5 tips waardoor je baby nu al gezonde eetgewoonten creëert voor later

We tekenen er als ouders voor: een kind dat gezond en gevarieerd wíl eten. Geen gedoe aan tafel met ‘dit lust ik niet’ en geen kind dat stiekem de boontjes onder haar bord verstopt. Het creëren van gezonde eetgewoonten begint al in het eerste levensjaar van je kindje.

Gezonde eetgewoonten creëren

Hoe fijn zou het zijn als je nooit hoeft te zeggen dat ze niet van tafel mogen zolang hun bordje nog niet op is en wat is het toch heerlijk als ze eten wat de pot schaft. Klinkt als een droom? Gezonde eetgewoonten kun je al vroeg stimuleren als je deze tips gebruikt.

1. Kook zelf ook gezond en gevarieerd

Dit klinkt natuurlijk voor de hand liggend maar het is echt enorm belangrijk dat je zelf laat zien hoe je gezond en gevarieerd kookt. Ook als je nog kleine hummeltjes in huis hebt, is het goed dat ze vanuit hun kinderstoel zien dat jij zelf staat te koken.

2. Gezonde tussendoortjes

Als je kleintje toe is aan tussendoortjes is het belangrijk dat je gezonde tussendoortjes in huis hebt. Je kunt ze zelf maken (door bijvoorbeeld knijpzakjes te vullen met avocado of fruit) of kopen in de winkel – tegenwoordig bestaat er een heel assortiment aan gezonde snacks voor kids.

Laat suiker zo goed als kan links liggen (behalve natuurlijke suikers in banaan) en bied ze gezonde tussendoortjes aan. Natuurlijk mag je kind wel eens wat lekkers als het ouder is, maar probeer dat een beetje speciaal te houden en er vooral geen gewoonte van te maken om dagelijks te snoepen.

LEES OOK: Een gezond ontbijt voor je kind: 5x handige – en smakelijke – tips

3. Eten wat de pot schaft

Laat je kinderen smaken en texturen ontdekken door hem mee te laten eten met wat jullie eten. En nee dat hoeft natuurlijk geen pittige curry te zijn, maar zorg er over het algemeen voor dat jullie hetzelfde eten. Laat de currysaus in dat geval apart voor jou en je partner en laat je kindje de rijst, boontjes en kip eten.

4. Gebruik eten en drinken niet als beloning

Het is belangrijk dat je eten (en drinken) nooit inzet als beloning of als straf. Dreig niet met het verbieden van een toetje als je kindje niet opruimt en beloon je kindje ook niet met snoep als hij een nachtje in zijn eigen bed heeft geslapen.

Op deze manier gaan kinderen eten daadwerkelijk associeren met een beloningssysteem en dat is absoluut niet de bedoeling. Laat eten buiten dit soort beloningssystemen om juist gezonde eetgewoonten te kunnen creëren en behouden.

5. Jij en je partner gaan over de koelkast

Zeker als je jonge kinderen hebt, is het goed dat alleen jij en je partner in de koelkast mogen komen. Als je kinderen honger hebben, bepaal jij wat ze eten.

Zo voorkom je dat ze bijvoorbeeld andere dingen zien liggen in de koelkast of voorraadkast. Nu kun jij een gezonde maaltijd voorschotelen zonder dat ze zin hebben in wat anders.

Motherly

Reageer op artikel:
5 tips waardoor je baby nu al gezonde eetgewoonten creëert voor later
Sluiten