Redactie
Redactie Gezondheid 7 jun 2018

Ga helemaal suikervrij!

Snel in shape voor de zomer bereik je door een suikervrij dieet. Maar het bannen van suiker uit je eetgewoonten komt niet alleen je lijn ten goede. Er zitten veel meer voordelen aan suikervrij door het leven gaan!

Waarom suikervrij?
Een suikervrij dieet zorgt ervoor dat je suikerspiegel in balans komt. Een hoge suikerspiegel zorgt voor lekkere trek, de drang tot snaaien en dat het lichaam vetten opslaat. Een lage suikerspiegel veroorzaakt uiteindelijk een hoger vetpercentage, minder spiermassa en een tragere stofwisseling. Dit zorgt voor het zogenaamde jojo-effect van lijnen. Een suikervrij dieet voorkomt dit dus. Naast het geleidelijk afvallen en minder neiging tot snoepen, leidt dit tot meer energie, minder duf gevoel en minder darmklachten.

Hoe doe je dat, suikervrij?
Maar hoe ban je suiker uit je dagelijks leven? Zeker door de verslavende werking ervan is het geheel ontzeggen van suiker soms best lastig. Met vier praktische tips kom je een heel eind:

  • Voeg geen suiker toe aan je dagelijks dieet
    Suiker werkt verslavend. Als je het toevoegt aan je eten of drinken, raak je eraan gewend en kan je na een tijd niet meer zonder.
  • Gebruik alternatieven voor suiker
    Als je (ongemerkt) een suikerverslaving hebt, geef er dan niet aan toe. Vraagt je lichaam om suiker, neem dan een handje pinda’s, een kopje suikervrije thee of een volkoren boterham met pindakaas.
  • Vermijd suikervervangers en zoetstoffen
    Zoetstoffen zijn slecht voor je. Ze nemen de hersenen in de maling, waardoor het naar suiker blijft vragen. Daarnaast zijn ze moeilijk te verwerken door het lichaam. De enige natuurlijk suikervervanger die goed voor je is, is fruit.
  • Besef wat suiker met je doet
    Suiker geeft je lege energie, die slechts even voor voldoening zorgt. Wanneer je dit onderkent en suiker als iets negatiefs ziet, zal het laten staan ervan makkelijker zijn.

Stiekeme suikers
Ook als je alle zichtbare suikers en snoepjes uit je dieet hebt verbannen, geheel suikervrij wordt je dieet niet. In veel producten zitten suikers verwerkt, waardoor je dagelijks stiekem nog heel wat suikers binnenkrijgt. Brood, kant-en -klare soepen en pastasauzen zijn bijvoorbeeld al dagelijkse boosdoeners. Wil je nog een stap verder gaan? Haal je brood dan bij de biologische natuurwinkel en gebruik voor je avondeten alleen verse producten. Zo weet je zeker dat het puur is wat je binnenkrijgt. Wanneer je het suikervrije dieet een tijdje volhoudt, merk je al snel dat je je een stuk fitter voelt en veel lekkerder in je vel zit.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Ga helemaal suikervrij!
Sluiten