen. Eet je kind al wat langer mee met de pot dan is ook vlees een belangrijke bron van ijzer. Ander ijzerrijk voedsel is volkorenpasta, volkorenbrood, zilvervliesrijst, muesli, alle soorten vis,vlees en eieren, aardappelen en peulvruchten zoals bijvoorbeeld linzen of bruine bonen, groente, appelstroop en noten. Ook gedroogd fruit bevat veel ijzer. Het ijzer in brocolli, pompoen en bloemkool zijn makkelijk op te nemen door het lichaam. Vitamine C helpt om ijzer op te nemen.

2) Volle melk, roomboter en jonge kaas zijn goed voor gezonde vetten
Juist producten als volle melk, roomboter en jonge kaas bevatten verzadigde vetten en deze zijn niet zo heel gezond. Wees hier daarom zuinig mee. Onverzadigd vet is gezonder, dat zit bijvoorbeeld in vette vis en noten.

3) Volkorenbiscuitje levert meer vezels dan een appel
Een appel bevat veel goede suikers en vezels. Een volkorenbiscuit bevat meer verzadigd vet en suiker en wint het daarom niet van de appel.

4) Verse groenten bevatten meer vitamines dan blik- of ingevroren groenten
Deze fabel is een hardnekkige. Er zit na bereiding heel weinig verschil tussen verse groenten en groenten uit blik of de vriezer. Dus voel je vooral niet bezwaard als je een potje rode kool opentrekt. Maar let op, in potgroente zit wel vaak meer zout toegevoegd. Diepvries- en verse groenten zijn daarom een gezondere keuze.

5) “Ik kan mijn kind net zo goed een vitaminepil geven”
Een vitaminepil klinkt misschien handig, maar deze pillen missen belangrijke vezels en andere stoffen die het lichaam nodig heeft. Deze stoffen en vezels zitten wel in bijvoorbeeld groenten en fruit. Als je gezond, gevarieerd en genoeg  eet, krijg je voldoende vitamines binnen. 

Tip! Bekijk welke voeding je baby van maand tot maand nodig heeft in ons handige voedingsschema.

5 Feiten

1) Baby’s zwaarder van flesvoeding
Baby’s die flesvoeding krijgen groeien sneller omdat borstvoeding minder proteïne bevat. Een lagere hoeveelheid proteïne kan overgewicht op latere leeftijd voorkomen. Dit blijkt uit een internationaal onderzoek gedaan onder 1000 baby's.

2) Peuters eten te weinig vezels
Uit onderzoek van het RIVM blijkt dat peuters en kleuters in Nederland te weinig groenten, fruit, vis en vezels eten. Ze krijgen daarbij ook nog te veel verzadigde vetzuren en zout binnen. Het onderzoek werd gehouden onder 1300 kinderen tussen de twee en zes jaar.

3) Potjesvoeding is een volwaardig alternatief voor een zelfbereide maaltijd
De kant-en-klare babyvoeding is van zeer hoge kwaliteit. De voeding wordt door artsen en diëtisten streng gecontroleerd. Dus je kunt, als het zo uitkomt, met een gerust hart voor kant-en-klare babyvoeding kiezen. Wel is het zo dat baby's vaak makkelijker wennen aan vaste voeding door hapjes te krijgen van verse producten. De structuur van zelf gemaakte prakjes is anders dan die uit een potje. Ook is de smaak van hapjes met verse producten gevarieerder. Ook blijkt uit meerdere onderzoeken dat potjesvoeding meer suiker bevat dan verse maaltijden en dat ook het aantal vitaminen en enzymen minder is dan in verse maaltijden.

4) Bijvoeding nodig vanaf zes maanden
Vanaf zes maanden is alleen borstvoeding of flesvoeding niet meer voldoende voor je kind. Begin vanaf die tijd dan ook met bijvoeding. Meestal begin je met een fruit- of groentehapje en leer je je baby happen van een lepeltje. Zo ontdekt je kind ook allerlei nieuwe smaken. Natuurlijk kun je borstvoeding blijven geven zolang jij en je kind dat willen.

5) Te veel zout is nog steeds niet goed
Probeer zo weinig mogelijk zout te verwerken in het eten van je kind. Te veel zout is slecht voor je botten, bloeddruk, hart en bloedvaten. Realiseer je dat veel kant-en-klare producten veel zout bevatten, evenals soepen en sauzen zoals ketjap en ketchup.                                  

Tip! Zodra je baby zelf wil eten, kun je hem kleine tussendoortjes laten proeven.        

Reageer op artikel:
Feiten & fabels: babyvoeding
Sluiten