Gewichtsschema tijdens de zwangerschap

Tijdens je zwangerschap is het niet heel gek dat je wat zal aankomen. Een baby in je buik dragen, zorgt voor de nodige extra kilo’s. Gemiddeld komen vrouwen zo’n 12 kilo aan en dat is helemaal prima. Waar die kilo’s precies vandaan komen? Je leest alles over gewicht tijdens je zwangerschap in dit handige schema.

Tijdens je zwangerschap groeit alles. Je buik, niet te vergeten je borsten en op verschillende plaatsen komt er wat meer vet bij. Natuurlijk is iedere vrouw verschillend en zal niet iedereen even snel aankomen als de ander. Hieronder vind je een schema van wat een vrouw gemiddeld aankomt tijdens de zwangerschap.

Verklaring extra kilo’s

  • Baby – 3,5 kilo
  • Baarmoeder – 1,0 kilo
  • Placenta – 0,5 kilo
  • Extra bloed – 1,5 kilo
  • Borsten – 0,5 kilo
  • Extra vetvoorraad – 3,0 kilo
  • Extra vocht – 2,0 kilo

Aankomen

Doordat je lichaam en de baby allebei groeien, zul je zeer waarschijnlijk iets aankomen tijdens de zwangerschap. Dat klinkt misschien niet heel rooskleurig, maar je lichaam maakt vetreserves aan voor als je na de bevalling borstvoeding gaat geven. Het is geen overbodige luxe en eigenlijk dus noodzaak.

Ben je zwanger en benieuwd of jouw gewichtstoename nog binnen de grenzen is? Onderstaande tabel geeft aan wat een gezonde gewichtstoename is tijdens de zwangerschap, ingedeeld op BMI voor de zwangerschap.

Maak je je zorgen over je gewichtstoename, bespreek dit dan altijd eerst met je verloskundige. Weten in welke BMI categorie je valt? Bereken hier jouw BMI.

 
         BMI      Gezonde gewichtstoename 
      tijdens de zwangerschap
       < 18,5                    12,5 – 18 kg
     18,5 – 24,9                    11.5 – 16 kg
     25,0 – 29,9                      7 – 11,5 kg
       > 29,9                          5 – 9 kg

Overgewicht

Ben je zwanger en heb je last van overgewicht? Probeer je er vooral niet al te druk om te maken. Stress is namelijk al helemaal slecht voor je kind. Met een beetje extra aandacht zal ook jouw zwangerschap zonder problemen verlopen.

Schakel, in overleg met je verloskundige, een diëtist in en laat een gebalanceerd dieet voor de komende maanden uitstippelen. Afvallen tijdens je zwangerschap is absoluut not done, maar eten voor twee is dan weer ook écht niet nodig. Blijf vooral veel in beweging en eet gezond.

Zwangerschapsdiabetes

Hoewel het normaal is dat je aankomt als je zwanger bent, kan gewichtstoename in sommige gevallen een andere oorzaak hebben. Kom je bijvoorbeeld in een korte tijd ineens erg veel aan (meer dan je normaal doet) en houd je veel vocht vast? Dan kan er sprake zijn van zwangerschapsdiabetes.

Het is slim om je zorgen uit te spreken bij je verloskundige. Zij kan dan samen met je huisarts beslissen wat er verder moet gebeuren.

Hier kun je meer lezen over zwangerschapsdiabetes.

Overgewicht en zwanger worden

Of je nu wat zwangerschapskilo’s hebt overgehouden na je eerste of al een beetje overgewicht hebt voordat je überhaupt zwanger raakt, het kan problemen geven bij het zwanger worden. Uit onderzoek blijkt zelfs dat twaalf procent van de vruchtbaarheidsproblemen het gevolg is van gewichtsproblemen.

Het kan daarom verstandig zijn om af te vallen als je graag zwanger wilt raken en je last hebt van overgewicht. Doe dit altijd met de hulp van een diëtist en volg zeker geen crash dieet of ga het op eigen houtje aan. Wees vooral realistisch in het stellen van je doelen en schaam je vooral niet om hulp van een professional in te schakelen.

Afvallen

Als je voor je zwangerschap druk bezig was met diëten of lijnen, is het zeker niet verstandig om dit tijdens je zwangerschap te doen. Je lichaam kan dan vetreserves gaan verbruiken waarbij afvalstoffen vrijkomen die niet goed zijn voor je baby.

Hoewel het heel aannemelijk is dat je zal aankomen tijdens je zwangerschap, kan het ook gebeuren dat je misschien wel afvalt. Zeker in het eerste trimester als je last hebt van (ochtend)misselijkheid kan het gebeuren dat je gewoon niks binnen kan houden en daarom af zal vallen. Dat is niet erg, vaak maak je in dat in je tweede trimester wel weer goed als je wat lekkerder in je vel zet, maar als de misselijkheid aanhoudt, overleg dan even met je verloskundige wat je moet doen. Vaak helpt een beschuitje naast je bed zetten en gelijk opeten zodra je wakker wordt.

Bewegen

Het is wel belangrijk om tijdens je zwangerschap goed te blijven bewegen. Ook al zit de dikke buik je misschien in de weg er zijn toch heel veel sporten mogelijk. Bespreek bij een sportschool wat voor mogelijkheden zijn, volg speciale zwangerschapsbootcamps of ga op zwangerschapsyoga. Zwemmen is vaak ook enorm ontspannend en houdt de spieren actief.

Borstvoeding

Als je na de bevalling borstvoeding kunt geven, helpt dat vaak mee om de extra kilo’s kwijt te raken. Let wel: voor elke moeder is dit anders, dus pin je hier niet teveel op vast.

Wat wel belangrijk is, is dat je niet direct na de bevalling start met afvallen of lijnen, want wederom geldt: de afvalstoffen uit de vetreserves komen dan vrij en bereiken via de borstvoeding jouw kindje. Begin niet eerder met lijnen voordat je gestopt bent met het geven van borstvoeding.

Vertrouw op je lichaam en laat het gewicht zoveel mogelijk los. Je kindje heeft zijn moeder nodig en het maakt hem of haar niet uit hoeveel je weegt. Geniet de eerste weken zoveel mogelijk van de tijd met je kindje in plaats van dat je je focust op eventueel afvallen.

Tweeling

Wanneer je zwanger bent van een tweeling is een hele logische gedachte: “Kom ik dan dubbel aan?”. Maar dat hoeft lang niet in alle gevallen te gebeuren. Het kan wel. Vrouwen die zwanger zijn van een tweeling worden gemiddeld drie kilo zwaarder dan bij een gewone zwangerschap.

Gezond eten

Hoe dan ook, let erop dat je goed eet! Een aanbevolen voedingsschema voor zwangere vrouwen is als volgt.

  • 6 sneetjes brood
  • 4 stuks aardappelen of 4 opscheplepels rijst, pasta of peulvruchten
  • 4  opscheplepels groente (200 gram)
  • 2 stuks fruit
  • Zuivel: 400 ml melkproducten en 20 gram kaasVlees(waren), vis, ei en vleesvervangers 100-120 gram. Neem niet meer dan een boterham per dag met vleeswaren die lever bevatten zoals leverworst, leverpastei, paté, Hausmacher, Berliner en leverkaas en eet geen lever.
  • 40 gram, margarine, halvarine, bak en- braadproducten
  • 1,5 liter vocht

Behalve foliumzuur en vitamine D is het tijdens de zwangerschap niet nodig extra vitamine te slikken. Wanneer je toch extra vitamine wilt gebruiken, wordt aangeraden een multi-preparaat speciaal voor zwangeren te gebruiken.

Houd je dan ook echt aan de aanbevolen dosis! Zo’n preparaat levert de juiste hoeveelheid foliumzuur en vitamine D en is dus veilig!

Voedingswijzer voor tijdens je zwangerschap

Gezond eten is erg belangrijk tijdens je zwangerschap, maar wat mag je precies allemaal? Dat vind je terug in onze handige Voedingswijzer. Hier vind je alles wat je mag eten en drinken en voor welke producten je moet oppassen.

Ontvang de best gelezen artikelen in je inbox

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang de beste artikelen over de zwangerschap, bevalling en de verzorging van de baby in je mailbox.

Reageer op artikel:
Gewichtsschema tijdens de zwangerschap
Sluiten